| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Jak zmotywować młodszych od siebie podwładnych?

Jestem nowym przełożonym zespołu pracującego od wielu lat. Jestem również najmłodszym menedżerem w firmie znajdującej się na rynku od kilkudziesięciu lat. Trudno mi jako nowemu przełożonemu wykrzesać w podległym zespole pracowników tę iskrę – impuls do intensywnego działania. W jaki sposób mam budzić pozytywne emocje w ludziach, którzy uważają, że wiedzą wszystko znacznie lepiej niż ja?

Samodzielność i satysfakcja

Możliwość samodzielnego ustalania celu w niektórych przypadkach bardzo dobrze wpływa na wykonanie pracy. Buduje poczucie odpowiedzialności za realizację powierzonego zadania, a także daje zadowolenie i satysfakcję. To zaś wpływa pozytywnie na samoocenę pracownika. Trudno przecenić rolę satysfakcji jako czynnika motywującego. Ma ona również swój niebagatelny udział w sytuacji, gdy pracownicy nie mogą sami wyznaczać celów. Satysfakcja sprawia, że chętniej akceptują stawiane im cele. Znaczy to, że powinni być na bieżąco informowani o postępach swojej pracy i nagradzani za osiągnięcie celów, które znajdują się w zasięgu ich możliwości, oraz są zachęcani i wspierani przez przełożonych.

UWAGA

Warto zastanowić się, czy naszych podwładnych nie dosięgły rutyna i wypalenie zawodowe. Przeciwdziałanie im jest znacznie tańsze i prostsze niż usuwanie ich skutków, a dodatkowo podnosi motywację pracowników. Rutyna zawodowa często zamyka ludzi na zmiany, innowacje i nowości. Tworzy schematy postępowania, myślenia, zamyka emocje, a przede wszystkim zabija entuzjazm.

Świadomość a motywacja

Świadomość naszej obecnej sytuacji wpływa na emocje, które w danej chwili odczuwamy, a nasz stan fizjologiczny determinuje siłę, z jaką je odczuwamy. Jak już wspomniałam, istnieje ścisły związek myśli i uczuć, co powoduje, że zmiana na jednym polu pociąga za sobą zmianę na drugim. Jeśli myślę o kimś, że jest niemiły, atakujący – tak go będę postrzegać, a jego zachowania wobec mnie będę przyjmować jako agresję. Jeśli uważam, że ktoś nie zna się na swojej pracy – będę wobec niego bardziej krytyczna niż wobec osoby, którą uważam za specjalistę.

Często daje o sobie znać przekonanie, że emocje przeszkadzają nam w pracy zawodowej lub negatywnie ingerują w racjonalne myślenie. Uwzględnienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego robię to, co robię, a więc określenie świadomości przyczyn własnego działania poważnie poprawia stan motywacji.

Aby wpłynąć na zmianę zachowań, w tym przypadku zwiększenie intensywności działań podejmowanych przez pracowników, konieczna jest zmiana emocji z tym zachowaniem kojarzonych. Jeśli pracownicy uważają, że dodatkowe wysiłki w kierunku osiągnięcia postawionego im celu są bezsensowne lub niemożliwe – trzeba zadbać o zmianę myślenia o problemie. Być może wystarczy przybliżyć cel, sprawić, by stał się w oczach załogi realny do osiągnięcia.

Jednym z rozwiązań jest rozwijanie świadomości emocji w trakcie treningu. Można pogłębić wiedzę o motywowaniu podległych osób i współpracowników, a także o możliwościach wpływania na ludzi, aby byli bardziej zmotywowani do planowanych działań. Dodatkową korzyścią jest okazja do przyjrzenia się samemu sobie, odkrywania własnych motywacji.


reklama

Ekspert:

Anna Marta Wilczkowska

Nowe Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Bielińska-Piechota

Ekspert ds. Kadr i Płac

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »