| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Wynagrodzenia kierowników w zależności od działu

Wynagrodzenia kierowników w zależności od działu

Kadra kierownicza to jedna z najważniejszych grup w każdym przedsiębiorstwie. Od niej zależą w dużym stopniu wyniki poszczególnych zespołów czy działów. Jak wynagradzana jest w Polsce ta część kadry i jak kształtują się jej zarobki w kontekście pracy w konkretnym dziale?

Na ludziach zajmujących kierownicze stanowiska w firmach ciąży duża odpowiedzialność i presja. Zakres obowiązków obejmuje najczęściej oprócz koordynacji czynności procesowanych w danym dziale, również dbanie o zespół: jego motywowanie, pilnowanie rozwoju poszczególnych pracowników, rozwiązywanie bieżących problemów.

W artykule tym przyjrzymy się różnicom w wynagradzaniu kadry kierowniczej w Polsce oraz zastanowimy się, z czego mogą one wynikać. Źródłem prezentowanych danych jest najnowszy Raport Płacowy Advisory Group TEST Human Resources, który w obecnej edycji zebrał ponad 230 przedsiębiorstw, gromadząc informacje płacowe dla ponad 160 stanowisk.

Szefowie sprzedaży i marketingu

Powszechnie uważa się, że najlepiej zarabiającymi kierownikami są ci sprawujący pieczę nad działem sprzedaży oraz pracujący w dziale marketingu. Ich średnie całkowite wynagrodzenie miesięczne brutto pokazuje wykres.

Kierownik działu sprzedaży odpowiada najczęściej między innymi za tak szerokie zagadnienia, jak: tworzenie strategii sprzedażowej firmy na podstawie analizy i prognoz dotyczących rynku, weryfikację planów sprzedaży czy poszukiwanie nowych rynków zbytów. Często zajmuje się również działaniami, takimi jak nadzór nad poprawnością zawierania umów i monitoringiem ich realizacji. Oczywiście do obowiązków na tym stanowisku nieodłącznie należy zarządzanie zespołem, w którego skład zwykle wchodzi powyżej pięciu osób. Kierownik działu sprzedaży często odpowiada też za operacyjną pomoc swoim handlowcom w szczególnie trudnych i niestandardowych sytuacjach negocjacyjnych.

Jeżeli zbierzemy wszystkie te obowiązki razem i uświadomimy sobie, że powiązane są one z odpowiedzialnością za wyniki sprzedażowe zarządzanego zespołu, to kwota całkowitego średniego wynagrodzenia wynosząca 8291 zł brutto nie wydaje się wygórowana. Tym bardziej że często na tym stanowisku wynagrodzenie całkowite składa się w dużej mierze z części zmiennej, zależnej właśnie od wspomnianych wcześniej wyników.

Na jeszcze wyższe średnie wynagrodzenie może liczyć osoba zatrudniona na stanowisku kierownika działu marketingu. W ramach swoich obowiązków ma ona oczywiście ogólnie pojęte kierowanie pracą działu marketingu i reklamy (często te funkcje są łączone, zwłaszcza w średnich organizacjach), nadzór nad przygotowaniem wszelkich wychodzących z firmy materiałów informacyjnych, reklamowych oraz opakowań produktów. W połączeniu z dyrektorem tego działu jego kierownik ma wpływ na ustalanie strategii marketingowej przedsiębiorstwa oraz odpowiada za prawidłowe skoordynowanie jej wdrożenia zgodnie z przyjętymi wcześniej wytycznymi. Zależnie od organizacji (jej wielkości, kapitału, branży) jest odpowiedzialny za działania małego lub większego zespołu podległych ludzi, czasem ponaddziesięcioosobowego.

reklama

Autor:

starszy konsultant w Dziale Analiz i Raportów Płacowych Advisory Group TEST Human Resources

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »