| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Zaangażowanie pracowników

Zaangażowanie pracowników

Pozytywne nastawienie, zainteresowanie, gotowość do większego wysiłku, a czasem nawet ekscytacja powierzonymi zadaniami, oznacza zaangażowanie pracowników do wykonywania swojej pracy w jak najlepszy sposób. Zadaniem firmy jest wykorzystanie wszystkich możliwych środków, niezbędnych do rozwoju tego typu zachowań, czyli zastosowanie tzw. strategii zaangażowania.

Kolejnym aspektem wpływającym na zaangażowanie jest środowisko pracy. Chodzi tu głównie o pozytywne postawy zwiększające zainteresowanie i poziom ekscytacji z realizowanych zadań. Współpracownicy, którzy wspierają i inspirują, jednocześnie wpływają na wysoką wydajność i dobrowolne podejmowanie efektywnych działań. Odpowiedni klimat organizacji - to czym się ona hołduje, jakie stosuje zasady zatrudnienia, godziny pracy, to w jaki sposób ludzie się do siebie odnoszą oraz sposób wykonywania pracy (jej tempo i poziom stresu) oddziałują na to, jak pracownicy odbierają swoje środowisko. Personel, który jest zadowolony, posiada możliwość rozwoju, czuje się spełniony i szanowany z całą pewnością zagwarantuje najlepsze usługi swoim klientom.

Także zarządzanie i sposób kierowania pracownikami w dużej mierze wpływają na poziom ich zaangażowania oraz wybór pozytywnych zachowań. Dlatego to przede wszystkim menedżerowie powinni korzystać z programów szkoleniowych, które pomogłyby im zrozumieć, jakie działania są od nich oczekiwane oraz jakimi umiejętnościami powinni się wykazywać. Powinni się skupiać głównie na działaniach objętych praktyką zarządzania poprzez efektywność, które skupiają się na definicji ról, planowaniu, poprawie wyników, wspólnym uczestnictwie w ich monitorowaniu i zapewnianiu sprzężenia zwrotnego.

Zobacz: Zarządzanie

Strategia zaangażowania nie powinna pomijać rozwoju osobistego pracowników. Większość ludzi pragnie czynić postępy. Doskonalenie swoich umiejętności jest satysfakcjonującym i wynagradzającym doświadczeniem oraz stanowi podstawę wewnętrznej motywacji. Jak podkreślał Alderfer (1972) - „(…) środkiem wynagradzania ludzi jest ich szansa rozwoju. Satysfakcja wynikająca z potrzeby rozwoju zależy od tego, czy osoba znajduje możliwość bycia jak najbardziej sobą i stawania się tą osobą, którą chciałaby być”. Czynnikiem motywującym, który powinien być wpisany w charakter pracy jest możliwość awansu i rozwoju.

Aby móc wdrożyć strategię zaangażowania w swojej organizacji pierwszą rzeczą, którą należy wykonać jest ustalenie, co się dzieje obecnie i na tej podstawie określić, co takiego powinno się zdarzyć w każdym z wymienionych wyżej obszarów. Menadżerowie powinni regularnie mierzyć poziom zaangażowania, po to by zwracać większą uwagę na sukcesy i porażki, oraz móc analizować wszelkie różnice pomiędzy tym, czego oczekują, a tym, co rzeczywiście się dzieje.

Autorzy:

Marta Szczygielska
Marta Woźny-Tomczak
www.treco.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adam Wiśniewski

Ekonomista, ekspert w dziedzinie finansów, inwestycji i bankowości.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »