| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak osiągać więcej za mniej

Jak osiągać więcej za mniej

W maju po raz 26. odbyła się w Walencji międzynarodowa konferencja klientów firmy doradczej Hay Group. Motywem przewodnim spotkania była próba znalezienia odpowiedzi, w jaki sposób przy rosnącej inflacji i spowolnieniu gospodarczym przedsiębiorcy mają utrzymać rentowność i przewagę nad konkurencją.

Siła kreatywności

Część dotyczącą zarządzania, podobnie jak w zeszłym roku, zdominowały zagadnienia związane z innowacyjnością w biznesie, które przedstawili profesorowie: C.K. Prahalad i Vijay Govindarajan. Najnowsze badania C.K. Prahalada koncentrują się na przyszłości konkurencji i nowym wieku innowacji. Kluczem do tworzenia wartości i rozwoju firm jest uzyskanie dostępu do globalnej sieci zasobów, aby współtworzyć doświadczenia klientów. Według C.K. Prahalada, żadna firma nie jest wystarczająco duża pod względem pola działania czy wielkości, aby zaspokoić głód doświadczeń klientów. Konieczne jest więc porzucenie postawy, związanej z chęcią posiadania zasobów, a skupienie się na określeniu systemów dostępu do owych zasobów. Organizacje muszą bardziej strategicznie wykorzystywać IT. Mówiąc krótko, muszą wszystkich klientów traktować indywidualnie, lecz dysponować globalnymi źródłami zasobów. W szczególności to obszary IT i HR wymagają znacznie bardziej strategicznych działań. Organizacje muszą stawiać czoła wyzwaniom w postaci budowania prawdziwie zróżnicowanych zespołów międzynarodowych. Ponadto przedsiębiorcy muszą zacząć postrzegać imigrację talentów jako możliwość strategiczną, nie zaś zagrożenie kulturowe. Otwartość na różnorodność i imigrację pozwala osiągnąć konkurencyjną przewagę na skalę kraju.

Według Vijay’a Govindarajana – profesora handlu międzynarodowego w Tuck School oraz rezydenta i głównego konsultanta ds. innowacji w GE – żyjemy w czasach niemal stałych zmian. Nieustannie i w niezwykłym tempie pojawiają się nowe technologie. Globalizacja przynosi nowe rynki, nowych klientów, nowych konkurentów i nowe wyzwania, zaś Internet powoduje większą przejrzystość strategii, działań i wyników osiąganych przez firmy. Organizacje odkrywają, że stosowane przez nie strategie wymagają ciągłych zmian. Wcześniejsze założenia nie są już aktualne; zdarza się również, że poprzednia strategia została skopiowana i zneutralizowana przez konkurentów. Często również osiągnięcia technologiczne i globalizacja oferują nieoczekiwane nowe możliwości. W jaki sposób możemy stworzyć i wykorzystać nowe płaszczyzny rozwoju? Które kompetencje są najważniejsze i w jaki sposób możemy je wykorzystać? Govindarajan przedstawił w trakcie sesji sposoby identyfikacji DNA firmy oraz to, co jest konieczne dla przewidzenia zmian i odpowiedniej reakcji. Kluczem do sukcesu jest nieustająca innowacyjność, szczególnie pod względem strategii.

Przyroda w biznesie

Krótką powtórką z lekcji biologii rozpoczął swój wykład Rod Beckström – dyrektor amerykańskiego Centrum Cyberbezpieczeństwa Krajowego, menedżer i współautor książki „Rozgwiazda i pająk: uparta siła organizacji bez przywództwa”. Co się stanie, jeśli odetniemy nogę pająkowi? Pająk będzie żył, jednak już na zawsze tylko z trzema nogami. Jeśli odetniemy mu głowę – będzie martwy. Jeśli jednak odetniemy ramię rozgwieździe, w tym miejscu odrośnie nowe ramię. Co więcej, z odciętego ramienia wyrośnie też nowa rozgwiazda. Jest to możliwe, gdyż rozgwiazdy – w przeciwieństwie do pająków – są zdecentralizowane: każdy niezbędny organ znajduje się w każdym ramieniu. Rod Beckström przeniósł te prawidła do świata organizacji i wskazał aktualne przykłady organizacji-rozgwiazd, które podbijają społeczeństwo i biznes, zmieniając zasady strategii i konkurencji. Na przykłąd Toyota, wykorzystując schemat rozgwiazdy, skutecznie rywalizowała z takimi firmami-pająkami, jak GM czy Ford. Czy też Napster i Kazaa, które istotnie osłabiły globalny przemysł muzyczny. Dlaczego darmowa, opierająca się na społeczności internetowej Wikipedia, w ciągu jednej nocy bije na głowę Encyklopedię Britannicę? Dlaczego malutka strona internetowa „Craig’s list” (lista Craiga) osłabia globalną prasę? Rod Beckström jasno identyfikuje cechy i praktyki biznesowe organizacji-rozgwiazd w porównaniu z organizacjami-pająkami. Organizacje-pająki są scentralizowane i zbudowane wokół schematów organizacyjnych. Organizacje-rozgwiazdy skupiają się wokół wspólnej ideologii lub jednej płaszczyzny komunikacji, a Internet wspomaga ich rozwój.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu

Ekspert w dziedzinie ociepleń

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »