| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Zmiany na rynku bonów pracowniczych

Bony stały się nieodłącznym elementem życia gospodarczego firm. Jednak dziś udział klasycznych bonów towarowych jest znacznie mniejszy niż jeszcze kilka lat temu. Emitenci bonów stale dopasowują swoją ofertę do zmieniającej się sytuacji gospodarczej, społecznej i do ewoluujących potrzeb firm i pracowników, dostarczając coraz więcej nowych, skrojonych na miarę, produktów.

Świadczenia i motywacja

Obecnie w ofercie emitentów znajduje się wiele produktów - bonów, które służą zaspokajaniu określonych potrzeb firm i pracowników. Bardzo często stają się one elementem świadczeń pracowniczych, które pracodawca zapewnia wszystkim lub części pracowników. Bony świetnie sprawdzają się w takich sytuacjach, gdyż z jednej strony dają pracownikom możliwość wyboru miejsca realizacji, a z drugiej - można je realizować na zaspokojenie ściśle określonej potrzeby. Tutaj mamy dwie typowe sytuacje:

- gdy pracodawca ze względu na przepisy prawa jest zobowiązany zapewnić określony rodzaj świadczeń - np. posiłek regeneracyjny dla osób pracujących w ciężkich warunkach - gdy pracodawca oferuje pracownikom dobrowolnie cały pakiet świadczeń pozapłacowych.

W tym pierwszym przypadku doskonałym przykładem są np. kupony profilaktyczne, dzięki którym pracodawca w prosty sposób zapewnia możliwość zakupu przez pracowników odpowiednich posiłków w różnych miejscach, nie generując przy tym np. konieczności tworzenia stołówki. Tu nie można mówić o motywującej roli bonów - są one po prostu wygodnym sposobem na spełnienie obowiązku pracodawcy.

Druga sytuacja ma miejsce, gdy pracodawca chce wyróżnić się na rynku pracy, gdy zależy mu na utrzymaniu pracowników i oferuje im dodatkowe, pozapłacowe świadczenia, takie jak np. popularne abonamenty medyczne, czy, poruszając się już w segmencie bonów, bony restauracyjne, turystyczne czy rekreacyjne.

W tej drugiej grupie znajdują się bony restauracyjne/żywieniowe, emitowane m.in. przez firmy Sodexho czy Accor, dzięki którym pracownicy mogą opłacić swoje wyżywienie w ciągu dnia pracy, bony turystyczne i SPA emitowane przez Travel-Pass - dzięki którym pracodawca może dofinansować ich wypoczynek i relaks, czy kulturalno-rekreacyjne, dzięki którym pracodawcy dofinansowują członkostwo w siłowniach czy bilety do kina. Te bony stosowane są zazwyczaj przez firmy w większych miastach, dla osób o wyższym wykształceniu i wyższych zarobkach. Są odbierane bardzo pozytywnie, gdyż umożliwiają zaspokajanie potrzeb wyższego rzędu, wpływają na wzrost jakości życia i status społeczny.

Ten stale rosnący drugi obszar zastosowania bonów pokazuje też, że powoli zmieniają one swoją główną funkcję. Przestają być eleganckim substytutem pieniędzy, jak to miało miejsce w przypadku bonów towarowych, a stają się narzędziem, dzięki którym firma może prowadzić pozytywną politykę wobec pracowników, zachęcając ich do dbania o swoje zdrowie poprzez regularne posiłki, aktywność i odpowiedni wypoczynek. Oczywiście mając na uwadze końcowy rezultat - czyli wysoką jakość ich pracy, brak absencji, niską rotację.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Adwokat dr Sebastian Koczur

ekspert z zakresu prawa pracy, ubezpieczeń społecznych i prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »