| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

Nowoczesne systemy oceny i motywacji pracowników

System oceny pracowniczej jest narzędziem realizowania zadań przez przedsiębiorstwo. Aby im sprostać, zarówno oceniający (przełożony), jak i oceniany (podwładny) powinni dobrze przygotować się do procesu oceny. Jakimi jeszcze wskaźnikami należy się kierować, przeprowadzając ocenę pracowniczą, a także, jak motywować finansowo, przedstawiamy na przykładach firm polskiej i niemieckiej.

Korzyści wynikające z realizacji programu rozwoju pracowników mogą być bardzo duże i znaczące dla firmy. Dzięki szkoleniom połączonym z coachingiem:

  • poprawa wyników może być o wiele szybsza,
  • motywacja do zmiany – o wiele silniejsza,
  • motywacja do ciągłego doskonalenia – bardzo wysoka,
  • każde kolejne szkolenie – bardziej efektywne,
  • jakość pracy – coraz wyższa.

Drugim, również bardzo ważnym dla pracowników, benefitem jest opieka medyczna dla wszystkich pracowników firmy obydwu organizacji. Wszyscy pracownicy objęci są standardowo 24-godzinną Gorąca Linią Medyczną. Firmy dofinansowują obiady dla pracowników (przywożone przez firmę zewnętrzną i serwowane w stołówce firmowej). Dla pracowników wykupione są również karnety na basen oraz zwracane do 70 proc. (nie więcej niż 100 zł) koszty karnetów na siłownię czy aerobic. Zatrudnieni mogą starać się również o dofinansowanie dalszego kształcenia. Firma może zdecydować się inwestować w zatrudnionego i refundować koszty jego nauki na podstawie wniosku wystawionego przez przełożonego. Pracownicy obu firm mają też zaoferowany system zakupów wewnętrznych, który pozwala pracownikom dokonywać zakupów produktów firmowych z 30-procentowym rabatem.

Premia zespołowa

System motywacji pracowników w przedstawianej powyżej firmie polskiej zawiera bardzo ciekawe rozwiązanie. Firma zdecydowała się na wprowadzenie premii zespołowej, ma ona na celu wsparcie realizacji polityki Total Customer Company (nastawienie na klienta zewnętrznego, ale również na klienta wewnętrznego). Nastawienie na klienta zostało w tej firmie zdefiniowane jako stałe dążenie do jak najlepszej obsługi klienta zewnętrznego i koncentrowanie wysiłków wszystkich pracowników na tym celu, także poprzez lepszą orientację na klienta wewnętrznego, stanowiącego ogniwo w procesach firmy nakierowanych na pozyskanie i utrzymanie klientów zewnętrznych. Wymaga to niewątpliwie zwrócenia uwagi na jakość współpracy indywidualnej i zespołowej, czemu służy właśnie premia zespołowa.

Narzędziem wykorzystanym w procesie oceny współpracy zespołowej są Punkty Współpracy rozdzielane wśród zespołów współpracujących ze sobą w ramach realizowanych w przedsiębiorstwie procesów (zobacz przebieg oceny na str. 73).

Gwarancja poprawności

Dla zagwarantowania poprawności przebiegu procesu oceny w zakresie Premii Zespołowej został powołany Zespół Zaufania Publicznego (Komisja Rozjemcza) – trzy osoby (z grona pracowników) wybrane przez zatrudnionych. Jego zadania i funkcja polegają na:

  • nadzorze poprawności przebiegu poszczególnych etapów procesu,
  • poprawności podziału premii na poszczególne zespoły zgodnie z zasadą intensywności współpracy (a nie np. wzajemnej sympatii),
  • stanowieniu ciała odwoławczego w sytuacji sporu i istotnej niezgodności co do oceny między zespołami,
  • decydowaniu o zmianach i modyfikacjach w przebiegu procesu oceny.

Decyzje Zespołu w kwestiach spornych są ostateczne i niepodważalne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dr n.prawnych Roman Ziembiński

Od ponad 20 lat doradza i asystuje w prowadzeniu postępowań upadłościowych i naprawczych oraz przejmuje tymczasowy zarząd kryzysowy w wielu firmach krajowych i zagranicznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »