Mitologia błędów
Mit: Perfekcjoniści są lepszymi pracownikami.
reklama
reklama
Fakt: Perfekcjoniści boją się wyzwań, podejmują mało ryzykowne działania i nie są tak kreatywni, jak ludzie mniej perfekcyjni. Jedno z badań dowiodło, że perfekcjoniści uzyskali gorsze wyniki podczas testu z umiejętności pisania niż osoby nie uważające się za perfekcjonistów. Być może perfekcjoniści podczas nauki tak skupiali się na otrzymywaniu pochwał, że nie rozwijali swoich umiejętności pisarskich.
Mit: Aby rozwijać poczucie własnej wartości u dzieci, należy im mówić, że są mądre.
Fakt: Badania pokazują, że chwalenie dzieci za inteligencję, w przeciwieństwie do chwalenia ich za umiejętność podejmowania wysiłku, wytwarza u nich lęk przed wykonywaniem trudniejszych zdań i obawę, że okażą się głupie. Dzieci, które chwali się za wkładany w naukę wysiłek, są częściej skłonne podejmować duże wyzwania.
Mit: Kobiety lepiej radzą sobie z porażkami niż mężczyźni.
Fakt: Kobiety i mężczyźni rzeczywiście inaczej podchodzą do popełnianych błędów. Obie płcie mogą się jednak czegoś od siebie nauczyć. Mężczyźni częściej winę za porażkę zwalają na innych; mogliby zyskać, gdyby nauczyli się przyjmować część odpowiedzialności na siebie. Kobiety przeciwnie - całą winę biorą na siebie i trudno im się z porażki podnieść. One powinny się nauczyć analizowania porażek i szukania ich przyczyn nie tylko w sobie.
Mit: Najgroźniejsze w skutkach błędy medyczne to wynik pomyłek lekarzy i pielęgniarek.
Fakt: Większość błędów medycznych to efekt problemów systemowych, np. bakterie, gromadzące się w instalacjach, przez które podaje się leki i wykonuje badania, są przyczyną 80 tys. zakażeń krwi (tylko w USA) i prowadzą co roku do śmierci 28 tys. pacjentów.
Zobacz także: Polacy wolą pracować z mężczyznami i wolą mężczyznę jako szefa
Gotowy do walki
Odpowiedz sobie (najlepiej pisemnie) na pytania:
Co chcę osiągnąć (co chcemy osiągnąć jako zespół) za rok, dwa, pięć lat?
Czy założone cele są spójne? Czy posiadasz zasoby, które wystarczą do ich realizacji?
Czy dobrze zaplanowałeś ich realizację? A może wyznaczyłeś zbyt krótki odcinek czasu na zbyt wiele zadań?
Jeśli cele będą za szerokie, to gdy nie uda ci się zrealizować pierwszego w określonym czasie, odczujesz to jako porażkę, stracisz wiarę w swoją efektywność. Warto cele podzielić na mniejsze, wykonywane w krótkich odcinkach czasu - dzięki temu każdy pozytywnie zakończony etap będzie dodawał ci pewności siebie i mobilizował do dalszego działania. A jeśli po drodze zdarzy się błąd, będziesz w stanie nad nim zapanować, nie przerywając całego procesu. Zastanów się, czy firma, załoga jest w stanie w zaplanowanym przez ciebie czasie zrealizować te cele? Ważne, by zespół miał świadomość, że w razie ewentualnych potknięć może liczyć na twoje natychmiastowe wsparcie, a nie karę.
Postarajmy się interpretować porażki jako lekcje. Jestem tu i teraz bo ukształtowała mnie moja historia, ta pełna sukcesów i ta nutka goryczy, idee dalej zbierając informacje o sobie, moich emocjach, moich lękach i kompetencjach.
Autor: Joanna Jagielska, www.treco.pl