| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Oddani sprawie

Oddani sprawie

Rozmowa z Davidem Zingerem, założycielem firmy David Zinger Employee Engagement Associates i stowarzyszenia The Employee Engagement Network

● Przedstawił Pan swój model budowania zaangażowania pracowników polskim menedżerom podczas tegorocznej konferencji Postawy Pracownicze. Na ile można ten model wykorzystać w rzeczywistości polskich organizacji?

Całkowicie. Siłą tego modelu jest otwartość na różne drogi do osiągnięcia rezultatów. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, jak istotne jest osiąganie rezultatów, a założeniem tego modelu jest właśnie pokazanie drogi od budowania zaangażowania do wyników. Pokazuje on, na czym się skupić, i stanowi wskazówkę, co można poprawić, aby osiągnąć spodziewane rezultaty. To model uniwersalny i na każdy czas. Na czas kryzysu również, a może przede wszystkim.

● Jaką rolę odgrywają w tym procesie menedżerowie?

Jest oczywiste, że rola liderów w czasach kryzysu jest strategiczna. Na ich barkach spoczywa efektywna komunikacja, która w tej sytuacji jest nie do przecenienia. Jak już wspominałem wcześniej, odpowiednia i regularna komunikacja jest absolutnie konieczna. Należy z ludźmi ciągle rozmawiać, aby wiedzieli, jaka jest sytuacja w firmie i co stanie się za jakiś czas. Kolejna rzecz to dotrzymywanie obietnic przez menedżerów. Obietnice składane pracownikom są bardzo łatwym narzędziem budowania zaangażowania. Pod warunkiem że są dotrzymywane. Dlatego w trudnych sytuacjach, i nie tylko, przestrzegałbym przed dawaniem obietnic, które nie mogą być zrealizowane. Rozbudzone, a nie spełnione nadzieje pracowników z pewnością przełożą się na ich zniechęcenie. Dziekan Toyota University, Mike Morrison, mawia: „Powinniśmy traktować wartości jako obietnice, a obietnic się nie łamie”.

I tu przechodzimy do jednego z najważniejszych aspektów budowania zaangażowania. Są nimi wartości firmowe. Jeśli organizacja tworzy wartości, których sama nie przestrzega, konsekwencją jest brak wiarygodności pracowników w składane obietnice. Jeśli firma chwali się tym, że ludzie są jej najbardziej wartościowym zasobem, a jednocześnie źle traktuje pracowników, jej działania w zakresie zarządzania ludźmi są skazane na niepowodzenie.

● Ile kosztuje firmę brak zaangażowania pracowników?

Są to elementy ściśle ze sobą powiązane. Nie ma sukcesu firmy bez zaangażowania jej pracowników. Zaangażowanie odgrywa znaczącą rolę w budowaniu satysfakcji i nastawienia do wykonywanej pracy, a w konsekwencji przekłada się na konkretne działaniach pracowników i ma wpływ na ostateczny wynik organizacji. Gallup szacuje, że zniechęceni pracownicy kosztują niemiecką gospodarkę od 81,2 biliona do 109 bilionów euro rocznie strat spowodowanych jedynie spadkiem produkcji. Nie obejmuje to kosztów dodatkowych poniesionych w związku z absencjami, brakiem innowacyjności czy zorientowania na klienta, a także ze spadkiem obrotów i negatywną opinią o firmie. W Stanach Zjednoczonych koszty te szacowane są na ok. 300 dolarów rocznie. Firmy osiągające najwyższe wyniki w obszarze budowania zaangażowania okazywały się o 27 proc. bardziej dochodowe niż firmy osiągające niższe wyniki. Badanie rynku detalicznego przeprowadzone przez Gallup w Wielkiej Brytanii w 174 sklepach wykazało, że placówki, które zwiększyły zaangażowanie pracowników, w ciągu roku poprawiły wyniki o 3,8 proc. Sklepy, w których nie pracowano nad zbudowaniem odpowiedniego poziomu zaangażowania, zanotowały zmniejszenie zysku o 2 proc.

Z takimi wynikami trudno dyskutować, to są konkretne straty finansowe. Jasno widać, że skutki braku zaangażowania pracowników przekładają się na niższe rezultaty finansowe organizacji, spadek produktywności i skuteczności pracowników. Powodują oczywiście spadek satysfakcji z pracy, a od tego już tylko krok do wzrostu fluktuacji itd. Niestety, złe czynniki narastają tu kaskadowo.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »