| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Kiedy współzawodnictwo może motywować do lepszej pracy?

Kiedy współzawodnictwo może motywować do lepszej pracy?

Jestem menedżerem 20-osobowego zespołu, w którym duże znaczenie mają osiągane jednostkowo wyniki. Stąd pomiędzy współpracownikami pojawia się współzawodnictwo, które ja sam uważam za zjawisko dobre. Jakich jednak zasad przestrzegać, aby pracownicy czuli się przez nie motywowani, a nie deprymowani?

Współzawodnictwo może motywować do lepszej pracy, jeśli spełnione są dwa warunki. Wszyscy, którzy w nim uczestniczą, powinni uznać, że jest ono zorganizowane w sprawiedliwy sposób, oraz wierzyć, że mają szanse zająć czołowe miejsca. Należy ustalić etyczne zasady, tak by uwzględnić wszystkie zmienne możliwe do zdefiniowania. Liczy się wszystko – sytuacja rynkowa, potencjał zespołu, możliwości i ograniczenia, doświadczenie, jakość sprzętu, lokalne bariery i ułatwienia. Liczba parametrów, które należy rozważyć, jest duża. Gdy wszystkie (na tyle, na ile to możliwe) zostaną uwzględnione, większość pracowników nie będzie unikać zdrowej rywalizacji.

Monitorowanie wyników

Współzawodnictwo może być szczególnie motywujące lub deprymujące tam, gdzie łatwo pokazać osiągnięte wyniki – w wydziałach produkcyjnych i w firmach handlowych. Handlowcy niecierpliwie czekają na rezultaty swojej pracy. Im częściej mogą być informowani o osiąganych wynikach sprzedaży, tym lepiej. W niektórych branżach efekty są widoczne natychmiast i dodają skrzydeł lub zmuszają do refleksji i poszukiwania przyczyn niepowodzeń. Tam, gdzie nie widać wyników szybko, należy dążyć do jak najczęstszego ich monitorowania, choćby efektów cząstkowych lub przewidywanych. Szef sprzedaży nie może poprzestać na ogłoszeniu rezultatów osiągniętych przez podwładnych. To dopiero początek. Z każdym pracownikiem musi poszukać przyczyn niepowodzeń lub wyjątkowych sukcesów. Powinien pomóc w poszukiwaniu rozwiązań, dzielić się z pozostałymi pracownikami dobrymi rozwiązaniami i doświadczeniami ich współpracowników, tak aby stały się jasne dla całego zespołu.

Istotną rolę odgrywa też sposób ogłaszania wyników osiągniętych przez poszczególnych pracowników lub zespoły. Większość zatrudnionych akceptuje współzawodnictwo pod warunkiem, że opiera się ono na zdrowych zasadach. Warto tworzyć rankingi, które wyróżniają najlepszych i ostrzegają najsłabszych. Trzeba pamiętać, że zarówno w przypadku tych wyróżniających się, jak i tych, którzy potrzebują naszej pomocy, rankingi te mają motywować. Każdy szef powinien pamiętać, z jakim niepokojem i stresem oczekiwał wyników, kiedy sam był oceniany w ten sposób. Gdy wyniki sprzedaży są upubliczniane w prawidłowy sposób, działają dopingująco. Ci, których osiągnięcia są najsłabsze, chcą uciec z niebezpiecznej strefy. Gdy wiedzą, że mogą liczyć na wsparcie przełożonych, mniej koncentrują się na swoich obawach związanych ze słabymi rezultatami, a bardziej na znalezieniu dróg poprawy sytuacji.

Autor:

trener i menedżer, autor książek o zarządzaniu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

POLAUDIT Sp. z o. o.

Podatki, rachunkowość, audyt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »