| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Kształtowanie nowej misji firmy wskutek kryzysu gospodarczego – opis praktyki

Misja firmy precyzyjnie wyraża dalekosiężne zamierzenia i aspiracje przedsiębiorstwa. Określa także generalny kierunek działania firmy oraz ułatwia kierownictwu i pracownikom uchwycenie zasadniczych elementów tworzących przewagę konkurencyjną na rynku w długim okresie. Ważne jest zatem, aby wszyscy pracownicy rozumieli i akceptowali wartości promowane w organizacji.

Realizacja projektu „Misja”

Przed przystąpieniem do realizacji projektu zarząd wystosował list do wszystkich pracowników, który informował o tym, jak ważna jest misja w realizacji celów firmy. Zarząd podkreślił, że nowa misja nie może powstać bez udziału pracowników, dlatego tak ważne jest, aby wszyscy wypowiedzieli się w anonimowej ankiecie, której wyniki analizować będzie firma zewnętrzna.

Ankieta zawierała 23 pytania. Jej celem było zbadanie nastrojów pracowniczych oraz zebranie informacji, jak pracownicy postrzegają firmę, jej mocne i słabe strony, jakie obszary należałoby poprawić, a co mogłoby usprawnić pracę (szczegóły ankiety na str. www.personel.infor.pl zakładka „Narzędzia i uzupełnienia”). Opisywana ankieta wniosła do projektu kluczowe informacje od pracowników na temat tego, jak oceniają przepływ informacji, czy uważają, że strategia działania firmy dostosowana jest do potrzeb rynku i klientów, jak oceniają pracę innych działów, czy otrzymują odpowiednie wsparcie ze strony kadry kierowniczej, a także, co działa dobrze, a co wymagać będzie zmian. Wyniki ankiety pozwoliły uwzględnić kluczowe obszary, które nowa misja powinna zawierać, żeby pomagać w jeszcze efektywniejszym realizowaniu celów firmy.

Równolegle z przeprowadzaniem ankiety badawczej odbywały się w firmie prezentacje i spotkania mające na celu przybliżenie pracownikom poszczególnych dziewięciu etapów projektu (szczegółowy opis etapów projektu znajduje się na www.personel.infor.pl zakładka „Narzędzia i uzupełnienia”).

Mądry Polak po szkodzie

Podczas pierwszego projektu związanego z wdrażaniem misji w pierwszych latach działania firmy skupiono się wyłącznie na aspektach pracy nad misją, pokuszono się wprawdzie o analizę nastrojów pracowników, ale poza przeprowadzeniem badania nic więcej się nie wydarzyło. Nie poświęcono ani miejsca, ani czasu na poszukanie pomysłów na to, jak można rozwiązać problemy zasygnalizowane przez pracowników w ankiecie.

Kolejnym elementem, który wówczas wpłynął na niepowodzenie projektu, był sposób prezentacji wyników ankiet i materiału zebranego podczas warsztatu. Zarząd otrzymał jedynie wyniki badania oraz wypisane przez uczestników warsztatu obszary niewłaściwego funkcjonowania firmy. W efekcie niezadowolony był zarząd, zniechęceni pracownicy i brakowało perspektywy zmian na lepsze.

Powtórzony po kilku latach projekt: „Misja” przeprowadzono bardzo starannie i w sposób przemyślany. Nowa misja przekładała się na nowe podejście do realizacji ambitnych celów firmy (które za każdym razem niemiecka centrala podwyższała), a co za tym idzie, nowy system motywacyjny (który musiał być też odpowiedzią na relatywnie mniejsze zyski spowodowane kryzysem). Opracowana misja brzmiała „My – (nazwa firmy) najlepiej rozumiemy potrzeby naszych klientów i spełniamy ich oczekiwania poprzez kompetentne doradztwo oraz najwyższej jakości produkty i obsługę. Do powyższej misji zostało opracowanych 14 zasad przewodnich (wartości).

Wspólny sukces

Początkowo pracownicy byli nastawieni sceptycznie do projektu, pamiętając niepowodzenie sprzed kilku lat. Jednak widząc metodologię i podejście, które gwarantowało współtworzenie misji, zmienili swoją postawę. Projekt zakończył się sukce- sem dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników. To oni stali się autorami misji przedsiębiorstwa, w którym pracują. Dzięki temu czuli się współodpowiedzialni za jej realizowanie. Do sukcesu projektu przyczyniły się działania, które wynikały ze zgłaszanych przez nich potrzeb i wskazywanych obszarów funkcjonowania firmy wymagających poprawy.

Projekt ten miał istotne znaczenie dla firmy, stał się bodźcem i pretekstem do zmian w wielu obszarach jej działania: poprawiono kompetencyjne opisy stanowisk (zostały poszerzone wskaźniki do oceny poszczególnych kompetencji, zmieniony został system oceny i motywacji pracowników – dostosowano go do nowej sytuacji rynkowej, uzależniono wypłatę premii od realizacji celów jakościowych i ilościowych, dodano też nowatorski element: „Premia zespołowa”, której celem było pobudzenie dobrej współpracy międzydziałowej. Każdy dział i komórka były oceniane przez pozostałe działy, które musiały z nimi współpracować). Opracowano projekt rozwoju i szkolenia pracowników, tak aby dostosować go do potrzeb związanych z nową misją.

Ekspert:

Magdalena Dąbrowska

Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dremel

BIG ON DETAIL

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »