| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników

Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników

Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników mogą pomóc przyciągnąć do firmy najlepszych specjalistów. W dzisiejszym świecie benefity i dodatki do pensji stają się standardem. Warto pomyśleć o czymś nowym, co wyróżni firmę z sektora MSP na tle innych korporacji.

Inwestycja w budowanie relacji międzyludzkich, zaangażowanie pracowników we współtworzenie misji i wizji firmy oraz w pracę na rzecz innych – to niestandardowe elementy przewagi nad korporacjami, na które mogą pozwolić sobie rodzime firmy z sektora MSP. W czasach, gdy benefity i dodatki do pensji stają się standardem, o atrakcyjności potencjalnego pracodawcy decydują coraz częściej unikalne rozwiązania. To właśnie one mogą wpływać na decyzje zawodowe specjalistów, również w tak eksperckich branżach jak automatyka czy robotyka.

Zdecydowana większość, bo aż 99,8 procent z funkcjonujących w Polsce 1,8 mln firm to małe i średnie przedsiębiorstwa*. Na rynku usług i produktów niejednokrotnie konkurują z globalnymi korporacjami. Coraz częściej mają także do zaoferowania inną niż w korporacjach kulturę organizacyjną, która może być kluczowa podczas rekrutacji najlepszych specjalistów. To ważne, szczególnie w branży takiej jak automatyka i robotyka – co roku kierunki informatyczne oraz inżynieryjno-techniczne kończy przecież ponad 42 tysiące absolwentów.**

Niektóre z polskich firm mogą przyciągać potencjalnych pracowników atutami, których nie posiadają nawet światowi giganci biznesu. Specyfika małych i średnich przedsiębiorstw pozwala m.in. na umożliwienie członkom zespołu wpływu na wartości, normy, a nawet sposoby zarządzania. Nie zawsze jest to możliwe w przypadku większych struktur. Tymczasem sytuacja, w której wszystkich zasad nie narzucają osoby z managementu, ale część wypracowują wspólnymi siłami pracownicy, może korzystnie wpływać na funkcjonowanie przedsiębiorstwa.

Porozmawiaj o tym na FORUM

Duże korporacje, ze względu na skalę działania czy procedury, często z góry narzucają schematy. Mniejsze firmy mogą pozwolić sobie na poświęcenie klientowi czasu i na większą elastyczność we współpracy. Strategia konkurowania w oparciu o wiedzę i budowanie trwałych relacji z klientami nie mogłaby się powieść bez odpowiednich ludzi. To oni są siłą organizacji i jednym z kluczy do przewagi konkurencyjnej. Przedsiębiorstwa z obszaru MSP powinny więc odpowiednio motywować pracowników i dawać im szansę na aktywne współuczestniczenie w tworzeniu kultury organizacyjnej – mówi Stefan Życzkowski, prezes ASTOR, polskiej firmy z branży automatyki i robotyki, zatrudniającej ponad 100 specjalistów.

Motywacja pozafinansowa

Średni staż pracy w przypadku ASTOR wynosi 8,5 roku, a dynamika zatrudnienia w ciągu ostatnich dwóch lat wzrosła aż o 30 procent. Z badania Great Place to Work wynika, że wskaźnik zaufania pracowników do firmy wyniósł w 2014 roku 88 procent, podczas gdy średnia krajowa oscyluje w granicach 46 procent. Takie wyniki, w przypadku firmy z sektora MSP, to m.in. rezultat działań angażujących pracowników. Mogą oni też liczyć na benefity, które są już standardem: dofinansowanie studiów podyplomowych, bezpłatne uczestnictwo w zajęciach z języka angielskiego, świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych oraz te mniej oczywiste jak finansowanie wyjść kulturalnych i aktywności sportowych czy pożyczki zwrotne na cele mieszkaniowe. System działań motywacyjnych nakierowany jest jednak aż na pięć obszarów: miejsce pracy (np. organizowanie pikników integracyjnych dla rodzin pracowników), edukację (np. szkolenia dedykowane studentom kierunków technicznych), rynek (np. transparentne warunki współpracy z kontrahentami), społeczeństwo (np. przekazywanie 2 procent zysku na cele charytatywne)
i środowisko (np. zrównoważone zarządzanie biurem).

Wydawać by się mogło, że w świecie automatyki praca zdominowana jest przez nowoczesne technologie, a pracownicy większość czasu spędzają na myśleniu analitycznym. Nic bardziej mylnego. Na pierwszym miejscu jest człowiek i międzyludzkie relacje. Przecież to nie człowiek pracuje dla technologii, ale technologia dla człowieka. Dlatego duży nacisk warto położyć na budowanie relacji opartych na zaufaniu i na rozwój tzw. miękkich umiejętności – podsumowuje Agnieszka Politańska, dyrektor personalny ASTOR.

Co ma wspólnego gniew z motywacją?

* Źródło: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011-2012.
**Źródło: Szkoły wyższe i ich finanse w 2013 r. – Raport GUS.

reklama

Autor:

dostawca nowoczesnych technologii z zakresu systemów IT dla przemysłu, automatyki przemysłowej i robotyki oraz wiedzy biznesowej i technicznej dla polskich i zagranicznych przedsiębiorstw przemysłowych

Zdjęcia

Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników. /Fot. Fotolia
Niestandardowe rozwiązania motywujące pracowników. /Fot. Fotolia

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »