| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Przed nami koniec roku i bardzo dużo pracy związanej z domykaniem kontraktów, planowaniem nowego budżetu, świąteczne spotkania firmowe i... oceny roczne. Są traktowane przez wielu menedżerów w naszej firmie jak zło konieczne, ciągną się od grudnia do marca, a nierzadko nawet do maja. Nie wiemy, co jest powodem takiego stanu rzeczy, ale zależy nam, aby w tym roku rozmowy oceniające nie były postrzegane jako wymysł działu HR, który przeszkadza menedżerom w ich codziennej pracy.

Rozmowa

Profesjonalnie przeprowadzona rozmowa rozpoczyna się od przedstawienia jej planu i korzyści z niej wynikających. Przykładowa wypowiedź menedżera mogłaby brzmieć: „To spotkanie ma na celu podsumowanie Twojej pracy w minionym roku. Najpierw poproszę Cię o przedstawienie samooceny, a następnie ja przedstawię moją ocenę. Podczas przygotowywania oceny wziąłem pod uwagę zarówno moje spostrzeżenia, jak i opinie Twoich współpracowników. Dzięki Twojej samoocenie, mojej ocenie i opinii innych będziemy mieli maksymalnie szeroki obraz Twojej pracy. Na koniec podsumujemy wszystko i zapiszę ostateczną ocenę do tego arkusza. Jeśli nie będziesz się zgadzał z którymkolwiek punktem, a ja pomimo Twoich argumentów postanowię nie zmieniać oceny, będziesz miał możliwość dokonania odpowiedniego wpisu na samym dole arkusza. Ostateczna ocena jest brana pod uwagę przy opracowywaniu Twoich działań rozwojowych, planowaniu szkoleń, przy układaniu listy osób przygotowywanych do awansów oraz jest dla Ciebie informacją, jak jest oceniana Twoja praca. Czy chciałbyś o coś jeszcze zapytać, zanim przejdziemy do Twojej samooceny?”.

Podczas słuchania samooceny warto jest zadać pracownikowi kilka pytań pogłębiających – co się wydarzyło, że jakiś projekt się nie powiódł lub co miało wpływ na sukces osiągnięty przez pracownika. To dla menedżera rzadka okazja na spojrzenie na pracę podwładnych ich oczami. Podczas przedstawiania swojej oceny menedżer powinien zacząć od tych punktów, w których jest z pracownikiem zgodny, a następnie na spokojnie przeanalizować różnice zdań. W sytuacjach spornych okaże się, jak dobrze przygotowany jest szef i jakimi danymi dysponuje.

Podsumowanie spotkania

W wyniku rozmowy oceniającej powinny pojawić się dalsze kroki, takie jak obszary do poprawy lub działania rozwojowe dla podwładnego. Zdarza się często, że pracownik jest bardo dobry w jakiejś dziedzinie i to zadaniem menedżera jest odpowiednie wykorzystanie zasobów wiedzy i umiejętności, jakie ma w zespole. Zarówno szef, jak i pracownik powinni ustalić następne kroki, a także określić, jakiej ewentualnie pomocy potrzebuje podwładny podczas realizowania ustaleń.

***

Regularne prowadzenie rozmów oceniających daje firmie, szefowi i podwładnym wiele korzyści. Gdybyśmy porównali pracę do podróży, która jest tak zaplanowana, aby co jakiś czas osiągać konkretne miejsca, to rozmowa oceniająca jest przystankiem na trasie, dzięki któremu możemy ocenić, gdzie jesteśmy, ile benzyny spaliliśmy i jakie wnioski z dotychczasowego odcinka wyciągamy. Od tego przecież zależy, co w naszym sposobie jazdy chcemy zmienić, a co kontynuować. Dobry podróżnik to wie. Dobry menedżer też powinien.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »