| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Premia jako składnik motywujący

Premia jako składnik motywujący

Jednym z istotnych elementów systemu motywacyjnego są wynagrodzenia pracowników, w szczególności zaś systemy premiowo-nagrodowe. Ważne jest także powiązanie dodatkowych składników wynagrodzenia z sytuacją finansową pracodawcy, co pozwoli na niewypłacanie tego elementu wynagrodzenia w okresach gorszej koniunktury gospodarczej, spadku zapotrzebowania na usługi lub towary oferowane przez firmę.

Jasno i konkretnie

Dobrze skonstruowany system premiowania pracowników jest skutecznym narzędziem motywacyjnym. Wprowadzając odpowiednie zapisy do regulaminu wynagradzania, należy pamiętać, aby system:

  • był przejrzysty i spójny – pracownicy muszą być świadomi rodzaju i wartości nagród oraz warunków, od jakich zależy ich przyznanie,
  • podkreślał pozytywny charakter bodźców, a zatem nagradzał za osiągnięcia, nie zaś zmniejszał wynagrodzenia za przeciętne efekty pracy,
  • miał zróżnicowaną wewnętrzną strukturę, tzn. dawał możliwość dostosowania jego elementów do pracownika, zarówno z punktu widzenia osiągnięć, jak i potrzeb pracownika.

Ponadto regulamin premiowania musi być spójny z polityką personalną i strategią firmy.

Premia zależna od efektów

W firmach, w których istnieje system ocen okresowych, premie mogą być powiązane z wynikami ocen. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę na prawidłowe skonstruowanie kryteriów oceny oraz rzetelność jej dokonywania. Ocena pracy pracownika nie może służyć jego ukaraniu, powinna natomiast wyznaczać kierunki rozwoju i zmiany pożądane przez pracodawcę.

W odniesieniu do wszystkich pracowników, których praca związana jest bezpośrednio z obrotami firmy, przyznanie oraz wysokość premii często wiąże się z przekroczeniem określonego poziomu sprzedaży, zawarciem określonej liczby umów z nowymi klientami. W tym zakresie dobrym rozwiązaniem dla pracodawcy jest odniesienie do poziomu przychodów firmy. Przy takiej konstrukcji premii jej wysokość powinna stanowić znaczącą część wynagrodzenia pracownika. Pracodawca w ten sposób pośrednio przenosi część obciążającego go ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością na zatrudnione osoby, które otrzymują dodatkowe pieniądze wówczas, gdy ich praca przysporzy określoną korzyść dla firmy. W dopuszczalny prawnie sposób wiążemy w tym przypadku część wynagrodzenia pracownika z sytuacją finansową firmy.

Benefity po bilansie

Premie można powiązać bezpośrednio z sytuacją finansową firmy. W tym znaczeniu najlepszym rozwiązaniem jest wprowadzenie premii za okresy dłuższe niż miesięczne (kwartalne, półroczne czy nawet roczne).

Taki zapis powoduje, że w razie pogorszenia się koniunktury (spadku przychodów poniżej określonej wartości) premia nie zostanie wypłacona. Ponadto na uwagę zasługuje „zbiorczy” charakter premii, który w znaczący sposób może wpływać na:

  • współpracę pomiędzy pracownikami – otrzymanie premii jest uwarunkowane osiągnięciem założonych efektów przez cały zespół; dzięki takim zapisom pracownicy sami się kontrolują, motywują, dobierają w zespoły, pracodawca zaś ma możliwość lepszej oceny ich pracy,
  • zmniejszenie absencji pracowniczych – nieobecności powodują zmniejszenie ilości wykonanej pracy, a tym samym wpływają na wysokość wypracowanej premii; przy tak określonych warunkach premii pracownicy sami ograniczają liczbę dni nieobecności w pracy.

PRZYKŁAD

W przepisach wewnętrznych wskazano, że dyrektor może przyznać pracownikom wyróżniającym się w pracy nagrodę pieniężną. Określenie takie wskazuje na całkowitą dowolność w zakresie przyznawania tego świadczenia.

Fragment regulaminu wynagradzania.

Zasady premiowania

1. Pracownikom, którzy zgodnie z regulaminem oceny okresowej otrzymali ocenę ogólną bardzo dobrą w zakresie co najmniej trzech kryteriów oceny, przysługuje premia pieniężna w kwocie 1,5 tys. zł brutto.

2. Pracownikom, którzy zgodnie z regulaminem oceny okresowej otrzymali ponowną ocenę bardzo dobrą w zakresie co najmniej trzech kryteriów oceny przy kolejnej ocenie, przysługuje premia w wysokości 2 tys. zł brutto.

3. Premia w wysokości wskazanej w pkt 2 przysługuje także przy każdej kolejnej ocenie bardzo dobrej.

4. Premia wypłacana jest w najbliższym terminie wypłaty wynagrodzenia po dokonaniu oceny.

Fragment regulaminu wynagradzania.

Zasady premiowania

Jeśli przychód ze sprzedaży towarów i usług pracodawcy przekroczy w poprzednim kwartale kwotę ........, to pracownicy zatrudnieni w dziale handlowym mają prawo do premii w kwocie ........... do równego podziału. Premie wypłacane są w najbliższym terminie wypłaty wynagrodzenia po zamknięciu rozliczenia kwartału.

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Barchan

Ekspert ds. Leasingu, Menedżer

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK