| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Dla polskich pracodawców pokolenie Y jest często wyzwaniem, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy i dodatkowych zasobów. Osoby z pokolenia Y nie przywykły do trudu, mają specyficzny stosunek do władzy i chcą być podziwiane. Jak zatem pracodawca ma motywować młodych ludzi do ciężkiej pracy?

W roku 2009 minęło 20 lat od czasu obalenia komunizmu w Polsce. Dziś na rynku pracy mamy młodych ludzi urodzonych w czasie zmian ustrojowych, tzw. pokolenie Y, oraz starszych pracowników, którzy dziś nadal są aktywni zawodowo – wielu z nich jest u szczytu swojej kariery. Mamy więc do czynienia z klasycznym kulturowym zderzeniem (culture clash). Nie jest to tylko kwestia różnic pokoleniowych. Różnice pokoleniowe między 20- i 50-latkami w latach 90. były znacznie mniejsze niż obecnie. Otwarcie na globalną kulturę sprawiło, że polska szkoła i rodzina straciły już jakiś czas temu monopol na wychowywanie młodzieży. Pokolenie Y zostało wychowane na kulturowej pożywce Made in Global Village. Szczególnie wyraźnie widać różnice pokoleniowe wśród osób urodzonych po roku 1989, choć pewne cechy nowego pokolenia można zauważyć także wśród urodzonych w późnych latach 70.

Różnice pokoleniowe

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2008 r. przez ośrodek badawczy Stratosfera – młode Polki są bardziej konserwatywne niż ich starsze o 5–10 lat koleżanki. W życiu 30­latek najważniejsza jest kariera i nauka. Chcą się rozwijać zawodowo. 20­latki bardziej dbają o kontakty z rodziną. Jest to swego rodzaju próba nadrobienia zaległości z czasów szkoły średniej. O ile pokolenie urodzone w latach 70. XX wieku spędzało wiele czasu z rodziną i w bliskim sąsiedztwie, o tyle młodzież, która dorastała po 1989 r., częściej wychowywała się w środowisku rówieśniczym.

Z raportu Stratosfery wynika także, że pokolenie Y jest w Polsce pokoleniem silnych, niezależnych kobiet, które nie chcą być już typowymi matkami-Polkami zajmującymi się domem i dziećmi. Młode Polki nie chcą powielać ról, jakie odgrywała kobieta w tradycyjnej polskiej rodzinie. Ale już w szkole podstawowej pojawiają się przed nimi przeszkody1. Wielu badaczy uważa, że powodem tego jest zdominowana przez mężczyzn kultura. System edukacyjny sprzyja mężczyznom także w szkołach biznesu. Przyszli menedżerowie obu płci analizują studia przypadków, w których na czele firm stoją biali mężczyźni, a kluczem do sukcesu ich pracy jest efektywność i wyniki. Przesłanie dla studentek w szkołach biznesu jest następujące: jeśli upodobnią się do męskiego wzorca, odniosą sukces w biznesie. Z kolei mężczyzn taki sposób nauczania utwierdza w przekonaniu, że właściwą rzeczą jest być twardym i nieustępliwym w biznesie. Celami kobiet z pokolenia X było wejście do zarządu firmy, objęcie stanowiska kierowniczego, nominacja na prezesa. Teraz na horyzoncie pojawia się nowy cel. Trzeba zmienić reguły gry. Młode kobiety rezygnują z ambicji awansu. Trudne życie kobiet na stanowiskach kierowniczych w korporacjach odstrasza młode kobiety od kariery wiodącej do zostania szefem firmy. Nowa generacja kobiet poszukuje miejsc pracy, które zapewniają transparentność i pozwalają na współpracę, w których budowa relacji między ludźmi jest najważniejsza. Kobiety poszukują organizacji, w których pracuje się w sieci, a nie w hierarchii. Jednocześnie te kobiety nie chcą uchodzić za „walczące feministki”. Ich system wartości nie jest „kobiecą ideologią”. One nie są sfrustrowane przeszłością – po prostu poszukują lepszej przyszłości.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie zarządzania i kapitałem intelektualnym w firmach.

Źródło:

INFOR
Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Akademia Finansów i Biznesu Vistula

Studia I, II stopnia, studia podyplomowe, dyplom University of London, biznes, zarządzanie, finanse, filologie

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK