| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Organizowanie w firmach pokojów relaksu

Organizowanie w firmach pokojów relaksu

W projektowanych obecnie biurach coraz częściej aranżowane są pokoje służące do gier i zabaw dla pracowników. Pojawiają się w nich stoły do ping-ponga czy konsole PlayStation. Wiele z tych pomysłów rodzi się przy czynnym udziale samych zatrudnionych.

Katarzyna Szumigaj-Rudnik

dyrektor ds. personalnych, członek zarządu Kraft Foods Polska SA

Zmieniliśmy przestrzeń – teraz ona pomaga zmieniać się nam

Wraz z przeprowadzeniem się do naszej nowej siedziby w Kraft Foods Polska miejsca do zabawy „wyszły z podziemia” i pojawiły się oficjalnie jako integralne elementy organizacji i aranżacji nowej przestrzeni. W starej siedzibie takich miejsc nie mieliśmy zaprojektowanych, ale pracownicy sami je sobie organizowali (np. koledzy i koleżanki z działu marketingu pod koniec dnia pracy lubili pograć w rzutki). W nowej siedzibie, w projektach kuchni współtworzonych przez pracowników uwzględniliśmy i zaakceptowaliśmy popularną klubową grę piłkarzyki, a potem sami jako pracodawca zainicjowaliśmy umieszczenie PlayStation w drugiej kuchni.

W otwartej przestrzeni biura (na korytarzu) mamy też zrealizowany koncept tzw. Hyde Park Corner – jest to ściana-tablica, której pracownicy używają jako tablicy informacyjnej lub miejsca, gdzie mogą podowcipkować, pożartować lub narysować Graffiti...

Jedna z naszych sal konferencyjnych, o nazwie „CREATIVITY”, nie jest typową salą konferencyjną, nie ma w niej standardowego wyposażenia biura. Do siedzenia lub leżenia w niej służą poduchy Fatboy, jedna ze ścian jest wyciszona kolorowymi poduszkami (sala mieści się obok przestrzeni działu finansów, więc właściwe wyciszenie jest ważne), wykładzina „kudłaczek” zaprasza do rozluźnienia się oraz uwolnienia pokładów kreatywności i energii pracowników.

Wraz z nową siedzibą, nową wizją i identyfikacją wizualną firmy, nowa przestrzeń pomogła nam otworzyć się na nowe. Kreatywne, komfortowe biuro – laureat II miejsca w konkursie na przestrzeń biurową Great Place to Work – pomogło nam nieco zmodyfikować poprzednie, zachowawcze podejście do form spędzania przerw w pracy. Dziś trudno byłoby wyobrazić sobie naszą kuchnię, i naszą firmę, bez tej rozrywki. Piłkarzyki, PlayStation, Hyde Park Corner i sala konferencyjna CREATIVITY są symbolem naszej nowej kultury organizacyjnej, tego, że przerwa w pracy na zdrową rywalizację, na grę zespołową, dawkę śmiechu i emocji jest w naszej codziennej pracy jak najbardziej wskazana. I nawet jeśli raz na jakiś czas tym krótkim rozgrywkom towarzyszy nieco za głośny okrzyk radości z wygranej – przywykliśmy już do tego.

Koszty tego typu inwestycji są w zasadzie żadne (meble konferencyjne do naszej sali CREATIVITY kosztowałyby więcej niż nasze niestandardowe wyposażenie) i to nie o nie tak naprawdę chodzi. Przy takiej organizacji przestrzeni potrzebne jest spotkanie się dwóch energii – potrzeby pracowników i chęci (albo potrzeby) pracodawcy do odpowiedzenia na nią. Lub odwrotnie: czasami warto, aby to pracodawca do takich koncepcji pracowników zachęcił. Dla naszej firmy zwrot z tej inwestycji jest ogromny, choć nie można go łatwo przeliczyć na pieniądze, bo chodzi o tak niemierzalne wartości, jak zadowolenie naszych pracowników, ich uśmiech, zaangażowanie w pracę, a także o promocję naszej firmy jako miejsca pracy dla innych. Nie głoszę tego po to, aby innym firmom doradzić tego typu rozwiązanie, lecz aby powiedzieć, że akurat w naszej firmie na takie rozwiązanie byliśmy jako pracownicy i pracodawca gotowi. Aranżacja przestrzeni wraz z uwzględnieniem miejsc, gdzie można się rozluźnić i pobawić, była nam po prostu potrzebna i dlatego właśnie do dzisiaj uważamy proces zmiany aranżacji i organizacji naszego biura za jeden z tych procesów, który nam się naprawdę udał!

Jacek Nowacki

menedżer w zespole doradztwa HR PricewaterhouseCoopers

Czas na granie przychodzi po pracy

W naszym filmie na Youtube („Szukamy ludzi, nie robotów”), reklamującym PwC jako pracodawcę, wykorzystaliśmy motyw zabawy. Drużyna młodych pracowników w biurowych wnętrzach rozgrywa mecz piłki nożnej z drużyną robotów. To jednak metafora – chcieliśmy pokazać, że zatrudniamy kreatywnych, potrafiących współpracować w zespole ludzi. Natomiast w prawdziwym biurze nie mamy miejsc zaprojektowanych i wykorzystywanych do gry i zabawy. Pewnie to i dobrze, bo co pomyśleliby klienci tak poważnej firmy audytorskiej, widząc gromadkę konsultantów czy księgowych rzucających lotkami do tarczy. Mamy za to bibliotekę, w której można znaleźć ciszę i spokój. Klimat wyciszenia panuje w specjalnych pokojach, tzw. quiet rooms, przeznaczonych do relaksacji i chwili odprężenia, jak również do opieki nad małymi dziećmi (pracowników i podopiecznymi naszego wolontariatu pracowniczego). Na wszystkich, którzy, szczególnie w dni ciepłe, chcą zażyć atmosfery ogródka i poprzebywać na powietrzu, pijąc napoje lub posilając się wśród zieleni i kwiatów, czeka ogromny taras pięknie zaaranżowany z ławkami, stolikami pod wielkimi parasolami, z którego roztacza się wspaniała perspektywa Pól Mokotowskich oraz centrum Warszawy.

A jednak zabawa jest potrzebna. Po godzinach w firmie spotykają się na przykład miłośnicy gier planszowych, by oddawać się tej powracającej do łask namiętności. Liczy się wspólnie spędzony czas, emocje związane z grą, trochę luzu. Firma zapewnia nam z kolei karnety uprawniające do korzystania z ośrodków sportu i rekreacji. W naszym biurze mamy okazję spotykać się z dziećmi, w ramach okazjonalnie organizowanych imprez zabawowych lub kiermaszów, które odbywają się albo w czasie pracy, albo poza nimi. W godzinach pracy stronimy jednak od zachowań, które mogłyby być odczytane jako niestosowne, frywolne. Nasza zawodowa przestrzeń jest tak zaaranżowana, aby świadczyła o szacunku dla naszych klientów.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jan Bijas

Dyrektor Generalny Salomon Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »