| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Premia jako składnik motywujący

Premia jako składnik motywujący

Jednym z istotnych elementów systemu motywacyjnego są wynagrodzenia pracowników, w szczególności zaś systemy premiowo-nagrodowe. Ważne jest także powiązanie dodatkowych składników wynagrodzenia z sytuacją finansową pracodawcy, co pozwoli na niewypłacanie tego elementu wynagrodzenia w okresach gorszej koniunktury gospodarczej, spadku zapotrzebowania na usługi lub towary oferowane przez firmę.

W praktyce często mylimy nagrodę z premią, są to jednak świadczenia o całkowicie odmiennym charakterze.

Subiektywnie lub obiektywnie

Premia jest składnikiem wynagrodzenia, który przysługuje po spełnieniu warunków określonych w regulaminie wynagradzania. Nagroda zaś jest świadczeniem w pełni uznaniowym.

Przyznanie nagrody często zależy od subiektywnej oceny pracy danej osoby przez przełożonych. Sam fakt dobrego wykonywania pracy nie daje pracownikowi nigdy roszczenia o jej przyznanie. Roszczenie o wypłatę nagrody przysługuje dopiero wtedy, gdy została już przyznana, lecz niewypłacona w przyjętym terminie.

Premia zaś jest ruchomą częścią wynagrodzenia (zmienną) należną pracownikowi w zależności od osiągnięcia wymiernych wyników pracy. Prawo do niej powstaje w konsekwencji spełnienia z góry określonych, obiektywnych przesłanek, które powinny zostać wskazane w umowie o pracę lub w przepisach wewnątrzzakładowych – regulaminie wynagradzania, regulaminie premiowania.

Przy rozróżnieniu obu tych świadczeń nie ma znaczenia ich nazwa. Uznaniowość w przyznawaniu danego świadczenia wskazuje, iż mamy do czynienia faktycznie z nagrodą, nawet jeżeli przepisy wewnątrzzakładowe nazywają ją premią. Wypłata zaś świadczenia po spełnieniu przez pracownika obiektywnych kryteriów (np. osiągnięcie określonej wartości sprzedaży, zawarcie określonej liczby umów w kontrahentami itp.) decyduje o tym, że jest to premia.

W wyroku z 21 września 2006 r. (II PK 13/06, OSNP 2007/17-18/254) Sąd Najwyższy podkreślił, że pracodawca, ustalając spełnienie przez pracownika ocennych warunków przyznania świadczenia, dysponuje pewnym zakresem swobody, lecz jeśli są to warunki konkretne i sprawdzalne, to świadczenie jest premią, a nie nagrodą.

reklama

Autor:

prawnik specjalizujący się w prawie pracy

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »