| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Motywacja nie tylko od święta

Motywacja nie tylko od święta

Celem motywatorów pozapłacowych jest budowanie lojalności poprzez zaspokajanie indywidualnych potrzeb zatrudnionych. Jeśli pracodawca chce zmotywować pracownika do efektywniejszej pracy, musi zatem umiejętnie wpisać się w jego potrzeby, czyli tak dostosować system świadczeń pozapłacowych, by pomóc mu realizować jego zawodowe lub osobiste cele.

Odliczenia i zwolnienia

Wprowadzona we wrześniu 2009 roku zmiana w przepisach prawnych, dotycząca zwolnienia świadczeń pieniężnych finansowanych z ZFŚS z podatku dochodowego do kwoty 380 zł rocznie na jednego pracownika, nie wpłynęła znacząco na rozkład benefitów pozapłacowych. Jak pokazuje praktyka biznesowa, większość firm konsumuje ten limit w pierwszej połowie roku, głównie na cel dofinansowania wczasów pracowniczych w okresie letnim. Pozostała kwota jest przeznaczana na inne benefity pracownicze (opodatkowane lub zwolnione z podatku PIT), w tym na prezenty z okazji świąt Bożego Narodzenia, np. bony prezentowe czy paczki.

Zmiana w przepisach wpłynęła natomiast na wzrost zainteresowania przedpłaconymi kartami podarunkowymi, które jako pieniądz elektroniczny sfinansowany ze środków ZFŚS są zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 380 zł. Dużą zaletą tego typu karty jest możliwość jej wielokrotnego zasilenia dowolną kwotą, którą pracownik może przeznaczyć na zakupy. Ponadto niektóre karty oferują dostęp do licznych promocji i rabatów.

Przyszłość rynku benefitów pozapłacowych

Prognozy ekonomistów nastrajają optymistycznie zarówno pracowników, jak i pracodawców. Zakładany na poziomie około 3,5 proc. wzrost produktu krajowego brutto, zwiększenie popytu krajowego, spadek bezrobocia do poziomu 9,9 proc. w grudniu 2011 r. według założeń rządu (około 10,8 proc. według prognoz ekonomistów) można uznać za zwiastuny ożywienia gospodarczego w Polsce. Prawie połowa firm spodziewa się w 2011 r. wzrostu aktywności biznesowej. Poprawie koniunktury gospodarczej będzie towarzyszył wzrost wynagrodzeń. W konsekwencji w 2011 roku możemy zakładać neutralne, ale ciągle polepszające się warunki makroekonomiczne dla rozwoju rynku benefitów pozapłacowych w Polsce.

Wyniki badania potencjału rynku benefitów pozapłacowych 2010 przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia w grudniu 2010 roku na zlecenie Sodexo Motivation Solutions potwierdzają tę tezę. 22 proc. ankietowanych firm planuje zwiększenie budżetu przeznaczanego na świadczenia pozapłacowe, a 3/4 przedsiębiorstw pozostawi budżet bez zmian. Według deklaracji badanych w 2011 roku budżety przeznaczone na motywatory pozapłacowe wzrosną średnio bezwzględnie o 3,7 proc. w stosunku do 2010 r.

Najnowsze trendy w zarządzaniu zasobami ludzkimi wskazują jeszcze większe nakierowanie działań na pracownika – rozpoznawanie jego potrzeb i uwzględnianie oczekiwań i planów. Organizacje, świadome wagi motywacji, wytyczają strategie motywacyjne, a także coraz częściej dokładnie ustalają zasady i formy przyznawanych benefitów pozapłacowych, by uniknąć elementu przypadkowości czy stronniczości. Elastyczny system wynagrodzeń uzupełniony pozafinansowymi benefitami staje się wtedy cennym narzędziem, pozwalającym w najbardziej efektywny sposób budować pozytywne relacje pracowników z firmą.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Budnik

Radca Prawny - Kancelaria Prawna Cyman i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »