| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie tzw. trudnych rozmów oceniających

Prowadzenie rozmów oceniających bywa stresującym zadaniem zarówno dla ocenianych, jak i dla oceniających. Ci ostatni czują się często potraktowani niesprawiedliwie (np. niedocenieni), zaś oceniający nie wiedzą, w jaki sposób przekazać informację zwrotną, by pracownik nie poczuł się urażony. Trudności zaczynają się zwykle, gdy górę biorą emocje i oceniany zaczyna nagłe płakać, czy też grozić nam odejściem z firmy, jeśli jego ocena nie ulegnie zmianie. Warto wiedzieć, w jaki sposób przeciwdziałać tego typu sytuacjom, a także, co robić, gdy jednak się pojawią.

Ciekawą sytuacją jest także bierna postawa pracownika. Oceniany nie bierze aktywnego udziału w rozmowie, milczy, bądź jedynie nam przytakuje. Warto zastanowić się, jakie są powody takiego zachowania – jest bardzo nieśmiały, nie widzi żadnej wartości przeprowadzanej właśnie rozmowy czy też milczy, ale czujemy, że w głębi ducha nie zgadza się z tym, co mówimy i jego zachowanie jest swoistym oporem i buntem. W takiej sytuacji dobrze jest zadawać pracownikowi pytania otwarte (np. „Jak Ty widzisz tę sytuację?”, „Jakie jest Twoje zdanie na ten temat?”). Trzeba pozostawić trochę czasu na odpowiedź. Część przełożonych źle znosi ciszę i, jeśli pracownik nie odpowiada na ich pytanie natychmiast, sami zaczynają mówić. Niektórzy ludzie potrzebują po prostu trochę czasu do namysłu i warto poczekać chwilę, by usłyszeć, jakie jest ich zdanie na dany temat. Jeżeli czujemy, że pracownik milczy, bo jest to przejaw jego oporu i buntu, trzeba zakomunikować swoje intencje, np. „Zależy mi na tym, aby usłyszeć Twoją opinię na ten temat. Jeśli się ze mną nie zgadzasz, powiedz mi to, proszę, i porozmawiajmy otwarcie na ten temat, ponieważ dopóki nie powiesz, co o tym myślisz, po prostu nie domyślę się tego”.

Prawidłowo i konstruktywnie przygotowana i przeprowadzona rozmowa oceniająca może być narzędziem motywowania pracowników. Aby jednak tak się stało, zarówno przełożony, jak i podwładny muszą znać i rozumieć jej cele i zasady oraz komunikować się na poziomie obiektywnych faktów, a nie subiektywnych odczuć i opinii.

UWAGA

Efektywna i rozwojowa rozmowa oceniająca to taka, w trakcie której skupiamy się na obiektywnych faktach dotyczących działania i zachowania pracownika oraz na rozwijaniu jego indywidualnego potencjału.

UWAGA

Awans i podwyżka powinny wynikać z faktu, że pracownik przekracza stawiane na jego stanowisku pracy oczekiwania, a nie z faktu, że ma trudną sytuację rodzinną czy też uważa, że coś mu się po prostu należy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Finansów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »