| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Produkt z przyszłością - bony jako narzędzie wpływające na poprawę satysfakcji pracowników

Produkt z przyszłością - bony jako narzędzie wpływające na poprawę satysfakcji pracowników

Mimo że rynek bonów towarowych ustabilizował się na dobre, większość emitentów stara się modyfikować swoje oferty, by jak najlepiej dostosować je do zwiększających się wymagań klientów. Wyspecjalizowane firmy emitenckie przyczyniły się do zasadniczej zmiany jakościowej rynku, a pośrednio także do zmiany sposobu postrzegania tej formy wynagrodzeń pozapłacowych przez swoich klientów.

Świadczenia pozapłacowe są stałym elementem wynagrodzeń od wielu lat. W gospodarce planowej modne i wykorzystywane były różnego typu zestawy podarunkowe, złożone z ręczników, długopisów, mydeł czy kremów do rąk. Od połowy lat 90. tym obszarem rynku w Polsce zajęły się znane w Europie firmy, jak m.in. Accor Services, Sodexho Pass, później czeska firma emitencka Wasza Żywieniowa czy polsko-brytyjskie konsorcjum Bonus Systems Polska. Obecnie firmy emitenckie oferują różnego rodzaju bony towarowe, za okazaniem których można otrzymać w wybranych punktach handlowych i usługowych świadczenia rzeczowe.

Jest kilka rodzajów bonów towarowych. W Polsce znane są od lat bony żywieniowe, które pracownicy mogą wymieniać na posiłki. Są też bony podarunkowe, najbardziej popularne w okresach przedświątecznych, oraz tzw. bony premiowe, z których korzysta się w celach reprezentacyjnych lub reklamowych. Te ostatnie są przeznaczone dla kontrahentów oraz partnerów handlowych i mogą stanowić część programu lojalnościowego.

Mimo że bony towarowe są praktycznym instrumentem w rękach pracodawców chcących motywować swoich pracowników, w Polsce nadal najczęściej są wykorzystywane jedynie jako dodatkowe wynagrodzenie pozapłacowe. Emitenci bonów towarowych starają się to zmienić i nadać im wymiar motywacyjny. W sukurs firmom emitującym bony towarowe przychodzi m.in. silnie zakorzeniona w Polsce tradycja obdarowywania podarunkami w czasie różnych świąt i innych specjalnych okazji.

- Zbliżający się czas świąt, np. Bożego Narodzenia, pracownicy traktują w sposób indywidualny. Oprócz przeżyć emocjonalnych czas ten wiąże się z wieloma dodatkowymi wydatkami. Przyznanie pracownikom w okresie świątecznym bonów o wartościach umożliwiających zrobienie np. zaplanowanych zakupów może być elementem pomocnym w motywowaniu - stwierdza Katarzyna Jabłońska, dyrektor Biura Kadr Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie.

Trend nadawania bonom innego niż dotychczas statusu jakościowego i traktowania ich jako uznanego elementu motywacyjnego dostrzega coraz więcej firm na rynku polskim, a dzięki ich zapytaniom także firmy emitenckie.

- Wciąż rośnie zainteresowanie Kuponami Podarunkowymi, które najczęściej są przekazywane pracownikom z okazji Bożego Narodzenia, Wielkanocy oraz świąt branżowych bądź firmowych, takich jak Dzień Energetyka czy Dzień Hutnika. Dostrzegamy także zainteresowanie usługami profilowanymi, jak Kupon Restauracyjny, który można zrealizować w miejscach serwujących ciepłe posiłki, czy Kupon Kulturalno-Rekreacyjny. Pierwszy zdobywa popularność przede wszystkim w dużych miastach, stając się rozwiązaniem, dzięki któremu pracodawcy finansują pracownikom biurowym lunch. Z kolei Kupon Kulturalno-Rekreacyjny, który można realizować na basenach, siłowniach, kinach czy teatrach, staje się alternatywą dla wynajmowania przez firmę sali gimnastycznej lub przekazywania zaproszeń do kina. Kupon Premiowy natomiast jest w dalszym ciągu dominującym narzędziem motywacji w relacjach z partnerami biznesowymi - mówi Przemysław Wenka, dyrektor sprzedaży Sodexho Pass.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Daniel Kotyras

Dyrektor ds. Marketingu i PR w NetArt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »