| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Czy można kupić lojalność pracownika?

Czy można kupić lojalność pracownika?

Lojalność rozumiana jako cnota wierności uległa swoistej degradacji. Współczesny marketing przenikający wszystkie sfery życia przekonuje, że przywiązanie klienta można po prostu kupić. Czy można kupić lojalność pracownika?

Klara Zajlich

menedżer ds. operacyjnych, firma doradztwa personalnego Stonewell Group

Podstawą są zrównoważone relacje

Umowy lojalnościowe za szkolenie mają sens pod warunkiem, że opierają się na równoważnej relacji pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, czyli są dobrze skalkulowane. Firma ma prawo oczekiwać zwrotu z inwestycji w podwładnego. Mam na myśli wyłącznie kosztowne, ekskluzywne szkolenia – MBA, kursy ACCA, kursy certyfikujące, uprawniające do wykonywania wyspecjalizowanych usług. Nie sposób natomiast wymagać szczególnej lojalności za wysłanie pracownika na kurs o wartości np. 2 tysięcy złotych.

Takie porozumienie to inwestycja dla obydwu stron. Pracodawca zyskuje specjalistę o wyższych umiejętnościach, a pracownik zwiększa swe kompetencje, które może wykorzystać w dalszym rozwoju zawodowym. Jak wynika z naszych doświadczeń w zakresie HR, prawidłowość tę dostrzegają także kandydaci, którzy z reguły rozumieją tego typu rozwiązania, zwłaszcza jeśli dotyczy to ofert pracy na wyższe pozycje menedżerskie. Zachęcalibyśmy ponadto firmy do inwestowania także w osoby na stanowiskach typowo specjalistycznych, na których częściej przecież wykorzystuje się unikalne umiejętności, zdobyte podczas sfinansowanego przez pracodawcę prestiżowego szkolenia. Dotyczy to chociażby takich sektorów, jak informatyka, inżynieria, finanse i bankowość czy HR.

Istotną kwestią pozostaje sposób przestrzegania postanowień umowy lojalnościowej. Jest to zresztą ujęte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 12 października 1993 r. w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych. Zgodnie z tym aktem, pracodawca może uzależnić pokrycie kosztów edukacji od tego, czy pracownik zobowiąże się przepracować w firmie określony czas po zakończeniu nauki. Pracownik, który przed upływem wyznaczonego okresu lojalnościowego odejdzie z pracy lub zostanie zwolniony z własnej winy, pokrywa pełny lub częściowy koszt edukacji opłaconej przez firmę. Zasada taka jest korzystna dla pracownika, bowiem daje mu wybór, czy pozostać u pracodawcy, czy odejść, zwracając fundusze pomniejszone proporcjonalnie do ilości czasu przepracowanego po szkoleniu. Jeśli umowa oparta jest na rozsądnych warunkach, wówczas rzadko budzi zastrzeżenia u kandydatów decydujących się na podjęcie rozmów w sprawie zatrudnienia z firmami oferującymi programy szkoleniowe połączone z wymaganiami lojalnościowymi wobec pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Wojciech Strama

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »