| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Czy można kupić lojalność pracownika?

Czy można kupić lojalność pracownika?

Lojalność rozumiana jako cnota wierności uległa swoistej degradacji. Współczesny marketing przenikający wszystkie sfery życia przekonuje, że przywiązanie klienta można po prostu kupić. Czy można kupić lojalność pracownika?

Magdalena Stalpińska

dyrektor Pionu Personalnego, Real,– Sp. z o.o. i Spółka Sp.k.

Benefity budują lojalność, ale...

Trudno ocenić, czy oferowane przez nas benefity budują lojalność bardziej ze względu na skalkulowaną przez pracowników ich wartość materialną, czy ze względu na budowanie wizerunku firmy jako troskliwego pracodawcy. Łatwo policzyć, że oferując wszystkim 11 tysiącom zatrudnionych w sieci sklepów Real opiekę zdrowotną z możliwością rozszerzenia na członków rodziny, firma pomaga zaoszczędzić ludziom konkretne pieniądze, a organizacja, wykorzystując efekt skali, może zapłacić mniej niż pojedyncze osoby kupujące abonament. W indywidualnych przypadkach (np. często chorujące dziecko) mogą być to duże kwoty i wtedy pracownicy doceniają ich wartość materialną. Ale jednocześnie jest to coś tak trudno mierzalnego, jak poczucie bezpieczeństwa, mniejszy stres, lepsza atmosfera pracy.

Nie mamy typowych narzędzi wiążących pracowników materialnie – pożyczek z firmowej kasy, które trzeba zwracać w przypadku zmiany pracodawcy, programów emerytalnych, w których wraz ze stażem gromadzi się coraz wyższy kapitał na starość czy ekskluzywnych szkoleń i studiów, które trzeba „odpracować”. Być może programy emerytalne byłyby dobrym narzędziem, ale odstraszają nas skomplikowane procedury ich prowadzenia.

Mamy za to pożyczki w ramach funduszu socjalnego. Nie są to duże kwoty (kilka czy kilkanaście tysięcy złotych), ale doceniane. Tym bardziej że w ramach funduszu socjalnego są to pożyczki nisko oprocentowane.

Natomiast pożyczki firmowe, niezależne od FŚS, funkcjonowały w przejętym przez nas Geantcie, ale nie kontynuowaliśmy tego programu. Powodem były problemy z odzyskiwaniem zobowiązań od zadłużonych byłych pracowników, co przy tradycyjnie w handlu dużej fluktuacji kadr było częstym zjawiskiem. Firma, choćby chciała, nie może umorzyć takich długów. Trzeba było prowadzić windykacje i egzekucje sądowe, a to kosztowało czas i emocje.

Oferujemy za to pracownikom dwa rodzaje kart: karty rabatowe VISA, pozwalające na zakup produktów w naszych sklepach z 6-proc. rabatem i karty (przedpłacone) Payback z rabatem na 3 proc., ale w ramach corocznych negocjacji płacowych ze związkami zawodowymi chcemy zaproponować podniesienie rabatu do 5 proc. To nie tylko benefit dla zatrudnionych, lecz także inwestycja we własny biznes. Nawet jeśli marża za te produkty sprzedawane w tym systemie będzie niższa, to i tak dla firmy korzystnie jest, gdy pracownicy robią zakupy w naszych sklepach. Oczywiście nie jest to rozwiązanie dobre dla każdego, bo przecież nie wszyscy mogą zaoferować pracownikom towary, które byłyby dla nich atrakcyjne.

Karty z rabatem są też benefitem korzystnym dla pracodawcy w sytuacji, gdy w firmie – tak jak u nas – działają związki zawodowe. Pozwalają one na większą elastyczność w prowadzonych negocjacjach, gdyż przedmiotem rokowań nie jest tylko wysokość płac zasadniczych, lecz także cały pakiet wynagrodzeń.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mariusz Jabłoński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »