| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

Jak motywować i rozwijać pracowników, by osiągali wyniki w stale zmieniających się warunkach?

W jaki sposób firmy, które funkcjonują w dość niestabilnym otoczeniu rynkowym i dysponują okrojonymi budżetami, mają stworzyć zespół zapewniający stabilną pozycję firmie? Jak zmotywować zawodowców, by pracowali najlepiej, jak potrafią? Nie jest to łatwe zadanie, jeśli uwzględnimy wiele czynników, które raczej zniechęcają ich do pracy, niż do niej motywują: zmieniające się komunikaty co do priorytetów firmy, zmiany personalne na wszystkich poziomach organizacji, restrukturyzacje i niepewność jutra.

W 2009 roku „The Economist” donosił, że 50 proc. pracowników, którzy utrzymali swoje posady po redukcjach wymuszonych kryzysem, określa swoją pracę jako stagnację. Dlatego dla współczesnych organizacji prawdziwym wyzwaniem jest to, jak poradzić sobie z pracownikami, którzy właściwie już zrezygnowali z pracy, choć ciągle siedzą przy swoich biurkach1. Jak sprawić, by „ulga tych, którzy zostali” nie zamieniła się w ich irytację, a ta w narastającą chęć zmiany pracy?

Co motywuje pracowników

Według analiz na czoło czynników powodujących wzrost zaangażowania w pracę wysuwa się, bez względu na wiek respondentów, perspektywa rozwoju osobistego2. Z kolei inne źródła3 przytaczają różnice pomiędzy oczekiwaniami pracowników wobec ich przełożonych a faktycznymi działaniami tych ostatnich:

  • 67 proc. respondentów chciałoby, by ich menedżerowie aktywnie zabiegali o informacje zwrotne na temat swojego zachowania oraz brali je pod uwagę, jednocześnie tylko 32 proc. pracowników przyznaje, że ich menedżerowie tak właśnie robią.
  • 72 proc. pracowników oczekuje, by ich menedżerowie definiowali sukces nie tylko w kategoriach rezultatu do osiągnięcia, lecz także sposobu dojścia do niego. Takiego sposobu zarządzania doświadcza natomiast tylko 42 proc. pracowników.
  • 75 proc. pracowników pragnie być zaangażowanych w rozstrzyganie dylematów organizacji, podczas gdy tylko 38 proc. menedżerów wykorzystuje tę możliwość.

Rozwijanie pracowników i traktowanie ich jako partnerów w biznesie przekłada się na rezultaty finansowe firm. Organizacje, w których funkcjonują efektywne plany rozwojowe, osiągają znacząco lepsze rezultaty w porównaniu z tymi, w których nie praktykuje się tworzenia i realizacji planów rozwojowych – rezultaty te są lepsze w następujących obszarach4:

  • utrzymywanie najlepszych pracowników (różnica 22 proc.),
  • wzrost produktywności i wyników finansowych (23 proc.),
  • zatrudnianie najlepszych ludzi (19 proc.),
  • rozwijanie skutecznych liderów (16 proc.),
  • tworzenie i efektywne wykorzystanie ścieżek kariery menedżerskiej (19 proc.).
reklama

Autor:

konsultant zarządzający w SHL Polska, psycholog i coach ICC

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Artowicz

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »