| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Jestem nowym przełożonym zespołu pracującego od wielu lat. Jestem również najmłodszym menedżerem w firmie znajdującej się na rynku od kilkudziesięciu lat. Trudno mi jako nowemu przełożonemu wykrzesać w podległym zespole pracowników tę iskrę – impuls do intensywnego działania. W jaki sposób mam budzić pozytywne emocje w ludziach, którzy uważają, że wiedzą wszystko znacznie lepiej niż ja?

Przedstawiona trudność złożona jest z dwóch elementów. Pierwszy z nich dotyczy budowania własnej pozycji. Drugi problem odnosi się do motywowania pracowników. Przyjmuję, że w omawianym przypadku jest to problem wiodący.

Każda szanująca się kultura organizacyjna określa zasady procesu motywowania pracowników. Wpływ na skuteczność motywacji mają nawyki i przyzwyczajenia nieformalne, jakie funkcjonują w zespołach o długim stażu pracy w tym samym składzie osobowym: nieformalna kultura pracy, wartości wyznawane przez poszczególnych pracowników oraz to wszystko, co składa się na relacje między ludźmi.

Świadomość emocji

Proponuję zabawić się w taką grę: Przyglądaj się osobom, z którymi pracujesz. Obserwuj zachowania współpracowników wobec siebie nawzajem, staraj się wyczuć atmosferę panującą w czasie rozmów pracowniczych i narad. Na swoich podwładnych popatrz tak, jakby były to dwa odrębne byty: intelekt i emocje. Słuchaj uważnie ich słów, ale jeszcze uważniej tego, co brzmi w tonie głosu, maluje się na twarzach, co dzieje się z rękoma, sylwetką osób, które dyskretnie obserwujesz. Zastanów się, co zobaczyłeś, a co usłyszałeś.

Intelekt analizuje informacje werbalne według żelaznych zasad logiki, układa je według znaczeń, analizuje ich przyczyny i skutki, segreguje i etykietuje, planuje kolejne posunięcia i odpowiedzi. Emocja stanowi wektor, siłę, impuls działania. Jeśli jest zgodna z treściami wypowiadanymi przez rozmówcę, wierzymy mu, bo jego zachowanie potwierdza prawdziwość słów. Emocja podpowiada też rozumienie mowy ciała, użycia metafor, tonów i zabarwień głosu. Trzeba pamiętać o tym, że każdy człowiek może mieć nieco inny kod rozumienia emocjonalnego, co wiąże się m.in. z naszymi różnymi doświadczeniami.

Emocje są wspólnym mianownikiem obydwu elementów składowych przedstawionego problemu. Dotyczą zarówno podwładnych, jak i przełożonych. Wszystko, czego doświadczamy, wywołuje w nas określone odczucia emocjonalne – silniejsze bądź słabsze – zależnie od nasilenia bodźca i naszego ogólnego stanu psychicznego. Emocja powstaje w wyniku subiektywnej oceny danego zdarzenia i rozumienia jego wpływu na cele i interesy osoby. Odczuwamy ją jako pozytywną, jeżeli zdarzenie jest zgodne z naszymi własnymi celami i interesami; jako negatywną, jeśli jest z nimi niezgodne.

Jednym z kluczy jest nastawienie, uczucia, z jakimi podchodzimy do naszej pracy, do współpracowników. Świadomość emocji, które w nas występują w określonych sytuacjach, pomaga kontrolować zachowania, postawy wobec innych ludzi.

Zasada, o której trzeba pamiętać: każda akcja wywołuje reakcję. Tak więc, w kontaktach z podwładnymi należy przedsiębrać takie akcje, które będą miały pozytywny oddźwięk, zgodny z naszymi oczekiwaniami. To wielka sztuka, ale ten, kto ją posiądzie, będzie odnosił ogromne sukcesy zawodowe i osobiste.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

AKSJOM Doradztwo Aktuarialne

Specjalizujemy się zarówno w wycenie rezerw na świadczenie pracownicze (zgodnie z MSR 19 i KSR 6) jak i w usługach konsultingowych na rzecz instytucji finansowych (usługi aktuarialne, Wypłacalność II, zarządzanie ryzykiem, rachunkowość zakładów ubezpieczeń).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »