| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Kompetencje pracowników – samoocena a perspektywa pracodawcy

Kompetencje pracowników – samoocena a perspektywa pracodawcy

We współczesnej organizacji kompetencje pracowników odgrywają kluczową rolę. Ważna jest komunikacja, praca w grupie, kreatywność i innowacyjność. Pracodawca oczekuje również od swoich menedżerów, by potrafili analizować i oceniać zjawiska gospodarcze zachodzące na rynku. A jak sami pracownicy oceniają siebie pod kątem tych kompetencji?

Umiejętność pracy w grupie

Z komunikatywnością silnie wiąże się praca w grupie. Badania wykazały bardzo wysoką samoocenę pracowników w tym obszarze. Wyniki badania wskazują na przewagę osób, które lubią i potrafią pracować w grupie, co powinno być szansą na rozwijanie współpracy pomiędzy pracownikami w organizacjach. Jeżeli jednak porównamy samoocenę z wymaganiami stanowiska pracy, to wśród specjalistów co trzeciemu trudno sprostać stawianym wymaganiom. Największa luka w zakresie pracy w grupie związana jest z umiejętnością rozwiązywania konfliktów (poniżej wymagań swoje umiejętności ocenia 37 proc. specjalistów). Czy taka sytuacja widoczna jest w organizacjach, a jeśli tak, to jakie konsekwencje niesie ze sobą?

Specjalista może osiągać postawione mu cele i realizować zadania, nie spełniając przy tym oczekiwań w zakresie współpracy czy dzielenia się wiedzą i doświadczeniem. Jeśli w firmie nie funkcjonuje opis czytelnie zdefiniowanych i znanych pracownikom kompetencji w odniesieniu do stanowisk pracy, to trudno wymagać określonych zachowań, np. w sytuacjach konfliktowych. Kompetencje to wciąż obszar do rozwoju na poziomie całej organizacji.

Kreatywność – niewykorzystany potencjał

W wielu opracowaniach teoretycznych i praktycznych podkreśla się niską kreatywność polskich pracowników. Choć średnie oceny wszystkich ocenianych umiejętności nie należały do najwyższych, to jednak spora część badanych jest przekonana, że potrafi być kreatywna. Porównując jednak ocenę z wymaganiami, widać lukę w tym zakresie średnio u co czwartego samodzielnego pracownika. Jednocześnie ponad 40 proc. specjalistów jest przekonanych, że zarówno ich pomysłowość, jak i zdolność krytycznej analizy pomysłów innych przewyższa stawiane im wymagania. Czy można zatem powiedzieć, że pracownicy posiadają w sobie potencjał, który nie jest wykorzystywany przez organizacje?

We współczesnych organizacjach generowanie rozwiązań odbywa się często w centralach firm. Jeżeli jednak pracownik ma duży poziom kreatywności, potrafi wykorzystać go do realizacji stawianych przed nim celów, co w konsekwencji prowadzi do wyższej oceny jego rezultatów i otwiera przed nim drogę do awansu, tak aby pracował na stanowisku, gdzie będzie wykorzystywana i rozwijana jego kreatywność. Dużym problemem w firmach jest opracowanie programów rozwojowych, które pozwolą na rozwijanie kreatywności. Standardowe programy szkoleń są niewystarczające, należy budować długie procesy wpływające na umiejętności i zmieniające kulturę firmy, umożliwiając pracownikom ciągły rozwój. Należy pamiętać, że za rozwój i wykorzystanie potencjału zawodowego, zwłaszcza na stanowisku samodzielnego specjalisty lub kierownika, jest odpowiedzialny nie tylko pracodawca, lecz także sam pracownik.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Lech

Adwokat, ekspert w zakresie prawa cywilnego, rodzinnego i karnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »