| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Produkt z przyszłością - bony jako narzędzie wpływające na poprawę satysfakcji pracowników

Produkt z przyszłością - bony jako narzędzie wpływające na poprawę satysfakcji pracowników

Mimo że rynek bonów towarowych ustabilizował się na dobre, większość emitentów stara się modyfikować swoje oferty, by jak najlepiej dostosować je do zwiększających się wymagań klientów. Wyspecjalizowane firmy emitenckie przyczyniły się do zasadniczej zmiany jakościowej rynku, a pośrednio także do zmiany sposobu postrzegania tej formy wynagrodzeń pozapłacowych przez swoich klientów.

- W najbliższej przyszłości istotny wzrost zainteresowania bonami wśród pracodawców będzie możliwy tylko wówczas, gdy bony będą atrakcyjniejszą, z uwagi na niższe koszty, alternatywą dla świadczeń pieniężnych, a to wymagałoby rozszerzenia zakresu zwolnienia ubezpieczeniowego i ewentualnie przywrócenia ulgi podatkowej. Ponadto można oczekiwać powolnego wypierania tradycyjnych form bonów towarowych ich elektronicznymi odpowiednikami, co już obecnie możemy zaobserwować na polskim rynku - mówi Wojciech Kęsik.

Tomasz Kozłowski

Opinie

Tomasz Kucharski,

dyrektor sprzedaży Accor Services

Największą grupę klientów kupujących bony podarunkowe stanowi tzw. budżetówka, kolejną grupą są firmy z udziałem Skarbu Państwa bądź przedsiębiorstwa, które kiedyś były państwowe. Coraz więcej dużych, prywatnych firm produkcyjnych wprowadza bony podarunkowe do pakietu pozapłacowego, by podnieść atrakcyjność zatrudnienia. Dla części firm stosowanie tego typu bonów jest tradycją, dla innych istotna jest z kolei łatwość zakupu i dystrybucji kuponów wśród pracowników. Dla pracownika najatrakcyjniejsze jest to, że kupony może wymienić na dowolne produkty lub usługi, czyli sam może zdecydować, na co przeznaczy kupony, które otrzymał od pracodawcy. Większość firm, które kupiły je w ostatnich latach, nadal zamierza z nich korzystać. Widoczny też jest każdego roku wzrost liczby nowych klientów, można więc powiedzieć, że pod tym względem rynek jest na etapie stabilnego wzrostu.

Przemysław Wenka, dyrektor sprzedaży, Sodexho Pass

Najważniejszą zaletą bonów jest gwarancja satysfakcji obdarowanej osoby, ponieważ to ona finalnie dokonuje wyboru produktu lub usługi, która jej najbardziej odpowiada. Z drugiej strony, przekazanie pracownikom bonów towarowych, które w firmach bardzo często odbywa się poprzez osobisty kontakt między np. przełożonym a podwładnym, łączy się z gestem obdarowywania. Bony nie są traktowane jako element pensji, bezosobowy przelew na konto, ale jako dodatkowa premia - prezent od pracodawcy. Jednocześnie z punktu widzenia pracodawcy system oparty na bonach jest łatwy do zarządzania, nie wymaga skomplikowanych rozwiązań logistycznych i, co ważne, jest wygodny i mało pracochłonny dla działów kadr. Jest również bardziej elastycznym narzędziem niż np. podwyżka, pozwalającym na sterowanie systemem nagradzania.

Zbigniew Kuśpit

Key Account Manager, Wasza Żywieniowa Polska

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Drapała

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »