| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Przed nami koniec roku i bardzo dużo pracy związanej z domykaniem kontraktów, planowaniem nowego budżetu, świąteczne spotkania firmowe i... oceny roczne. Są traktowane przez wielu menedżerów w naszej firmie jak zło konieczne, ciągną się od grudnia do marca, a nierzadko nawet do maja. Nie wiemy, co jest powodem takiego stanu rzeczy, ale zależy nam, aby w tym roku rozmowy oceniające nie były postrzegane jako wymysł działu HR, który przeszkadza menedżerom w ich codziennej pracy.

Ciągłość zarządzania

Dokumentacja z rozmów pozwala zachować ciągłość zarządzania w przypadku zmiany menedżera. Na jednym z prowadzonych przeze mnie szkoleń dwaj uczestnicy opowiedzieli o trudnej sytuacji, w jakiej obaj zostali postawieni jako menedżerowie. W wyniku reorganizacji firmy pod koniec roku pod ich skrzydła trafili pracownicy z innych działów. Brak jakiejkolwiek dokumentacji z poprzednich lat, żadnych notatek z rozmów oceniających i ze spotkań, podczas których wyznaczano cele tym pracownikom sprawił, iż przez kilka miesięcy zapoznawali się z możliwościami nowych podwładnych. A gdy przyszedł czas podsumowania i corocznego wyznaczania osób do wyróżnień, żaden z ich nowych podwładnych nie został odznaczony. Menedżerowie najzwyczajniej w świecie bali się wyróżnić kogokolwiek z nowej grupy, gdyż nie mieli żadnych danych o przeszłości tych ludzi. Uczestnicy szkolenia zwrócili wówczas naszą uwagę na ogromne rozczarowanie niewyróżnionego zespołu – pracował przecież cały rok, a zmiana niesolidnego menedżera na nowego, nawet solidnego, pozbawiła ich zastrzyku motywacyjnego.

Jak przeprowadzać rozmowy

Dobrze przeprowadzona rozmowa oceniająca może zmotywować pracownika nawet wówczas, gdy nie we wszystkich punktach był zgodny z menedżerem. Źle przeprowadzona potrafi zniechęcić na dłużej niż miesiąc, i to bez względu na ostatecznie wystawioną ocenę. Jak zatem się zabrać za takie spotkanie?

Zaplanuj ją i dotrzymaj terminu

Jak wiadomo, rozmowy oceniające są prowadzone w gorącym (choć zimowym) czasie i najczęściej są wciskane w kalendarzu pomiędzy inne zajęcia. Dobra rozmowa trwa około dwóch godzin i właśnie tyle menedżer powinien na nią przeznaczyć. Jeśli nie jest traktowana poważnie, zdarza się, że szefowie przekładają ją kilka razy i ostatecznie zamykają ten projekt wiosną. Proponuję spojrzeć na to tak: nauczyliśmy się już, że klienci nie przeszkadzają nam w pracy, ale są jej celem. Teraz czas na to, abyśmy zrozumieli, że zadaniem menedżera jest zarządzanie ludźmi, czyli służenie im swoim czasem, wyznaczanie celów, obserwowanie ich pracy, udzielanie pochwał i korygowanie ich działań oraz prowadzenie rozmów oceniających. A więc zaplanowane spotkanie z pracownikiem, którego tematem jest jego praca w minionym roku, jest jednym z podstawowych zadań menedżerskich. Nie dodatkowym.

Dobrze się przygotuj

Na tym etapie każdy szef powinien wyjaśnić pracownikowi, jakie znaczenie będzie miała wystawiona ocena i omówić jej cele. Powinno się także przesłać pracownikowi formularz samooceny, aby i podwładny miał czas się przygotować i podsumować swoją pracę. Przygotowując się do rozmowy, warto też przewidzieć możliwe reakcje pracownika na ewentualne różnice pomiędzy jego samooceną a oceną menedżera. Reakcje mogą być różne – od milczenia poprzez dyskusję po atak złości czy płaczu. Dobrze przygotowany menedżer powinien mieć opracowane różne strategie postępowania, w zależności od reakcji. Do zadań menedżera należy także zebranie informacji od współpracowników oraz innych działów na temat pracy podwładnych. Ważne jest, aby potraktować tę kwestię poważnie – wystawianie sobie nawzajem przez pracowników świetnych opinii sprawia, że żaden z działów, który ma sugestie poprawy, nie osiąga celu – „wszyscy zgadzają się ze sobą i będzie nadal tak jak jest”. Przygotowanie do rozmowy obejmuje też oczywiście analizę pracy podwładnego – przez cały rok, obiektywnie i rzetelnie. Jeśli danego dnia menedżer jest wyjątkowo dumny z podwładnego lub wyjątkowo na niego zły, powinien zdać sobie sprawę ze swoich emocji i przełożyć przygotowania na inny termin. Dobrym sposobem jest notowanie przez cały rok takich sukcesów i porażek, które powinny być wzięte pod uwagę podczas oceny rocznej, jest to jednak propozycja dla wyjątkowo systematycznych szefów.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka AKS

Kancelaria zajmuje się prowadzeniem spraw zarówno klientów indywidualnych, jak i korporacyjnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »