| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Od przyjaźni do ocen okresowych

Od przyjaźni do ocen okresowych

Są jeszcze miejsca, gdzie ludzie w pracy kierują się wartościami – to jeden z wniosków płynących z konferencji Kuźnia Kadr. Tegoroczna edycja konferencji odbyła się w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie i toczyła się pod hasłem „Systemy płac i motywacja pracowników średnich przedsiębiorstw”. Spotkanie zgromadziło bardzo szerokie grono uczestników – począwszy od przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw, poprzez pracowników firm państwowych, aż do przedstawicieli działów HR międzynarodowych koncernów.

Osią konferencji były dwie prezentacje firm: Kaizen Perfection oraz The Quality of Life. Trwająca ponad 3 godziny pierwsza z nich była szczegółowym studium przypadku współpracy firmy doradczej z klientem – firmą budowlaną z Wadowic.

Pomiędzy Krakowem a Śląskiem leżą Wadowice, tam ludzie żyją wartościami, oni tam tworzą wartości – tak o współpracy z przedsiębiorstwem z sektora MSP mówił Roman Zięba z Kaizen Perfection. Zadania firmy doradczej były bardzo rozległe – od wsparcia marketingowego, poprzez public relations, aż po wprowadzenie zmian w strukturze firmy i zdefiniowanie pionów organizacyjnych. Według Romana Zięby to przede wszystkim autentyczność działań i postaw właścicieli wadowickiej firmy zdecydowała o tym, że szeregowi pracownicy zdecydowali się zaangażować w realizację jej strategii, a co za tym idzie – w rozwój przedsiębiorstwa.

W drugiej części konferencji Irena Ochyra, trener firmy The Quality of Life, mówiła o systemie ocen okresowych pracownika. Chociaż wydawać by się mogło, że na ten temat powiedziano już wszystko, tym razem nacisk został położony m.in. na komunikację oraz celowość wprowadzania systemu. Posiadanie sformalizowanego systemu ocen pracowniczych to punkt honoru działu HR wielu firm. Jednak często okazuje się on fikcją, bo zamiast realnych kryteriów, odpowiadających specyfice przed- siębiorstwa i konkretnych stanowisk pracy, wprowadza się gotowy szablon, podsunięty przez firmę doradczą. Problemem okazuje się nawet rozumienie jego idei i potrzeby wdrażania.

Wielu szefów jest święcie przekonanych o swojej perfekcyjnej umiejętności komunikowania się – mówiła Irena Ochyra. – Tymczasem okazuje się, że komunikat zwrotny, który jest integralną częścią systemu i powinien zostać przekazany po przeprowadzeniu oceny okresowej, ma zerową wartość informacyjną. Tym bardziej, jeśli został rzucony pracownikowi przez szefa gdzieś na korytarzu, w trakcie przypadkowego spotkania – dodaje.

Zaskoczeniem dla uczestników konferencji mógł być udział przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw. Okazuje się jednak, że właściciele nawet najmniejszych firm coraz bardziej świadomie podchodzą do polityki personalnej.

Chociaż do tej pory stosunki w mojej czteroosobowej firmie były partnerskie, wiem, że muszę zainteresować się systemami ocen pracowniczych i je wdrożyć – mówiła Agata Śmierzyńska, właścicielka małej pracowni architektonicznej ABBA. Według niej sformalizowanie tego systemu jest koniecznością dla każdej firmy mającej ambicje rozwoju, kiedy to czysto przyjacielskie relacje pomiędzy przełożonym a podwładnym przestają wystarczać.

Konferencję przygotowało studenckie stowarzyszenie AIESEC. Miesięcznik, „Personel i Zarządzanie” był partnerem wspierającym konferencji.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dominika Miśkiewicz

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »