| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Miękkie zarządzanie twarde korzyści

Miękkie zarządzanie twarde korzyści

Od kilku lat systemy wspomagające zarządzanie kapitałem ludzkim, zwane systemami HCM, cieszą się zainteresowaniem, jakie do niedawna skupiało się na oprogramowaniu obsługującym inne obszary przedsiębiorstwa. Ta popularność jest naturalną konsekwencją zmian na rynku pracy. Oczywiście informatyka dostarcza tylko narzędzia, ale - jak w świecie sportu - technologia odgrywa coraz częściej kluczową rolę. System HCM stał się elementem przewagi konkurencyjnej. Oprócz standardowych zadań, takich jak wsparcie procesów kadrowo-płacowych realizowanych przez dział HR, ma służyć motywowaniu i utrzymaniu pracowników.

Dlaczego przedsięwzięcie jest potrzebne?

Jakie są spodziewane korzyści z wdrożenia?

Jakie są dostępne opcje i przesłanki wyboru bądź odrzucenia każdej z nich?

Jakie koszty (środki finansowe, ludzie, czas) musi ponieść organizacja, by przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem?

Jakie jest ryzyko?

Jaki wpływ na biznes będzie miało podjęcie decyzji o zaniechaniu projektu?

Kiedy nowe rozwiązanie może być wykorzystywane operacyjnie?

Analiza biznesowa nie kończy swego życia w momencie uruchomienia projektu wdrożenia systemu HCM i wymaga ciągłej weryfikacji w trakcie przedsięwzięcia. W szczególności istotne jest zadawanie pytania, czy nadal istnieje potrzeba biznesowa, która była przesłanką BC i czy projekt zmierza do rezultatów określonych w analizie. Dzięki temu mamy szansę, by w uzasadnionym przypadku zmienić zakres projektu lub nawet go przerwać. BC jest zatem również narzędziem do monitorowania projektu z biznesowego punktu widzenia.

Dwustronne zaangażowanie

Gdy już uda się przekonać sponsora i wybrać dostawcę, firmę czeka przynajmniej kilkumiesięczny proces wdrożenia, w zależności od zakresu funkcji HCM. Metodyk wdrożeniowych jest wiele (przynajmniej tyle, ilu dostawców systemu HCM), każda dzieli proces na od trzech do sześciu etapów, wśród których kluczowe znaczenie ma przygotowanie koncepcji wdrożeniowej i realizacja prototypu systemu HCM.

Systemy HCM, mimo że są często już prekonfigurowanymi rozwiązaniami, w przypadku funkcji miękkich wymagają dostosowania do specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa (konfiguracja). O ile część kadrowa i płacowa jest w dużej mierze powtarzalna w polskich warunkach, funkcje miękkie raczej nie poddają się zamknięciu w szablon - rzeczywistość potwierdziła relatywnie małą przydatność rozwiązań „z półki” do wsparcia, np. zarządzania przez cele czy samoobsługi menedżerskiej. Większość organizacji ma specyficzne rozwiązania biznesowe - sprostać im mogą systemy konfigurowalne i aplikacje pisane na zamówienie.

UWAGA

Odbiorcy HCM jako główną korzyść wdrożenia systemu wymieniają oszczędność czasu. Powtarzalne, czasochłonne procesy - np. składanie i zatwierdzanie wniosków kadrowych - zostają przejęte przez samoobsługowy, zautomatyzowany moduł systemu informatycznego, co pozwala pracownikom skupić się na innych czynnościach i w efekcie zwiększa efektywność pracy zespołu.

UWAGA

Trzeba pamiętać o tym, że wdrożenie dużego systemu HCM jest wspólnym przedsięwzięciem klienta oraz dostawcy - aby zakończyło się powodzeniem, wymaga pełnego zaangażowania przedstawicieli obu stron.

 

Michał Szymaczek

Autor jest menedżerem ds. rozwoju biznesu w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim w BCC (Business Consulting Center).

Kontakt:

michal.szymaczek@bcc.com.pl

 

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »