| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

RWE Polska SA oraz Henkel Polska Sp. z o.o. kładą nacisk na kreatywność i innowacyjność pracowników. Mimo że działają w odmiennych branżach: RWE w sektorze energetycznym, Henkel w dziedzinie środków czystości, kosmetyków i chemii budowlanej, to mają podobne podejście do wspierania i zachęcania pracowników do kreatywności i nowatorskich pomysłów dotyczących każdego obszaru firmy.

Innowacyjność to motor napędzający przedsiębiorstwo. Kierując się tą zasadą, zbudowaliśmy w RWE procesy mające na celu rozbudzenie w pracownikach kreatywności, proaktywności i pozytywnego podejścia do zmian – mówi Agata Jędrasik, HR biznes partner w RWE Polska. – Wszystkie nasze działania przynoszą bardzo dobre wyniki, pracownicy wykazują inicjatywę w kreowaniu nowych rozwiązań i stawiają czoła lękowi przed zmianą. Zarządzanie innowacyjnością przebiega w RWE trójtorowo. Realizowany w firmie od 2005 roku projekt Zarządzanie Pomysłami, po pierwsze, pozwala pracownikom kreować zmiany we wszystkich obszarach firmy, po drugie, odpowiadać na konkretne wyzwania biznesowe. Trzecią towarzyszącą inicjatywą jest projekt Ciągłej Optymalizacji Procesów – dodaje Agata Jędrasik.

Każdy może zgłosić pomysł

Projekt Zarządzanie Pomysłami ma na celu rozbudzenie w pracownikach innowacyjności. Każdy może zgłosić pomysł dotyczący udoskonalenia dowolnego obszaru i zakresu działania. Często są to pomysły dotyczące optymalizacji istniejących procesów, ale również nowe rozwiązania techniczne czy administracyjne. Wszystkie pomysły są weryfikowane przez Komisję Oceniającą, która rozpatruje je pod kątem ich użyteczności i wykonalności. Na tym wstępnym etapie analiza finansowa nie wpływa na ocenę samego pomysłu. – Wychodzimy z założenia, że najważniejsze jest rozbudzenie kreatywnego myślenia, dlatego oceniamy sam pomysł oraz wkład pracy pomysłodawcy w jego przygotowanie, a wdrożenie tych pomysłów jest z punktu widzenia projektu sprawą drugorzędną. Wszyscy pomysłodawcy otrzymują nagrody za sam fakt zgłoszenia pomysłu, a na zwycięzców czekają dodatkowo gratyfikacje finansowe. Raz na kwartał organizowane są spotkania z zarządem, którego przedstawiciele wręczają nagrody autorom pomysłów. W tym roku wszyscy pomysłodawcy mieli również okazję poznać się bliżej i wymienić swoje doświadczenia na spotkaniu integracyjnym o charakterze sportowym – wyjaśnia Agata Jędrasik.

Sylwetki pomysłodawców i opisy zgłoszonych przez nich projektów są przedstawiane na łamach firmowego miesięcznika „Pod Prąd” oraz w intranecie. Wszystkie te działania mają na celu promowanie projektu, uświadamianie pracownikom, jak ważna dla firmy jest ich kreatywność i innowacyjność oraz zachęcenie pozostałych pracowników do udziału w konkursie. W efekcie liczba zgłoszonych w tym roku pomysłów wzrosła w porównaniu do roku 2009 o 100 proc. Mimo że w całym procesie firma koncentruje się na kreatywności i aktywności pracowników, to wiele pomysłów jest realizowanych. Napływają pomysły, które ułatwiają pracę, wskazując proste rozwiązania z pozoru skomplikowanego zagadnienia, czy też są po prostu opłacalne ekonomicznie.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

24ivalue.pl - to firma udostępniająca w Polsce system ekspercki 24ivalue

Jest to pierwszy tego rodzaju system w Polsce i na Świecie, który kompleksowo obejmuje trudne obszary księgowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »