| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > W jaki sposób „głaski” wpływają na budowanie dobrej atmosfery w zespole i zwiększanie jego skuteczności?

W jaki sposób „głaski” wpływają na budowanie dobrej atmosfery w zespole i zwiększanie jego skuteczności?

Mój szef nigdy nie mówi nam, czy pracujemy dobrze czy źle. Twierdzi, że skoro jesteśmy menedżerami, którzy oceniają pracowników, to musimy umieć oceniać się sami. A nam pomimo wszystko brakuje jego uwag. Uważamy, że się nami nie interesuje. Czy wyolbrzymiamy problem i nie powinniśmy dopominać się informacji od niego?

Znaki rozpoznania są formą przekazania informacji drugiej stronie w taki sposób, aby miała szansę zauważyć, że po prostu odnotowaliśmy jej obecność. W jakikolwiek sposób – pozytywny lub negatywny. Wszystkie informacje, jakie sobie wzajemnie przekazujemy, a także forma, w jakiej to robimy, stają się znakami rozpoznania.

Dwukierunkowe głaskanie

Każda informacja przekazana drugiej osobie jest określona jako stroke. W języku angielskim słowo to posiada dwa teoretycznie wykluczające się znaczenia. Pierwsze znaczenie to „pogłaskać”, drugie „uderzyć” – i to nagle, często bez ostrzeżenia. I tak właśnie należy rozumieć pojęcie znaków rozpoznania – każdy z nas może przekazywać je innym na dwa różne sposoby. W sposób pozytywny (wtedy będziemy mieli do czynienia z pozytywnymi znakami rozpoznania) oraz w sposób ewidentnie negatywny (a wtedy pojawią się negatywne znaki rozpoznania). Możemy więc przyjąć, że podstawową jednostką miary przekazywania informacji drugiej osobie są „głaski” rozumiane zarówno w sposób pozytywny, jak i negatywny. To, w jaki sposób szef przekazuje podwładnym „głaski”, jest z reguły kluczowe dla ich poczucia wartości w pracy, a w konsekwencji dla motywacji.

Fakty, nie ogólniki

Przekazując pracownikom, podwładnym, współpracownikom pozytywne znaki rozpoznania, informujemy ich o kompetencjach, które cenimy. Pokazujemy, że pracownicy wpływają na efektywną pracę. To często również okazja do przekazania osobistego uznania. W pracy niekoniecznie muszą to być znaki rozpoznania bezwarunkowe – „Jesteś moim najlepszym pracownikiem”. Brzmiałyby one często w taki sposób, że pracownik zamiast przyjąć przekazane mu osobiste uznanie zacząłby się dopatrywać jakiegoś drugiego dna w takiej pozytywnej wypowiedzi szefa. Pozytywny znak rozpoznania niech będzie okazją do powiedzenia przez szefa swojemu pracownikowi: „Doceniam Cię za...”. Warto mieć więc w zanadrzu konkretne przykłady i informację o pozytywnym efekcie takiego działania. Tak przekazywane pozytywne znaki rozpoznania rzeczywiście mają bezpośredni wpływ na motywację pracowników. Przywołują fakty, a nie ogólniki. Zatem zamiast „Jesteś moim najlepszym pracownikiem, bo nie mam z tobą żadnych problemów”, warto powiedzieć „Dzięki Twojemu punktualnemu wywiązywaniu się z obowiązków i przekazywaniu do mnie zawsze na czas raportu dotyczącego sprzedaży za dany miesiąc nie zalegamy jako zespół w przekazywaniu zbiorczej informacji do centrali”.

Znaki rozpoznania mogą być również przekazywane w sposób negatywny. „Z Tobą są same problemy”, „Czy Ty nigdy nie możesz najdrobniejszej sprawy sam załatwić od A do Z, jako jedyny w zespole masz wiecznie jakieś problemy”, „Twoje pomysły i tłumaczenia są niedorzeczne”. Tak też można przekazywać znak rozpoznania. Podwładny lub współpracownik często jeszcze długo po powrocie do domu będzie pamiętać o tak przekazanym „głasku”.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Ryszard Stolarz

Ekspert w dziedzinie prawa handlowego i spółdzielczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »