| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

RWE Polska SA oraz Henkel Polska Sp. z o.o. kładą nacisk na kreatywność i innowacyjność pracowników. Mimo że działają w odmiennych branżach: RWE w sektorze energetycznym, Henkel w dziedzinie środków czystości, kosmetyków i chemii budowlanej, to mają podobne podejście do wspierania i zachęcania pracowników do kreatywności i nowatorskich pomysłów dotyczących każdego obszaru firmy.

Baza pomysłów

Trzy lata temu we wszystkich oddziałach firmy Henkel, w tym w naszym kraju, ogłoszony został Rok Innowacyjności. Wtedy została stworzona baza danych, która cały czas jest tworzona przez pracowników. Każda osoba ma do niej dostęp, może zgłosić swój pomysł, bez względu na to, czego on dotyczy, np. pomysł może być związany z codziennym wykonywaniem obowiązków i pracą na konkretnym stanowisku, może też dotyczyć produktu, sposobu działania pracownika albo współpracy z klientem.

Każdy pomysł zostaje wpisany do bazy danych, pracownik wypełnia wniosek, dodaje krótki opis pomysłu, po czym – po jego zgłoszeniu, otrzymuje automatycznie tworzoną informację, że koncepcja znajduje się już w bazie danych. Taki wniosek jest później kierowany do odpowiednich osób, które zajmują się pomysłem – w przypadku kiedy dotyczy produktu, to jest przekazywany do działu badań i rozwoju albo do działu marketingu. Jeżeli pomysły odnoszą się do lokalnego codziennego życia firmy, to najczęściej trafiają do działu personalnego. Wówczas spotykam się z osobą odpowiedzialną za dany zakres działania firmy i np. przekazuję pomysł szefowi działu marketingu, który zajmie się wraz ze swoim zespołem oceną koncepcji i podejmie decyzję o uruchomieniu procesu wdrożenia albo w porozumieniu z centralą regionu naszej firmy w Wiedniu – mówi Agnieszka Bielawska, menedżer HR w firmie Henkel Polska.

Zgłaszanie pomysłów odbywa się zatem za pośrednictwem specjalnie do celu zaprojektowanej strony internetowej. – Pomysły mogą dotyczyć wszystkich przejawów życia firmy – od organizacji pracy, do produktu. Jesteśmy nastawieni na produkt, ale mieliśmy zgłaszane też pomysły dotyczące usprawnienia czy większego komfortu pracy, jak np. zorganizowanie parkingu dla rowerów. Bywają to zatem pomysły wynikające często z chęci zmiany, niż bezpośrednio dotyczące innowacyjności, np. do takich należy wprowadzanie nawilżaczy w pokojach przy włączonej klimatyzacji czy pomysł jednego z pracowników, aby zainstalować podnóżki dla osób pracujących długo w pozycji siedzącej – dodaje Agnieszka Bielawska.

Promowanie i nagrody

Możliwość zgłaszania pomysłów na stronie internetowej promowana jest akcjami e-mailowymi i spotkaniami z pracownikami. – Początkowo była też propozycja, aby nagradzać pracowników. Jednak stwierdziliśmy, że zależy nam na tym, aby ludzie zgłaszali pomysły dlatego, że tak chcą, a nie dla tego, że dostaną za to nagrodę. Naszym celem jest wspieranie kreatywności ludzi bez stymulowania ich „na siłę”. Prawdziwą nagrodą jest realizacja pomysłu. Oczywiście, w przypadku pomysłów związanych z produktem, musimy brać pod uwagę dłuższy proces wdrażania, wynikający m.in. z cyklu badań, a potem – z cyklu produkcyjnego – wyjaśnia Agnieszka Bielawska.

Pomysł zachęcania pracowników do kreatywności jest pomysłem korporacyjnym. To nie jest specyfika polska. Centrala w Wiedniu analizuje zgłaszane koncepcje wtedy, kiedy podjęcie decyzji i ewaluacja pomysłu nie są możliwe na poziomie krajowym. Czasami zwłaszcza w przypadku innowacyjności produktu, pomysł bywa przekazywany z Wiednia do głównej siedziby koncernu, do Düsseldorfu, gdzie zapada ostateczna ocena i decyzja o ewentualnej implementacji. – Firma Henkel ma zresztą taką zasadę, że około 30 proc. oferowanych produktów nie powinno być starszych niż trzy lata, czyli innowacyjność jest stałą cechą naszego działania, cięgle wdrażane są nowe pomysły, nowe rozwiązania i technologie. I jednocześnie jesteśmy przy tym głęboko przekonani, że nie można ludzi zmuszać do zgłaszania pomysłów czy stresować narzuconym z góry wymogiem kreatywności – zaznacza Agnieszka Bielawska.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu

Ekspert w dziedzinie ociepleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »