| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Podwyżka mile widziana

Podwyżka mile widziana

Każdy pracownik ma nadzieję, że efekty jego pracy zostaną zauważone i docenione przez pracodawcę. Dobrze się dzieje, jeżeli przekonaniu pracownika towarzyszy pozytywne działanie pracodawcy, który w wymierny sposób wynagrodzi pracownikowi jego zaangażowanie.

Pracodawca może przyznać ją w formie:

• wzrostu wynagrodzenia zasadniczego,

• wzrostu pozostałych składników wynagrodzenia (premii regulaminowej, dodatku motywacyjnego) lub przez dodanie nowych składników do wynagrodzenia (np. dodatku za wysługę lat).

Każda podwyżka powinna zostać uzasadniona. Pracownik, który ją otrzymał, powinien wiedzieć, jakie jego zachowania spotkały się z przychylną oceną pracodawcy. Takie zachowanie ze strony pracodawcy będzie także wyraźnym sygnałem dla innych pracowników, którzy, chcąc otrzymać podwyżkę, mogliby wzorować się na nagrodzonych współpracownikach.

Powodów uzasadniających przyznanie podwyżki może być wiele, np. podniesienie kwalifikacji przez pracownika, wykazywanie dodatkowej inicjatywy przy wykonywaniu codziennych zajęć, zwiększona aktywność zawodowa, dołożenie dodatkowych obowiązków.

W zależności od sposobu organizacji firmy, panujących zwyczajów oraz obowiązującego systemu wynagradzania kryteria przyznawania podwyżki mogą być różne. Podwyżkę można dostać m.in. za perfekcyjne wykonanie dodatkowych zadań, wyróżniające cechy osobowe, długoletni staż pracy, efekty pracy, osiągnięcie kolejnego etapu w karierze. Jednak największą wartość motywacyjną mają zawsze podwyżki związane bezpośrednio z efektami pracy.

W przypadku podwyżek o charakterze motywacyjnym trudno jest jednoznacznie określić, co jaki czas powinny być przyzna- wane pracownikowi. Aby przyznanie podwyżki osiągnęło zamierzony efekt - wzrost motywacji, trzeba uświadomić pracownikowi za co został nagrodzony.

Od podwyżek, które mają charakter motywacyjny, należy odróżnić podwyżki o charakterze inflacyjnym. Udzielanie tego typu podwyżek powinno wynikać z regulacji wewnątrzzakładowych (np. z regulaminu wynagradzania), zgodnie z którymi podwyżkę inflacyjną powinien otrzymać każdy pracownik raz w roku (np. od 1 stycznia), a jej wysokość zależy od rocznego wskaźnika inflacyjnego podawanego przez GUS.

Bardzo często przyznanie podwyżki związane jest z sytuacją finansową firmy oraz polityką płacową. Jeżeli polityka firmy nie jest ukierunkowana na taki sposób wynagradzania pracy swoich pracowników, to nawet najlepsze jej wykonanie nie będzie wystarczającym argumentem do przyznania podwyżki. Podwyżek nie mogą się spodziewać również pracownicy zatrudnieni w firmach, których kondycja finansowa jest zła.

Skuteczny system przyznawania podwyżek powinien być zbudowany według pewnych zasad. Po pierwsze, zasady przyznawania podwyżek powinny być powszechnie znane i akceptowane wśród pracowników. Taka przejrzystość reguł da pracownikom wiedzę o tym, jakie ich zachowania spowodują wzrost wynagrodzenia. Po drugie, podwyżka powinna łączyć się z efektywnością wykonywanej pracy. Naturalne jest myślenie, że jeżeli określony sposób wykonywania pracy spotkał się z aprobatą pracodawcy, to w przyszłości za podobny sposób realizacji określonego zadania pracownik również może zostać nagrodzony. Po trzecie, przyznanie podwyżki nie powinno mieć miejsca w zbyt odległym czasie. Pracownik musi wiedzieć za co została dana mu podwyżka, dlatego jej przyznanie powinno nastąpić w tym okresie. Po czwarte, należy unikać obietnic bez pokrycia. Jeżeli pracodawca wie, że obecna sytuacja finansowa nie pozwala na przyznanie podwyżki, powinien o tym fakcie jak najszybciej poinformować pracowników. Nierealne obietnice odnoszą gorszy efekt niż jasne określenie przyczyn, dla których pracownik mimo spełnienia określonych kryteriów nie otrzymał podwyżki.

Marcin Nowak

specjalista ds. prawa pracy „Konsalnet”

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Bartkowiak

Konsultant/Zespół Doradców Unijnych SmartConsulting S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »