| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Dla polskich pracodawców pokolenie Y jest często wyzwaniem, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy i dodatkowych zasobów. Osoby z pokolenia Y nie przywykły do trudu, mają specyficzny stosunek do władzy i chcą być podziwiane. Jak zatem pracodawca ma motywować młodych ludzi do ciężkiej pracy?

W roku 2009 minęło 20 lat od czasu obalenia komunizmu w Polsce. Dziś na rynku pracy mamy młodych ludzi urodzonych w czasie zmian ustrojowych, tzw. pokolenie Y, oraz starszych pracowników, którzy dziś nadal są aktywni zawodowo – wielu z nich jest u szczytu swojej kariery. Mamy więc do czynienia z klasycznym kulturowym zderzeniem (culture clash). Nie jest to tylko kwestia różnic pokoleniowych. Różnice pokoleniowe między 20- i 50-latkami w latach 90. były znacznie mniejsze niż obecnie. Otwarcie na globalną kulturę sprawiło, że polska szkoła i rodzina straciły już jakiś czas temu monopol na wychowywanie młodzieży. Pokolenie Y zostało wychowane na kulturowej pożywce Made in Global Village. Szczególnie wyraźnie widać różnice pokoleniowe wśród osób urodzonych po roku 1989, choć pewne cechy nowego pokolenia można zauważyć także wśród urodzonych w późnych latach 70.

Różnice pokoleniowe

Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2008 r. przez ośrodek badawczy Stratosfera – młode Polki są bardziej konserwatywne niż ich starsze o 5–10 lat koleżanki. W życiu 30­latek najważniejsza jest kariera i nauka. Chcą się rozwijać zawodowo. 20­latki bardziej dbają o kontakty z rodziną. Jest to swego rodzaju próba nadrobienia zaległości z czasów szkoły średniej. O ile pokolenie urodzone w latach 70. XX wieku spędzało wiele czasu z rodziną i w bliskim sąsiedztwie, o tyle młodzież, która dorastała po 1989 r., częściej wychowywała się w środowisku rówieśniczym.

Z raportu Stratosfery wynika także, że pokolenie Y jest w Polsce pokoleniem silnych, niezależnych kobiet, które nie chcą być już typowymi matkami-Polkami zajmującymi się domem i dziećmi. Młode Polki nie chcą powielać ról, jakie odgrywała kobieta w tradycyjnej polskiej rodzinie. Ale już w szkole podstawowej pojawiają się przed nimi przeszkody1. Wielu badaczy uważa, że powodem tego jest zdominowana przez mężczyzn kultura. System edukacyjny sprzyja mężczyznom także w szkołach biznesu. Przyszli menedżerowie obu płci analizują studia przypadków, w których na czele firm stoją biali mężczyźni, a kluczem do sukcesu ich pracy jest efektywność i wyniki. Przesłanie dla studentek w szkołach biznesu jest następujące: jeśli upodobnią się do męskiego wzorca, odniosą sukces w biznesie. Z kolei mężczyzn taki sposób nauczania utwierdza w przekonaniu, że właściwą rzeczą jest być twardym i nieustępliwym w biznesie. Celami kobiet z pokolenia X było wejście do zarządu firmy, objęcie stanowiska kierowniczego, nominacja na prezesa. Teraz na horyzoncie pojawia się nowy cel. Trzeba zmienić reguły gry. Młode kobiety rezygnują z ambicji awansu. Trudne życie kobiet na stanowiskach kierowniczych w korporacjach odstrasza młode kobiety od kariery wiodącej do zostania szefem firmy. Nowa generacja kobiet poszukuje miejsc pracy, które zapewniają transparentność i pozwalają na współpracę, w których budowa relacji między ludźmi jest najważniejsza. Kobiety poszukują organizacji, w których pracuje się w sieci, a nie w hierarchii. Jednocześnie te kobiety nie chcą uchodzić za „walczące feministki”. Ich system wartości nie jest „kobiecą ideologią”. One nie są sfrustrowane przeszłością – po prostu poszukują lepszej przyszłości.

Autor:

Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie zarządzania i kapitałem intelektualnym w firmach.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Myloview.pl

Fachowcy branży designu wnętrzarskiego, postanowili stworzyć miejsce dla użytkowników internetu, które pozwoli na wybór dekoracji ściennej najwyżej jakości - myloview.pl. Platforma artystyczna myloview.pl, to sklep internetowy, który pozwoli Państwu na wyposażenie wnętrz oryginalnymi naklejkami, muralami, fototapetami oraz obrazami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »