| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa to kluczowy punkt całego systemu ocen okresowych pracowników. Sposób jej przeprowadzenia decyduje w dużej mierze o jakości i rzetelności dokonanej oceny pracownika, a tym samym determinuje zasadność opierania na wynikach oceny okresowej różnych decyzji związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji. Jednocześnie rozmowa okresowa bardzo często budzi niechęć i obawę zarówno ocenianych, jak i oceniających i jest postrzegana jako sytuacja trudna dla obu stron. Można jednak zbudować pozytywne podejście do procesu dokonywania oceny okresowej, jeżeli będziemy pamiętać o stosowaniu pewnych zasad i dobrych praktyk oceniania.

Czynniki decydujące o właściwym przeprowadzeniu skutecznej rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa jest momentem trudnym dla obu stron, obarczonym dużą dozą niepokoju, który niejednokrotnie wzmacniany jest złymi doświadczeniami któregokolwiek z uczestników. Zatem, aby nie powielać złych doświadczeń i zapewnić uzyskanie pożądanych efektów rozmowy okresowej, warto zadbać o następujące elementy:

• odpowiednie przygotowanie się do przeprowadzenia rozmowy,

• zaplanowanie struktury i przebiegu rozmowy,

• zbudowanie właściwej atmosfery spotkania,

• zapewnienie zaangażowania ze strony ocenianego pracownika,

• umiejętne przekazywanie informacji zwrotnych,

• unikanie błędów, na które jesteśmy narażeni w procesie oceny.

@RY1@i13/2010/008/i13.2010.008.000.0060.001.jpg@RY2@

UWAGA

Informacje zwrotne powinny być:

• opisowe, nie osądzające

Dobra informacja zwrotna opisuje zachowanie drugiej osoby. Nie ma w niej wartościowania ani osądów, a jedynie stwierdzenie faktów. Osądzanie wywołuje opór i niechęć do zmiany zachowania.

• konkretne, nie ogólne

Udzielając informacji, należy wskazać konkretne okoliczności, w których pojawiło się zachowanie. Nie należy stosować uogólnień typu: zawsze, nigdy itd.

• formułowane z pozycji „ja”

Informacja powinna mówić o Twojej ocenie, zamiast „Inni mówią ...” czy „Mówi się ...”.

reklama

Autor:

starszy konsultant w Zespole Zarządzania Talentami w HRM partners

Źródło:

INFOR
Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne29.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »