| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Kompetencje pracowników – samoocena a perspektywa pracodawcy

Kompetencje pracowników – samoocena a perspektywa pracodawcy

We współczesnej organizacji kompetencje pracowników odgrywają kluczową rolę. Ważna jest komunikacja, praca w grupie, kreatywność i innowacyjność. Pracodawca oczekuje również od swoich menedżerów, by potrafili analizować i oceniać zjawiska gospodarcze zachodzące na rynku. A jak sami pracownicy oceniają siebie pod kątem tych kompetencji?

W Katedrze Organizacji i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej Poznaniu w 2010 r. przeprowadzono badania mające na celu ocenę luki kompetencyjnej pracowników poprzez porównanie poziomu oceny kompetencji pracowników oraz wymagań zajmowanego stanowiska pracy1. Podstawę wyciągania wniosków stanowiła samoocena pracowników. Kwestionariusz obejmował 38 umiejętności, pogrupowanych w dziewięć odpowiadających im kompetencji. Z uwagi na ważną rolę, jaką odgrywają we współczesnej organizacji, warto przeanalizować cztery z nich:

  • komunikatywność,
  • pracę w grupie,
  • kreatywność oraz
  • orientację rynkową.

Komunikacja w firmie

Jedną z wyżej ocenionych w badaniu kompetencji była komunikatywność. Pracownicy oceniali się wysoko w zakresie formułowania wypowiedzi ustnej i słuchania innych, niżej oceniali natomiast umiejętność przygotowania prezentacji.

Analizując ocenę komunikatywności, warto spojrzeć na grupę specjalistów, którzy w dużej mierze samodzielnie decydują o przebiegu swojej pracy. Pomimo wysokiej samooceny co czwarty pracownik oceniał swoje umiejętności poniżej wymagań stawianych na jego stanowisku. Największa luka w zakresie komunikatywności związana była z przygotowaniem prezentacji, najmniejsza natomiast dotyczyła umiejętności słuchania innych.

Komunikatywność to jedna z podstawowych umiejętności wymaganych na stanowisku. Wysokie wyniki samooceny zaskakują, gdyż każdy z nas jest przekonany, że potrafi się porozumiewać z innymi ludźmi. Jednak czym innym jest porozumiewanie się w sytuacjach codziennych, a czym innym komunikatywność w miejscu pracy. Dlatego też jest to jedna z najbardziej mylnie ocenianych przez pracowników umiejętności. Istnieje duża luka kompetencyjna w tym obszarze i ciągle poziom komunikatywności ze strony pracowników jest poniżej poziomu optymalnego, wymaganego przez pracodawców.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »