| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Jak przeprowadzać rozmowy oceniające?

Przed nami koniec roku i bardzo dużo pracy związanej z domykaniem kontraktów, planowaniem nowego budżetu, świąteczne spotkania firmowe i... oceny roczne. Są traktowane przez wielu menedżerów w naszej firmie jak zło konieczne, ciągną się od grudnia do marca, a nierzadko nawet do maja. Nie wiemy, co jest powodem takiego stanu rzeczy, ale zależy nam, aby w tym roku rozmowy oceniające nie były postrzegane jako wymysł działu HR, który przeszkadza menedżerom w ich codziennej pracy.

Ciągłość zarządzania

Dokumentacja z rozmów pozwala zachować ciągłość zarządzania w przypadku zmiany menedżera. Na jednym z prowadzonych przeze mnie szkoleń dwaj uczestnicy opowiedzieli o trudnej sytuacji, w jakiej obaj zostali postawieni jako menedżerowie. W wyniku reorganizacji firmy pod koniec roku pod ich skrzydła trafili pracownicy z innych działów. Brak jakiejkolwiek dokumentacji z poprzednich lat, żadnych notatek z rozmów oceniających i ze spotkań, podczas których wyznaczano cele tym pracownikom sprawił, iż przez kilka miesięcy zapoznawali się z możliwościami nowych podwładnych. A gdy przyszedł czas podsumowania i corocznego wyznaczania osób do wyróżnień, żaden z ich nowych podwładnych nie został odznaczony. Menedżerowie najzwyczajniej w świecie bali się wyróżnić kogokolwiek z nowej grupy, gdyż nie mieli żadnych danych o przeszłości tych ludzi. Uczestnicy szkolenia zwrócili wówczas naszą uwagę na ogromne rozczarowanie niewyróżnionego zespołu – pracował przecież cały rok, a zmiana niesolidnego menedżera na nowego, nawet solidnego, pozbawiła ich zastrzyku motywacyjnego.

Jak przeprowadzać rozmowy

Dobrze przeprowadzona rozmowa oceniająca może zmotywować pracownika nawet wówczas, gdy nie we wszystkich punktach był zgodny z menedżerem. Źle przeprowadzona potrafi zniechęcić na dłużej niż miesiąc, i to bez względu na ostatecznie wystawioną ocenę. Jak zatem się zabrać za takie spotkanie?

Zaplanuj ją i dotrzymaj terminu

Jak wiadomo, rozmowy oceniające są prowadzone w gorącym (choć zimowym) czasie i najczęściej są wciskane w kalendarzu pomiędzy inne zajęcia. Dobra rozmowa trwa około dwóch godzin i właśnie tyle menedżer powinien na nią przeznaczyć. Jeśli nie jest traktowana poważnie, zdarza się, że szefowie przekładają ją kilka razy i ostatecznie zamykają ten projekt wiosną. Proponuję spojrzeć na to tak: nauczyliśmy się już, że klienci nie przeszkadzają nam w pracy, ale są jej celem. Teraz czas na to, abyśmy zrozumieli, że zadaniem menedżera jest zarządzanie ludźmi, czyli służenie im swoim czasem, wyznaczanie celów, obserwowanie ich pracy, udzielanie pochwał i korygowanie ich działań oraz prowadzenie rozmów oceniających. A więc zaplanowane spotkanie z pracownikiem, którego tematem jest jego praca w minionym roku, jest jednym z podstawowych zadań menedżerskich. Nie dodatkowym.

Dobrze się przygotuj

Na tym etapie każdy szef powinien wyjaśnić pracownikowi, jakie znaczenie będzie miała wystawiona ocena i omówić jej cele. Powinno się także przesłać pracownikowi formularz samooceny, aby i podwładny miał czas się przygotować i podsumować swoją pracę. Przygotowując się do rozmowy, warto też przewidzieć możliwe reakcje pracownika na ewentualne różnice pomiędzy jego samooceną a oceną menedżera. Reakcje mogą być różne – od milczenia poprzez dyskusję po atak złości czy płaczu. Dobrze przygotowany menedżer powinien mieć opracowane różne strategie postępowania, w zależności od reakcji. Do zadań menedżera należy także zebranie informacji od współpracowników oraz innych działów na temat pracy podwładnych. Ważne jest, aby potraktować tę kwestię poważnie – wystawianie sobie nawzajem przez pracowników świetnych opinii sprawia, że żaden z działów, który ma sugestie poprawy, nie osiąga celu – „wszyscy zgadzają się ze sobą i będzie nadal tak jak jest”. Przygotowanie do rozmowy obejmuje też oczywiście analizę pracy podwładnego – przez cały rok, obiektywnie i rzetelnie. Jeśli danego dnia menedżer jest wyjątkowo dumny z podwładnego lub wyjątkowo na niego zły, powinien zdać sobie sprawę ze swoich emocji i przełożyć przygotowania na inny termin. Dobrym sposobem jest notowanie przez cały rok takich sukcesów i porażek, które powinny być wzięte pod uwagę podczas oceny rocznej, jest to jednak propozycja dla wyjątkowo systematycznych szefów.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Przywara

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »