| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Dlaczego oraz w jaki sposób warto dbać o poziom satysfakcji pracowników?

Dlaczego oraz w jaki sposób warto dbać o poziom satysfakcji pracowników?

Za kluczowy cel swojej pracy jako menedżera działu personalnego uważam zapewnienie firmie odpowiednio wykwalifikowanej i umotywowanej kadry. Zakładam, że produktywność wykwalifikowanego personelu zależy w dużej mierze od jego morale, czyli poczucia satysfakcji z pracy. Zdaję sobie ponadto sprawę z tego, że chcąc zatrzymać w firmie najbardziej wartościowych pracowników, powinienem większą uwagę przyłożyć do utrzymania wysokiego morale wśród załogi. W związku z powyższym mam pytanie, w jaki sposób warto zadbać o wysoki poziom satysfakcji pracowników?

Satysfakcja z pracy to pozytywna postawa pracownika wobec organizacji i stanowiska pracy. Pozytywne wartościowanie przynależności do danej organizacji oraz pracy na danym stanowisku jest podstawą dla wysokiego morale pracownika. Można oczekiwać, że osoba usatysfakcjonowana z pracy będzie równocześnie umotywowana, zaangażowana i wysoce produktywna. Choć takie oczekiwanie ma swoje uzasadnienie, związek satysfakcji z pracy z poziomem motywacji i zaangażowania oraz efektywnością funkcjonowania jest nieco bardziej skomplikowany, a nawet stanowi zaprzeczenie stereotypowych przekonań.

(Nie)ważne morale

Zdecydowana większość badań z zakresu psychologii pracy wskazuje na to, że satysfakcja z pracy idzie w parze z wieloma pozytywnymi dla organizacji wynikami. Osoby usatysfakcjonowane z pracy w przeciwieństwie do tych, które nie cenią lub nie lubią swojego zajęcia, są bardziej produktywne, rzadziej spóźniają się do pracy, natomiast częściej angażują się w korzystne dla firmy działania niewynikające wprost z obowiązków zawodowych. Choć wyniki tych badań brzmią zachęcająco dla praktyków zarządzania kapitałem ludzkim, to należy podkreślić, że mają one charakter korelacyjny. Oznacza to, że z faktu istnienia związku między satysfakcją i produktywnością nie należy wyciągać wniosku, że zadbanie o wysoką satysfakcję kadry z pracy zaowocuje automatycznie jej większą produktywnością. Czy to oznacza, że nie warto przejmować się poziomem morale załogi? Niezupełnie.

Co przyczyną, co skutkiem

Bardziej zaawansowane pod względem metodologicznym badania psychologów pracy zaowocowały wynikami, które sugerują, że relacja między poziomem satysfakcji z pracy oraz produktywnością jest odwrotna niż zakłada stereotypowe przekonanie. Oznacza to, że nie tyle usatysfakcjonowani pracownicy stają się produktywni, ile produktywni (skuteczni) pracownicy odczuwają i czerpią z pracy więcej satysfakcji, która zwrotnie wpływa na ich zaangażowanie w pracę, w tym identyfikację z firmą i przekonanie, że warto w niej dalej pracować. Innymi słowy, satysfakcja z pracy jest pokłosiem produktywności całej firmy oraz możliwości wykazania się pracownika efektywną pracą. Czerpana z tego faktu satysfakcja wywiera następnie wpływ na intencje pracownika, w szczególności te związane z pozostaniem w firmie i dalszym angażowaniem się w pracę.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Atys

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »