| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Prozdrowotna kultura organizacyjna jako czynnik wzmacniający lojalność pracowników

Prozdrowotna kultura organizacyjna jako czynnik wzmacniający lojalność pracowników

Poza prawidłowo prosperującym systemem zarządzania oraz warunkami finansowymi, ważnym czynnikiem decydującym o związaniu się pracownika z firmą jest podmiotowe podejście do niego i jego potrzeb. W jaki sposób poprzez zainteresowanie się potrzebami pracownika budować kulturę organizacyjną kształtującą określone postawy swoich podwładnych: lojalność i zaangażowanie?

Lojalność rozumiana jest najczęściej jako utożsamianie się pracownika z organizacją, silne przywiązanie do firmy, zespołu, w którym się pracuje na co dzień, a także uczciwość i postępowanie zgodnie z prawem wobec firmy. To także reprezentowanie organizacji na zewnątrz poprzez realizowanie jej celów, dbanie o dobre imię i tworzenie odpowiedniego wizerunku, zmierzanie do ogólnego rozwoju i umacniania pozycji rynkowej. Sposobów tworzenia kultury wspierającej rozwój pracownika jest wiele, ale obserwując rynki krajów zachodnich, można zauważyć tendencję do budowania lojalności poprzez poprawę ogólnych warunków pracy. Akcent stawiany jest zwłaszcza na wdrażanie programów wspierających samopoczucie i kondycję zdrowotną pracowników, w rozumieniu o wiele szerszym niż tylko medyczny – koncentrując się na całościowym rozwoju psychofizycznym pracownika.

Dlaczego inwestować w lojalność?

To pierwsze pytanie, jakie pojawia się wśród pracodawców. Otóż powodów jest wiele. Przede wszystkim dlatego, że budowanie lojalności przeradza się w zaangażowanie i wydajność. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Walker Information, zdecydowana większość (92 proc.) lojalnych pracowników obsługuje klientów powyżej postawionych im wymagań lub w pełni je realizując. Natomiast pracownicy niezadowoleni z pracy prawie o połowę rzadziej (54 proc.) wywiązują się ze swoich obowiązków w pełni lub powyżej oczekiwań. Pracownicy, którzy lubią swoją pracę, mają większe chęci do działania, lepiej pracują. Co więcej, zaangażowany pracownik to taki, który ma silne pragnienie, aby pozostać członkiem danej organizacji, jest skłonny do wysokiego poziomu wysiłku na jej rzecz oraz wierzy w cele i wartości swojej organizacji. Jeśli firma stawia na pierwszym miejscu swoich pracowników, szybko zauważy efekty.

Zastosuj metodę małych kroków

To drugie kluczowe pytanie, które zadają sobie menedżerowie zainteresowani innowacyjnym inwestowaniem w swój personel. Dryfując wśród spektrum możliwości, jakie obecnie oferuje rynek, dokonanie najlepszego wyboru może wydawać się trudne. I owszem, wiele firm może dziś opowiedzieć o nietrafionych programach, jakie zdecydowało się wdrożyć. Nie będzie jednak spektakularnych rezultatów, jeśli inicjatywy nie poprzedzi się identyfikacją potrzeb. Przeprowadzenie chociażby prostej ankiety, zawierającej podstawowe pytania z obszarów budujących satysfakcję, pozwoli ocenić, w którą stronę najsensowniej się udać, które działania są najbardziej pożądane. W rzeczywistości implementacja całościowej kultury zdrowej firmy w różnych strukturach organizacyjnych nie zawsze jest prosta, jednakże sprawdza się tu metoda znana z filozofii działania Kaizen: droga małych kroków. Oznacza to, że nie trzeba od razu decydować się na działania na szeroką skalę, ale systematycznie wdrażać pojedyncze możliwości, które pozwolą na uzyskanie informacji zwrotnej od pracowników na temat postrzegania takiej koncepcji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Finesia Consulting Sp. z o.o.

Usługi księgowe i kadrowo-płacowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »