| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Co kobieta powinna robić, by osiągać sukcesy w biznesie?

Co kobieta powinna robić, by osiągać sukcesy w biznesie?

Jestem menedżerem w dużej korporacji. Ostatnio w trakcie nieformalnej rozmowy usłyszałam, że trudno mi będzie awansować i dalej rozwijać się w tej organizacji, gdyż jestem kobietą, co oznacza, że nie posiadam pewnych cech i umiejętności, które determinują osiągnięcie sukcesu w biznesie. Nie ukrywam, że taka informacja zdenerwowała mnie i jestem ciekawa, czy prawdą jest, że my, kobiety, tak bardzo różnimy się od mężczyzn i czy płeć tak bardzo wpływa na nasze zachowanie w biznesie?

UdoskonalOna

Największym wrogiem kobiet w świecie biznesu są najczęściej... one same. Kobiety powinny uwierzyć w siebie, swoje możliwości, umiejętności i kompetencje. Nie bez znaczenia jest tutaj mechanizm samospełniającego się proroctwa – jeśli myślimy same o sobie, że czegoś nie potrafimy, nie damy rady czegoś zrobić, to wtedy najprawdopodobniej właśnie tego nie damy rady zrobić! Nie przywykłyśmy także do chwalenia się swoimi sukcesami i osiągnięciami. Ciągle mamy nadzieję, że ktoś nas po prostu zauważy i doceni. Warto zatem nauczyć się mówić z dumą o swoich osiągnięciach i nawet, prezentując wyniki całego zespołu, pokazywać wkład poszczególnych członków zespołu, także nas samych. Jeśli jednak ktoś „kradnie” nasz pomysł i sobie przypisuje nasze osiągnięcia, nie warto obrażać się na niego i tłumić w sobie złości. Asertywna komunikacja będzie w tym przypadku znacznie bardziej efektywna.

Umiejętność mówienia „nie”

Umiejętnością, w której kobiety na pewno powinny się doskonalić, jest właśnie asertywna komunikacja. Zdarza się bowiem, że kobiety w organizacji, chcąc budować poprawne relacje, często nie potrafią uczciwie i otwarcie komunikować swoich prawdziwych odczuć i emocji. Inni ludzie nie potrafią zaś czytać w naszych myślach i jeśli uczciwie nie zaczniemy im komunikować naszych potrzeb i oczekiwań, codzienna frustracja w związku z niespełnionymi oczekiwaniami będzie tylko rosła. Warto także wiedzieć, że kobiety są nastawione na przekaz emocjonalny, a mężczyźni na rozwiązywanie problemów i konkretne działanie. W praktyce oznacza to, że jeśli kolega zrobił coś, co nas zdenerwowało, to dopóki nie powiemy mu, czego konkretnie oczekujemy od niego w tej sytuacji, to najprawdopodobniej nie domyśli się tego. Co więcej, jak dowodzą badania, mężczyźni osiągają słabsze niż kobiety wyniki w odczytywaniu mowy ciała, więc nie ma co liczyć na to, że kolega odczyta z naszej twarzy, że np. czujemy się urażone danym zachowaniem.

Asertywność oznacza także umiejętność bronienia swoich granic (zarówno fizycznych, jak i psychologicznych) w sposób stanowczy, aczkolwiek nieraniący nikogo. Jeśli zatem następnym razem podczas spotkania firmowego ktoś publicznie powie o nas coś nieprzychylnego, mamy prawo po spotkaniu, na osobności, zwrócić mu uwagę: „Nie podoba mi się, że w trakcie spotkania powiedziałeś publicznie, że nie nadaję się do tego projektu, bo zbyt emocjonalnie podchodzę do pewnych spraw. Masz prawo mieć swoje zdanie, ja jednak poczułam się zażenowana i zależy mi abyś w przyszłości tego typu komentarze przekazywał mi na osobności”.

reklama

Autor:

Autorka jest psychologiem biznesu, specjalizuje się w prowadzeniu szkoleń, coachingu i doradztwie.

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Sadowski

Analityk Expandera, ekspert w dziedzinie produktów bankowych i funduszy inwestycyjnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »