| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Dla polskich pracodawców pokolenie Y jest często wyzwaniem, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy i dodatkowych zasobów. Osoby z pokolenia Y nie przywykły do trudu, mają specyficzny stosunek do władzy i chcą być podziwiane. Jak zatem pracodawca ma motywować młodych ludzi do ciężkiej pracy?

Stosunek do wiedzy

Kolejną cechą charakteryzującą środowisko, w jakim kształcili się i wychowywali przedstawiciele pokolenia Y, jest masowość (jako przeciwieństwo elitarności). Generacja ta wywołała kryzys w polskim systemie edukacji, ze względu na wcześniejszy duży przyrost naturalny. W niektórych miastach trzeba było podwoić liczbę liceów ogólnokształcących. Olbrzymia liczba uczniów, a potem studentów, spowodowała, że pokolenie Y miało niewielką szansę na uczenie się i dorastanie pod opieką indywidualną. Młodzi ludzie zawsze byli w grupie (przeludnionej klasie, jednej z 10–20 grup dziekańskich na roku itp). Z tego powodu postrzegają edukację jako coś bardzo nieosobistego i formalnego. Taka sytuacja demoralizuje, demotywuje najbardziej utalentowanych przedstawicieli pokolenia Y. Po prostu nie miał/nie ma kto im poświęcić czasu!

Osoby należące do pokolenia Y mają inny stosunek do zgłębiania i wykorzystywania wiedzy. Nie interesuje ich genealogia wiedzy, pierwsze dostępne wyjaśnienie lub definicja (np. hasło w wikipedii) jest dla nich satysfakcjonujące. Brak refleksyjności i dystansu do własnej wiedzy wśród pracowników tej generacji odczuły polskie banki, które na stanowiskach pierwszego kontaktu z klientem zatrudniały wyjątkowo wielu pracowników pokolenia Y, gdyż są elokwentni, atrakcyjni i obyci. Idealni pracownicy dla banku – czy aby na pewno?

Mentalność młodego pokolenia

W latach 2006–2007 setki młodych sprzedawców kredytów hipotecznych i jednostek funduszy inwestycyjnych z uporem wmawiało klientom, że zmiany na rynkach finansowych mają tylko jeden kierunek – w górę. W 2008 roku wielu z nich zostało zwolnionych pod naporem sfrustrowanych klientów, którzy ulegli czarowi wizji wielkich zysków tworzonych przez osoby, które nie wiedziały, że kryzys finansowy to nie tylko hasło w wikipedii, lecz olbrzymia dziedzina wiedzy akademickiej, którą należałoby zgłębić. Erich Fromm świetnie ujął mentalność współczesnych młodych ludzi: „Po pierwsze, stale wzrastające zapotrzebowanie na pracowników technicznych, na połowicznie wykształconych ludzi, którzy pracują w dziedzinie usług, od urzędników do pomniejszych dyrektorów, sprawia, że potrzebni są ludzie niedokształceni, tacy, jakich wypuszczają nasze college’e. Po drugie, cały nasz społeczny system opiera się na fikcyjnym przekonaniu, że nikogo się tutaj nie zmusza do robienia tego, co robi, ale że robi to, co lubi robić. To zastąpienie autorytetu jawnego autorytetem anonimowym znajduje swój wyraz we wszystkich dziedzinach życia. Jedynym wyjątkiem czyni się tutaj nauki przyrodnicze.”2

Życie bez wysiłku

Jednym z deficytów kompetencyjnych pokolenia Y jest brak wytrwałości (zobacz przykład).

Wytrwałość kształtowana jest zawsze w konfrontacji z przeciwnościami losu, cierpieniem czy walką o lepsze jutro. Pokolenie Y jest pokoleniem nieprzywykłym do trudu. Ze względu m.in. na wzrost jakości pracy, nowoczesne technologie i postęp zostały wyzwolone od ciężkiej pracy. Jest to swego rodzaju podarunek – pod warunkiem jednak, że uwolniona w ten sposób ludzka energia zostanie wykorzystana do innych, bardziej podniosłych i twórczych zadań. Jednak dla wielu dobre życie to życie bez wysiłku. Jak zauważa E. Fromm: „Konieczność wzmożonego wysiłku została, by tak rzec, uznana za przeżytek średniowieczny i dokonuje się go jedynie wówczas, gdy rzeczywiście jest się doń zmuszonym, nigdy dobrowolnie. Wybieramy się samochodem do pobliskiego sklepu, aby uniknąć «wysiłku» spaceru. Kasjer przy kontuarze wybija na kalkulatorze nawet trzy pozycje, aby zaoszczędzić sobie wysiłku myślenia”. 3


Wolność za wszelką cenę

Pokolenie Y ma specyficzny stosunek do władzy (wzmacniany, niestety, przez szkołę). Na lekcjach historii młodzi ludzie uczą się jedynie o stanowczości władzy obcej (zaborcy, NKWD, gestapo) – silna władza to władza obca. Polacy boją się silnej władzy bardziej niż anarchii, pracodawca i pracobiorca nie potrafią wypracować efektywnej relacji podwładny–przełożony.

Kanały telewizyjne, takie jak Extreme, czy programy, takie jak JackAss, Beavis and Buthead, wykreowały obraz młodego człowieka, który, robiąc rzeczy niemądre i aspołeczne, jest szczęśliwy i na dodatek sławny. Pokolenie Y szuka „wolności” za wszelką cenę. Dla pracodawcy oznacza to pogodzenie się z faktem, że może zapomnieć o włączonych w biurze po południu światłach. Jego pracownicy będą w tym czasie na koncercie rockowym lub w kinie. Czy pokolenie Y jest bardziej wolne niż pokolenie X? Tylko pozornie! Raty kredytów konsumpcyjnych na samochody, laptopy, mieszkania w apartamentach itd. skutecznie zabierają mu wolność w życiu.

Co motywuje pokolenie Y

Jeśli chodzi o motywowanie pracowników pokolenia Y, to warto zauważyć, że obecne systemy motywacyjne są skoncentrowane na „pragnieniach” pracowników. To, co motywuje pokolenie Y, często objawia się w postaci „zachcianek”. Zachcianka jest pragnieniem, które pojawia się spontanicznie, bez jakiegokolwiek strukturalnego związku z całą osobowością i z jej celami (u małych dzieci wchodzi ona w skład normalnych wzorców zachowania). Samo zaś pragnienie jako takie – nawet to najbardziej ulotne lub irracjonalne – wymaga natychmiastowego zaspokojenia. Jego pominięcie lub nawet odłożenie w czasie jest przeżywane jako pogwałcenie czyjejś wolności. Głównym kryterium pozwalającym wyróżnić zachciankę jest to, iż odpowiada ona na pytanie:, „Dlaczego nie?”, a nie na pytanie: „Dlaczego?”. Uleganie zachciance stanowi, w istocie rzeczy, rezultat głębokiej wewnętrznej pasywności, pomieszanej z pragnieniem uniknięcia nudy. Wola opiera się na aktywności, zachcianka na pasywności.

Zarządzanie organizacjami, w których zatrudnieni są jednocześnie przedstawiciele pokolenia Y i pokolenia X, jest istotnym wyzwaniem dla polskich pracodawców. Nieefektywna komunikacja, konflikty pokoleniowe, niska jakość obsługi klienta (szczególnie klienta z pokolenia X) to tylko niektóre z kosztów, jakie ponoszą polskie firmy z powodu braku polityki personalnej wobec pokolenia Y.

PRZYKŁAD

Wytrwałość – kluczowa kompetencja kreatywnego pracownika

W jednym z eksperymentów dano do rozwiązania dużym grupom japońskich i amerykańskich pierwszoklasistów bardzo trudną łamigłówkę. Amerykańskie dzieci wytrwały przeciętnie 9,47 minuty, a japońskie 13,93 minuty, czyli około 40 proc. dłużej. Nie ma mowy o kreatywności w firmie, jeśli pracownicy nie mają zdolności do wytrwałego poszukiwania rozwiązań. Polski system edukacji nie sprzyja kształtowaniu tej kompetencji. W Polsce, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, rok szkolny trwa przeciętnie 180 dni. W Korei Południowej 220 dni, w Japonii aż 243 dni. W Polsce postawa nauczyciela wymagającego ciężkiej pracy nazywana jest autorytarną lub staromodną.

Opracowanie własne na podstawie M. Gladwell, „Poza schematem”, Wydawnictwo Znak, Kraków 2009.

 

 

Przypisy

1M. McKay, P. Fanning, M. Davis, „Sztuka skutecznego porozumiewania się”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 110 i dalsze.

2E. Fromm, „O sztuce istnienia”, PWN Warszawa–Wrocław 2000, s. 37.

3Tamże, s. 36

BIBLIOGRAFIA

1. M. Janczewska, K. Klinger, „Polki bardziej tradycyjne”, „Dziennik”, 22.04.2008.

2. E. Fromm, „Mieć czy być?”, Rebis, Poznań 2007.

3. E. Fromm, „O sztuce istnienia”, PWN, Warszawa–Wrocław 2000.

4. M. McKay, P. Fanning, M. Davis, „Sztuka skutecznego porozumiewania się”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.

reklama

Autor:

Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie zarządzania i kapitałem intelektualnym w firmach.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Roma Opoka

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »