| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Testowanie zespołu. Na co należy zwracać uwagę, korzystając z narzędzi psychometrycznych w zarządzaniu zespołem

Testowanie zespołu. Na co należy zwracać uwagę, korzystając z narzędzi psychometrycznych w zarządzaniu zespołem

Powodzenie i efektywność organizacji zależą nie tylko od czynników materialnych, technologicznych i finansowych, lecz także od umiejętności i kompetencji pracowników, wyznawanych przez nich wartości, jak również jakości komunikacji interpersonalnej, sposobu organizacji pracy i funkcji pełnionych w zespole. Dlatego coraz większą uwagę zwraca się na sposoby budowania i doskonalenia zespołów pracowniczych. Pomocne w tym mogą być testy psychometryczne.

Dla podnoszenia efektywności pracy zespołu pomocne może być zdiagnozowanie, jakie role wyodrębniły się w zespole. Istnieje wiele modeli opisujących role zespołowe oraz narzędzi pozwalających je diagnozować. Dzięki temu możemy stwierdzić, jakie role już się ujawniły, a jakich brakuje oraz które z nich będą podnosiły efektywność pracy zespołu, a które będą ją obniżały. Na efektywność pracy zespołu wpływają też cechy osobowości, zdolności czy style komunikacyjne poszczególnych jego członków. Tu można wykorzystać całą gamę testów, która pozwoli zdobyć więcej informacji o każdym z pracowników. Im lepiej poznamy zespół i pracowników, tym skuteczniej możemy decydować o tym, w jaki sposób zarządzać poszczególnymi osobami oraz całym zespołem, jakie kompetencje należy rozwijać czy uzupełniać, aby zespół był w stanie osiągać zakładane cele.

Niezależnie, na jaką diagnozę się decydujemy, kluczowe dla podniesienia efektywności pracy zespołu będzie omówienie wyników razem z jego członkami i wymiana informacji między uczestnikami na temat preferowanych sposobów funkcjonowania. Poszerza to bowiem samoświadomość, pomaga łatwiej zrozumieć innych, a także pozwala wypracować lepsze sposoby współpracy pomiędzy członkami zespołu. Można to osiągnąć poprzez zorganizowanie odpowiednich warsztatów i indywidualnych sesji. Warto też pamiętać, że niektóre badania trzeba będzie powtarzać każdorazowo, kiedy zmienia się wewnętrzne czy zewnętrzne uwarunkowania pracy zespołu, np. zmiana celów, zmiana struktury organizacyjnej, zmiany w składzie osobowym. W każdym z wymienionych przypadków warto przeprowadzać sesje przypominające, nawet jeśli badanie nie wymaga powtarzania.

Odpowiedzialność lidera

Niezależnie, jakie testy zostaną wybrane, lider powinien pamiętać o trzech aspektach podczas korzystania z testów psychometrycznych.

  • Po pierwsze, test musi być właściwie stosowany, przez odpowiednio do tego przygotowane osoby.
  • Po drugie, nie ma testów idealnych. Żaden test nie daje 100-proc. pewności, że wynik opisuje stan faktyczny i daje prawdziwy obraz osoby. Przykładowo, testy czy profile osobowości mówią jedynie o predyspozycjach do zachowywania się w określony sposób. Rzeczywiste zachowania mogą być inne niż wskazuje na to typologia. Ludzie mogą świadomie wybierać zachowania z obszaru mniej preferowanego, jeśli nabędą odpowiednie kompetencje i/lub wymaga tego sytuacja.
  • Po trzecie, lider powinien poświęcić czas, aby sam i wszyscy respondenci poznali model, na bazie którego dokonana była diagnoza i zadbać, aby był właściwie i konsekwentnie wykorzystywany.

Zróżnicowany skład zespołu nie jest jedynym warunkiem zapewniającym efektywne jego działanie. Konieczne jest również tworzenie warunków sprzyjających współpracy: wyjaśnienie wzajemnych oczekiwań wobec ról w zespole, zapewnienie zgodności celów i priorytetów, wykluczenie rywalizacji wewnątrz zespołu, budowanie zaufania do kompetencji współpracowników.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Nasz Świat

Portal dla Polaków we Włoszech

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »