| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > W jaki sposób zmotywować pozafinansowo pracownika?

W jaki sposób zmotywować pozafinansowo pracownika?

Zbliżają się święta wielkanocne i zastanawiam się, w jaki sposób mógłbym obdarować moich pracowników. Wprawdzie firma miała ostatnio kłopoty finansowe, ale nie chciałbym, żeby pracownicy poczuli się rozczarowani, nie otrzymując żadnego upominku. Z jakich pozapłacowych form mógłbym skorzystać?

Okres przedświąteczny, czas obdarowywania najbliższych, najlepiej sprzyja budowaniu dobrej atmosfery oraz więzi emocjonalnej między pracownikami a firmą. Warto jednak pamiętać, iż o lojalność i motywację pracowników powinniśmy dbać przez cały rok, a nasze działania powinny mieć charakter długofalowy.

Dbanie o lojalność i motywację pracowników jest wyzwaniem dla wszystkich menedżerów zarządzającymi zespołem. W końcu nie od dziś wiadomo, iż zadowolony i pozytywnie nastawiony do firmy pracownik to skarb i klucz do sukcesu całej firmy. Jak zatem sprawić, aby przez cały rok czuł on, iż jest doceniany i odpowiednio nagradzany przez swojego pracodawcę?

Czy pensja wystarcza

Otrzymywane co miesiąc wynagrodzenia nie spełniają już wystarczającej funkcji motywacyjnej dla pracowników – szczególnie w okresie gorszej koniunktury gospodarczej. Stała pensja nie wystarczy również do tego, aby stworzyć trwałe relacje z pracownikiem. To narzędzie z minionej epoki. Dziś dobrze skonstruowany system motywacyjny powinien zawierać wiele motywatorów – zarówno o charakterze emocjonalnym, jak i materialnym, które spełnią oczekiwania pracowników. Jeżeli więc nie możemy zaoferować podwyżki lub dodatkowej premii, warto rozejrzeć się za pozafinansowym sposobem budowania lojalności.

Świadczenia pozapłacowe mają bowiem za zadanie stworzenie u pracownika poczucia, że firma, dla której pracuje, jest miejscem o niepowtarzalnym charakterze, nastawionym na zrozumienie i spełnienie jego rzeczywistych potrzeb. Dobrze skonstruowany pakiet świadczeń pozapłacowych pomaga także w utrzymaniu wysokiego zaangażowania pracownika, a to z kolei przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy.

Co ceni pracownik

Warto jednak podkreślić, iż świadczenia pozapłacowe to jednak olbrzymi zbiór, do którego zalicza się zarówno opiekę medyczną, bilety do kina, jak i telefon komórkowy, więc wybór nie jest łatwy. Zarówno pracownicy, jak i firmy mają tu swoje preferencje. Nie ma nic gorszego niż nietrafiony upominek lub też sytuacja, w której każdy pracownik otrzymuje dokładnie taki sam rodzaj benefitów. Dlatego też pracownicy cenią najbardziej te formy świadczeń pozapłacowych, które są dopasowane do ich indywidualnych potrzeb czy zainteresowań. Warto zatem dołożyć starań, aby je poznać. Rozwiązaniem są tu zarówno anonimowe ankiety czy rozmowy z pracownikami, jak i pozostawienie decyzji w gestii samego pracownika.

reklama

Autor:

starszy menedżer produktu

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Izba Doradców Podatkowych

Samorząd zawodowy doradców podatkowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »