| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Dyrektor zmotywowany?

Dyrektor zmotywowany?

To, że z turbulencjami w gospodarce mieliśmy w ostatnim roku do czynienia, wie chyba każdy. W 2008 roku firmy planowały podwyżki dla dyrektorów na kolejny rok w wysokości 5,9 proc., ale już w połowie 2009 roku okazało się, że wzrosty były jedynie symboliczne, ze średnią na poziomie 0,92 proc. Nawet i te odczuli jednak tylko nieliczni – ponad połowa przedsiębiorstw (55 proc.) w ogóle zamroziła dyrektorom podwyżki.

Najlepiej w produkcji

Tradycyjny podział gospodarki na sektory produkcji, handlu i usług także w przypadku kwot wynagrodzeń znajduje swoje uzasadnienie. Średnie pensje dyrektorów w firmach produkcyjnych wynoszą 15,6 tys. zł, co jest kwotą o 2 tys. zł wyższą niż płaca dyrektorów w handlu (13,8 tys. zł) i o kolejne 2 tys. zł więcej niż w usługach (11,5 tys. zł). Skąd biorą się takie różnice? Zapewne tłumaczyć można je powiązaniem z omawianą wcześniej wielkością przedsiębiorstwa: firmy produkcyjne zatrudniają statystycznie więcej pracowników (dział produkcji wymaga szerokiego wsparcia technologiczno-administracyjnego) niż firmy usługowe (vide konsultingowe) czy nawet handlowe. Nie bez znaczenia jest też wpływ globalnego spowolnienia na firmy usługowe, które w tym okresie, z jednej strony, najszybciej tracą klientów, a z drugiej, najłatwiej im obniżać ceny (z definicji umownych, nienamacalnych) usług. Wszystko to wpływa na to, iż pracownicy firm z tego sektora mogli odczuć go mocniej niż inni.

Wynagrodzenia na stanowiskach

Jeżeli chodzi o zarobki dyrektorów w konkretnych pionach firm, to na najwyższe średnie wynagrodzenia może liczyć dyrektor pionu marketingu – niemal 19 tys. zł brutto. Kwoty te są wynagrodzeniami całkowitymi, a więc zawierającymi premie i inne składniki zależne od efektywności – a w pionie marketingu to właśnie one mają duży wpływ na wysokość pensji. Skuteczna kampania marketingowa może w istotny sposób wpłynąć na wyniki całego przedsiębiorstwa (w sposób bezpośredni – na popyt lub pośredni – na wizerunek firmy) i z tego właśnie powodu dyrektorzy marketingu zarabiają średnio aż o 4 tys. zł więcej niż dyrektorzy sprzedaży, zarabiający ok. 15,5 tys. zł.

Wysoko w rankingu stoją także dyrektorzy pionów IT, z pensją w wysokości ok. 17 tys. zł brutto. Nie jest to zaskoczeniem, gdyż działalność operacyjna każdej firmy nie może obejść się bez sprawnie działających systemów informatycznych, za których funkcjonowanie odpowiadają właśnie dyrektorzy IT. Dużo ciekawiej wygląda za to pozycja statystycznego dyrektora działu personalnego, która udowadnia, iż jego dział powoli zrównuje się w firmowej hierarchii z działem sprzedaży – przynajmniej, jeśli spojrzeć od strony wynagrodzenia ich dyrektorów (pensja dyrektora działu personalnego jest zaledwie o 100 zł niższa). Taka tendencja może cieszyć, gdyż pokazuje, że kapitał ludzki jest dla firm tak samo ważny, jak dbanie o wyniki sprzedaży (być może pokazuje także, jak bardzo są one powiązane z odpowiednio zmotywowaną kadrą!). Na końcu stawki znalazły się średnie wynagrodzenia dyrektora pionu administracji, co także nie jest zaskoczeniem, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na wyniki firmy. Jego miesięczna płaca to ok. 14,6 tys. zł, co stanowi 70 proc. zarobków dyrektora marketingu.

Dodatki pozapłacowe

Podobnie jak na wszystkich pozostałych szczeblach firmowej hierarchii, tak i dyrektorzy motywowani są nie tylko wysokością swojej pensji, ale i pozapłacowymi dodatkami na stanowiskach. Jednakże na wyższym poziomie kierowniczym telefon komórkowy (przyznawany dyrektorom w 69 proc. przypadków) czy laptop (56 proc.), popularny wśród specjalistów czy nawet kierowników, nie spełnia już w żadnej mierze swojej funkcji motywacyjnej. Nawet dopłaty do rekreacji i sportu w postaci różnego typu kart członkowskich (dostępne dla nieco poniżej 1/5 dyrektorów), czy dodatkową opiekę medyczną (w niemal 1/4 przypadków) otrzymują także niżsi rangą pracownicy, a więc nie mogą być wyróżnikiem statusu dyrektora. Dopiero samochód służbowy (oczywiście lepszej marki niż dostępny dla kierowników niższego szczebla), w połowie firm dostępny dla dyrektorów, w istotny sposób wpływa na prestiż, który niesie ze sobą stanowisko dyrektorskie. Podobnie zresztą jak służbowe karty kredytowe wraz z funduszem na wydatki reprezentacyjne, praktycznie nieprzyznawane na niższych poziomach hierarchii. Występują one w ok. 18 proc. firm i z pewnością zostały mocno uszczuplone w wyniku gorszej sytuacji finansowej przedsiębiorstw. Pozostaje mieć nadzieję, że oszczędności nie przysłoniły założeń racjonalnej polityki personalnej, a „zielone słupki” ponownie zagoszczą w gospodarce i naszych portfelach.

reklama

Autor:

młodszy konsultant w Dziale Analiz i Raportów Płacowych firmy Advisory Group TEST Human Resources

Źródło:

INFOR

Zdjęcia





Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Leszczyńska

Aplikant radcowski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »