| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Pokolenie Y wyzwaniem dla pracodawców

Dla polskich pracodawców pokolenie Y jest często wyzwaniem, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy i dodatkowych zasobów. Osoby z pokolenia Y nie przywykły do trudu, mają specyficzny stosunek do władzy i chcą być podziwiane. Jak zatem pracodawca ma motywować młodych ludzi do ciężkiej pracy?

Dylematy pracodawców

Zmiana pokoleniowa oznacza koniec pewnego etapu w historii rozwoju korporacji. Korporacje przełomu XX i XXI w. wyrosły dzięki firmom, które założyli mężczyźni, często byli żołnierze II wojny światowej. Ta zmiana pokoleniowa jest wielką szansą dla młodych kobiet, aby ustanowić nowe reguły gry na rynku pracy.

Dla polskich pracodawców pokolenie Y jest często wyzwaniem, a zarządzanie nim wymaga specjalnej wiedzy i wyznaczenia dodatkowych zasobów (np. na szkolenia dla menedżerów z pokolenia X na temat tego, jak się „obchodzić” z pokoleniem Y). Wiadomo jednak, że młodzi pracownicy mają wiele przewag konkurencyjnych nad pracownikami starszymi, m.in.:

  • dobrze sobie radzą z narzędziami IT,
  • łatwiej jest im formować zespoły i pracować w grupie (dzięki wszechobecnej w ich życiu komunikacji peer-to-peer -Web 2.0),
  • lepiej posługują się językami obcymi,
  • szybciej adaptują się do nowych standardów korporacyjnych.

Czy jednak zatrudnianie młodych pracowników wiąże się z samymi korzyściami? Z pewnością nie i bynajmniej nie chodzi tutaj o klasyczny dylemat pracodawcy: czy zatrudnić młodego, zdolnego pracownika o wysokim poziomie motywacji, który niewiele potrafi, czy starszego, doświadczonego, który wie więcej?

Anonimowy autorytet

Większość polskich organizacji jest utworzona i zarządzana przez ludzi z pokolenia X. Przez następne 15–30 lat będziemy mieli zatem na polskim rynku pracy do czynienia z procesem konwergencji od kultur organizacyjnych X do kultur typu Y.

Co więc sprawia, że pokolenie Y na rynku pracy jest uważane za szczególne zjawisko? Otóż świat tej generacji „dzieje się” na ekranach komputerów, wyświetlaczy komórek i telewizorów, a zaistnienie w sieci jest jedną z podstawowych potrzeb społecznych. Pokolenie Y chce błyszczeć i być wyjątkowe, dlatego młodzi ludzie przywiązują dużą wagę do ubioru i atrakcyjności. To tzw. celebryci – osoby, których często jedynym atutem jest to, że są znane – są dziś wzorcami do naśladowania dla młodego pokolenia. Pracodawca nie może więc lekceważyć istniejącej wśród młodych ludzi chęci pokazania się i bycia podziwianym. Czasami umożliwienie pracownikowi „zostania sławnym na 10 minut” lepiej zmotywuje do pracy niż premia finansowa.

reklama

Autor:

Autor jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Zajmuje się szkoleniami i doradztwem w zakresie zarządzania i kapitałem intelektualnym w firmach.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Vaillant - Eksperci

Vaillant - producent pieców, kotłów olejowych, kotłów gazowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »