| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

Jak zachęcić pracowników do kreatywności – opis praktyk

RWE Polska SA oraz Henkel Polska Sp. z o.o. kładą nacisk na kreatywność i innowacyjność pracowników. Mimo że działają w odmiennych branżach: RWE w sektorze energetycznym, Henkel w dziedzinie środków czystości, kosmetyków i chemii budowlanej, to mają podobne podejście do wspierania i zachęcania pracowników do kreatywności i nowatorskich pomysłów dotyczących każdego obszaru firmy.

Pomysłodawcy Roku

W RWE Polska dużą wagę przykłada się do nagradzania pracowników za ich inicjatywy. W roku 2009 były to dwa wyjątkowe pomysły. „Wprowadzenie numerów fabrycznych liczników energii elektrycznej za pomocą czytnika” oraz „Zastosowanie przezroczystej osłony listwy zaciskowej liczników”. Autorzy zostali wyróżnieni jako Pomysłodawcy Roku, a ich projekty po wdrożeniu do dzisiaj ułatwiają pracę osobom w różnych działach. – W tym roku nagrodziliśmy również doskonałe projekty. Najlepiej oceniona została praca zbiorowa „Zabezpieczenie zaworów spustowych przy transformatorach wysokiego napięcia”. Była to inicjatywa czterech pracowników działu Pomiary Sieciowe. Zespół nie tylko przygotował plany techniczne i kompleksową dokumentację, ale również opracował prototyp i zajął się jego wdrożeniem na szeroka skalę. Była to naprawdę niezwykła inicjatywa czterech pasjonatów, którzy kochają i rozumieją swoją pracę, ale, co ważniejsze, również misję firmy – mówi Agata Jędrasik. – Możliwość kreowania zmiany we wszystkich obszarach ma dla pracowników bardzo dużą wartość motywacyjną. Pomysłodawcy czują się współodpowiedzialni za funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Poza tym promowane jest zarządzanie zmianą, pomagające unowocześniać firmę. Pobudzona w ten sposób kreatywność jest istotnym zasobem firmy. Aby go w pełni wykorzystać, rozpoczynamy nowy etap projektu Zarządzanie Pomysłami. Każdego miesiąca wśród wszystkich pracowników zostanie ogłoszone konkretne zadanie (za każdym razem z innego obszaru biznesu). Wszyscy będą mieli okazję zmierzyć się z przedstawionym zagadnieniem w formie wypowiedzi, pomysłu na rozwiązanie czy analizy. Jeżeli nawet nie znajdziemy rozwiązania, być może zaproponowane pomysły ukierunkują nasze myślenie na zupełnie nowe tory. Wszystkie inicjatywy będą oceniane przez Komisję przy współudziale autora zagadnienia. Najlepsze pomysły będą oczywiście nagradzane. Dla osoby, która przedstawi rozwiązanie, przewidziana będzie nagroda specjalna – dodaje Agata Jędrasik.

Optymalizacja i dobre praktyki

W spółce RWE Polska realizowany jest też projekt Ciągłej Optymalizacji Procesów. Podczas serii warsztatów w formie burzy mózgów każdy pomysł mógł być rozwijany przez innych uczestników warsztatu, aż do momentu przybrania ostatecznego kształtu. W ten sposób zostało zebranych ponad 100 pomysłów, które są obecnie wdrażane. Jedną z najciekawszych inicjatyw okazał się zbiór propozycji, które będą stanowić Kodeks Dobrych Praktyk. Kilka niezależnie zgłoszonych pomysłów, takich jak: zasady formułowania stopki w e-mailu, akceptowania/ odrzucania zaproszeń w outlooku, ustawianie autoodpowiedzi na czas nieobecności, korzystanie z ogólnodostępnych sal konferencyjnych, przerodziło się w zbiór dobrych praktyk. Informacja o wypracowanych podczas warsztatów koncepcjach będzie też przekazywana pracownikom w firmowym miesięczniku oraz za pośrednictwem intranetu.

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą małych kroków. – Wielkie rewolucyjne pomysły mogą przytłaczać ogromem i wzbudzać obawę, że „na pewno się nie uda”. Małe zmiany często zaskakują prostotą, dzięki temu są przyjmowane w naturalny sposób. Nie boimy się ich i dlatego mają duże szanse powodzenia. Nie ulega wątpliwości, że warto inwestować w kreatywność i innowacyjność pracowników. Stopa zwrotu tego typu inicjatyw jest mierzona nie tylko finansowo, choć ten aspekt nie jest bez znaczenia. Równie ważne jest poczucie wpływu pracowników na otaczającą ich rzeczywistość, wykorzystywanie ich potencjału i promowanie kreatywności. Właśnie w ten sposób tworzymy wspólnie RWE – podsumowuje Agata Jędrasik.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Gabriela Borek

Księgowa z wieloletnią praktyką, niezależny konsultant z dziedziny rachunkowości, finansów i analizy finansowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »