| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Narzędzia motywacyjne - jak je stosować?

Narzędzia motywacyjne - jak je stosować?

Motywowanie odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ludźmi, więc w swojej firmie stosuję pewne narzędzia motywacyjne. Niestety, na niektórych one działają, na innych zaś nie. Na przykład mam wrażenie, że jeden pracownik, mając ambitne, nowe zadanie, daje z siebie maksimum i świetnie sobie z nim radzi, w drugim człowieku natomiast wywołuje ono uczucie lęku i niechęć do działania.

Motywacja tkwi w zadaniu

Motywacja uruchamiana jest bądź też blokowana już w związku z rodzajem pracy, którą dana osoba ma wykonywać. Niektórzy w jednych zadaniach będą czuli się jak ryba w wodzie, w innych zaś będą nieefektywni. Najlepiej, jeśli każdy wykonuje to, w czym jest najlepszy, co jest spójne z jego mocnymi stronami. Każdy typ ma swoje mocne strony i pasujące do niego czynniki motywacyjne. Ich rozpoznanie i skonstruowanie pod ich kątem systemu motywacyjnego oraz organizacja pracy zbieżnej z daną osobą zapewniają największą skuteczność w działaniu.

Dla pracownika o typie motywacyjnym wewnętrznym, bardzo istotne będzie, czy jego praca będzie zgodna z jego wartościami, dążeniami, pasjami. Jeśli te warunki zostaną spełnione, wykonywanie tej pracy i realizacja zadań z nią związanych staną się dla niego nagrodą samą w sobie i będzie motywować do działania. Typ zewnętrzny, który w pracy potrafi być równie efektywny, zwraca uwagę przede wszystkim nie na ważność samej pracy, ale na to, czy za jej wykonanie czeka go konkretna, materialna nagroda. Jeśli ma się angażować ponad to, co znajduje się w jego zakresie obowiązków, oczekuje premii, uznania, prestiżu, znaczącego docenienia. Dla tej osoby nie bez znaczenia jest, jak nazwane jest jej stanowisko. Specjalista a kierownik – to dla niego znacząca różnica.

Pół żartem, pół serio pisząc, gdy szefowie podczas szkoleń czy w ramach analiz typów motywacyjnych w swoich firmach dowiadują się, że ich pracownicy motywowani są wewnętrznie, na ich twarzach pojawia się uśmiech i pada przy tym komentarz, że premia nie będzie już potrzebna. Szybko jednak podkreślam, że dodatkowe pieniądze działają motywująco na każdego.

Rozważania na temat pierwszej ważnej zasady dotyczącej narzędzi motywacyjnych – mówiącej o tym, że nie wszystkich motywuje się tak samo i prawdziwa umiejętność polega na dobraniu właściwych narzędzi pod kątem danej osoby – przypominam, że pierwszy krok w tym procesie wiąże się ze zrozumieniem, że ludzie są różni, należą do różnych typów motywacyjnych. Każdy typ jest skuteczny w innych działaniach i działają na niego odmienne czynniki motywacyjne – zrozumienie więc, jakim kto jest typem i sięganie kolejno po właściwe narzędzia motywacyjne to kwintesencja w dopasowaniu „płaszcza motywacyjnego” do pracownika. Tylko w takim „płaszczu”, skrojonym na jego miarę osiągnie on najlepsze rezultaty.


PRZYPIS

* T. Love, „Zmotywuj się”, Rebis, Poznań 2010.

 

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Studziński

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »