| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Ocena pracy > Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Zasady przygotowania i przeprowadzenia rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa to kluczowy punkt całego systemu ocen okresowych pracowników. Sposób jej przeprowadzenia decyduje w dużej mierze o jakości i rzetelności dokonanej oceny pracownika, a tym samym determinuje zasadność opierania na wynikach oceny okresowej różnych decyzji związanych z zarządzaniem ludźmi w organizacji. Jednocześnie rozmowa okresowa bardzo często budzi niechęć i obawę zarówno ocenianych, jak i oceniających i jest postrzegana jako sytuacja trudna dla obu stron. Można jednak zbudować pozytywne podejście do procesu dokonywania oceny okresowej, jeżeli będziemy pamiętać o stosowaniu pewnych zasad i dobrych praktyk oceniania.

Czynniki decydujące o właściwym przeprowadzeniu skutecznej rozmowy okresowej

Rozmowa okresowa jest momentem trudnym dla obu stron, obarczonym dużą dozą niepokoju, który niejednokrotnie wzmacniany jest złymi doświadczeniami któregokolwiek z uczestników. Zatem, aby nie powielać złych doświadczeń i zapewnić uzyskanie pożądanych efektów rozmowy okresowej, warto zadbać o następujące elementy:

• odpowiednie przygotowanie się do przeprowadzenia rozmowy,

• zaplanowanie struktury i przebiegu rozmowy,

• zbudowanie właściwej atmosfery spotkania,

• zapewnienie zaangażowania ze strony ocenianego pracownika,

• umiejętne przekazywanie informacji zwrotnych,

• unikanie błędów, na które jesteśmy narażeni w procesie oceny.

@RY1@i13/2010/008/i13.2010.008.000.0060.001.jpg@RY2@

UWAGA

Informacje zwrotne powinny być:

• opisowe, nie osądzające

Dobra informacja zwrotna opisuje zachowanie drugiej osoby. Nie ma w niej wartościowania ani osądów, a jedynie stwierdzenie faktów. Osądzanie wywołuje opór i niechęć do zmiany zachowania.

• konkretne, nie ogólne

Udzielając informacji, należy wskazać konkretne okoliczności, w których pojawiło się zachowanie. Nie należy stosować uogólnień typu: zawsze, nigdy itd.

• formułowane z pozycji „ja”

Informacja powinna mówić o Twojej ocenie, zamiast „Inni mówią ...” czy „Mówi się ...”.

reklama

Autor:

starszy konsultant w Zespole Zarządzania Talentami w HRM partners

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Dudkiewicz

Doradca podatkowy, agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »