| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Realizacja projektu „Misja”

Przed przystąpieniem do realizacji projektu zarząd wystosował list do wszystkich pracowników, który informował o tym, jak ważna jest misja w realizacji celów firmy. Zarząd podkreślił, że nowa misja nie może powstać bez udziału pracowników, dlatego tak ważne jest, aby wszyscy wypowiedzieli się w anonimowej ankiecie, której wyniki analizować będzie firma zewnętrzna.

Ankieta zawierała 23 pytania. Jej celem było zbadanie nastrojów pracowniczych oraz zebranie informacji, jak pracownicy postrzegają firmę, jej mocne i słabe strony, jakie obszary należałoby poprawić, a co mogłoby usprawnić pracę (szczegóły ankiety na str. www.personel.infor.pl zakładka „Narzędzia i uzupełnienia”). Opisywana ankieta wniosła do projektu kluczowe informacje od pracowników na temat tego, jak oceniają przepływ informacji, czy uważają, że strategia działania firmy dostosowana jest do potrzeb rynku i klientów, jak oceniają pracę innych działów, czy otrzymują odpowiednie wsparcie ze strony kadry kierowniczej, a także, co działa dobrze, a co wymagać będzie zmian. Wyniki ankiety pozwoliły uwzględnić kluczowe obszary, które nowa misja powinna zawierać, żeby pomagać w jeszcze efektywniejszym realizowaniu celów firmy.

Równolegle z przeprowadzaniem ankiety badawczej odbywały się w firmie prezentacje i spotkania mające na celu przybliżenie pracownikom poszczególnych dziewięciu etapów projektu (szczegółowy opis etapów projektu znajduje się na www.personel.infor.pl zakładka „Narzędzia i uzupełnienia”).

Mądry Polak po szkodzie

Podczas pierwszego projektu związanego z wdrażaniem misji w pierwszych latach działania firmy skupiono się wyłącznie na aspektach pracy nad misją, pokuszono się wprawdzie o analizę nastrojów pracowników, ale poza przeprowadzeniem badania nic więcej się nie wydarzyło. Nie poświęcono ani miejsca, ani czasu na poszukanie pomysłów na to, jak można rozwiązać problemy zasygnalizowane przez pracowników w ankiecie.

Kolejnym elementem, który wówczas wpłynął na niepowodzenie projektu, był sposób prezentacji wyników ankiet i materiału zebranego podczas warsztatu. Zarząd otrzymał jedynie wyniki badania oraz wypisane przez uczestników warsztatu obszary niewłaściwego funkcjonowania firmy. W efekcie niezadowolony był zarząd, zniechęceni pracownicy i brakowało perspektywy zmian na lepsze.

Powtórzony po kilku latach projekt: „Misja” przeprowadzono bardzo starannie i w sposób przemyślany. Nowa misja przekładała się na nowe podejście do realizacji ambitnych celów firmy (które za każdym razem niemiecka centrala podwyższała), a co za tym idzie, nowy system motywacyjny (który musiał być też odpowiedzią na relatywnie mniejsze zyski spowodowane kryzysem). Opracowana misja brzmiała „My – (nazwa firmy) najlepiej rozumiemy potrzeby naszych klientów i spełniamy ich oczekiwania poprzez kompetentne doradztwo oraz najwyższej jakości produkty i obsługę. Do powyższej misji zostało opracowanych 14 zasad przewodnich (wartości).

Wspólny sukces

Początkowo pracownicy byli nastawieni sceptycznie do projektu, pamiętając niepowodzenie sprzed kilku lat. Jednak widząc metodologię i podejście, które gwarantowało współtworzenie misji, zmienili swoją postawę. Projekt zakończył się sukce- sem dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników. To oni stali się autorami misji przedsiębiorstwa, w którym pracują. Dzięki temu czuli się współodpowiedzialni za jej realizowanie. Do sukcesu projektu przyczyniły się działania, które wynikały ze zgłaszanych przez nich potrzeb i wskazywanych obszarów funkcjonowania firmy wymagających poprawy.

Projekt ten miał istotne znaczenie dla firmy, stał się bodźcem i pretekstem do zmian w wielu obszarach jej działania: poprawiono kompetencyjne opisy stanowisk (zostały poszerzone wskaźniki do oceny poszczególnych kompetencji, zmieniony został system oceny i motywacji pracowników – dostosowano go do nowej sytuacji rynkowej, uzależniono wypłatę premii od realizacji celów jakościowych i ilościowych, dodano też nowatorski element: „Premia zespołowa”, której celem było pobudzenie dobrej współpracy międzydziałowej. Każdy dział i komórka były oceniane przez pozostałe działy, które musiały z nimi współpracować). Opracowano projekt rozwoju i szkolenia pracowników, tak aby dostosować go do potrzeb związanych z nową misją.

reklama

Ekspert:

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Adam Głos

Od stycznia 2013 roku pełni funkcję Prezesa Tax Care. Wcześniej, przez blisko trzy lata, pracował na stanowiskach: Dyrektora Sprzedaży oraz Wiceprezesa Zarządu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »