| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Przed nami koniec roku i bardzo dużo pracy związanej z domykaniem kontraktów, planowaniem nowego budżetu, świąteczne spotkania firmowe i... oceny roczne. Są traktowane przez wielu menedżerów w naszej firmie jak zło konieczne, ciągną się od grudnia do marca, a nierzadko nawet do maja. Nie wiemy, co jest powodem takiego stanu rzeczy, ale zależy nam, aby w tym roku rozmowy oceniające nie były postrzegane jako wymysł działu HR, który przeszkadza menedżerom w ich codziennej pracy.

W wielu firmach rozmowy oceniające nie są traktowane przez menedżerów z należytą uwagą. Oczywiście możemy przypuszczać, że to właśnie czas odbywania takich rozmów – końcówka roku i początek następnego – jest powodem utyskiwania szefów. Z jakiegoś jednak powodu menedżerowie rzadziej narzekają na konieczność zaplanowania budżetu, rozliczenia się ze starego planu przychodów i kosztów czy na to, że pod koniec roku trzeba wystawić klientom faktury. Prawdziwych przyczyn szukać trzeba gdzie indziej.

Po co przeprowadzać rozmowy?

Jeśli kierownicy i dyrektorzy nie widzą korzyści wynikających z rozmów oceniających, nie będą się w nie angażować. Przyjrzyjmy się zatem, co daje dobrze przeprowadzona rozmowa oceniająca.

Analiza efektów pracy

Rozmowy oceniające są często jedyną okazją, aby na spokojnie przeanalizować efekty pracy pracownika, a także zastanowić się nad przyczynami zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych efektów. Bardzo często koncentrując się na założonych przez firmę celach, menedżerowie nie mają czasu na to, by na spokojnie przeanalizować, co sprawia, że dobrzy pracownicy są dobrzy, a tym pozostałym nie udaje się realizować celów. Gdy byłam dyrektorem działu obsługi klienta, przeprowadzałam rozmowę oceniającą z szefową ds. obsługi klienta na Dolnym Śląsku. Zapytałam ją o to, jak to się stało, że w bardzo krótkim czasie, bo w trzy dni, udało się jej zespołowi przygotować mailing dla klienta, które to zadanie trwa zazwyczaj ok. tygodnia. Odparła, że już od kilku miesięcy współpracuje z działem medycznym – czasem w kryzysowych sytuacjach to ona i jej ludzie zostają trochę dłużej w pracy, by pomóc pielęgniarkom w ich dokumentacji, a tym razem to pielęgniarki wykorzystały swoje wolne chwile, aby wesprzeć dział obsługi. Dzięki tej rozmowie mogliśmy wykorzystać ten pomysł w innych regionach i wykorzystując tę metodę zorganizowaliśmy pracę tak, że praca po godzinach została całkowicie wyeliminowana.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polish Advisory Group

Doradztwo podatkowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »