| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > W jaki sposób motywować pracowników

W jaki sposób motywować pracowników

Specyfika organizacji firm typu shared service, a także charakter pracy w nich, sprawiają, że konieczne staje się takie motywowanie pracowników, by zechcieli związać się z firmą na dłużej. Jednak zanim zostanie postawione pytanie, jak motywować, trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kogo i do czego. Jakie więc możliwości mają zarządy takich organizacji, by efektywnie budować więzi z najlepszymi pracownikami?

Pozytywnie o atmosferze w pracy

Ważną rolę dobrej atmosfery w pracy podkreślają wszyscy. Pracodawca może swoimi działaniami wspierać budowanie pozytywnej atmosfery. Zaczyna to robić już na etapie zatrudniania odpowiednich pracowników, którzy tworzą dobrego ducha organizacji, a potem wspierają działania integrujące. Dużą rolę ma tu do odegrania komisja ZFŚS, bo choć najłatwiejszym i najbardziej lubianym sposobem rozdysponowania środków funduszu są bony świąteczne, to pracodawca powinien się przed takim rozwiązaniem bronić. Przeznaczenie budżetu na działania integrujące – wyjazdy zespołowe w góry czy do SPA, imprezy typu karaoke czy kręgle – sprzyjają nawiązaniu bliskich więzi, większemu zaangażowaniu w pracę zespołu, a w dalszej perspektywie wiążą pracownika z firmą, w której dobrze się czuje. Organizowanie pikników, dni otwartych dla rodzin, spotkań mikołajkowych dla dzieci, konkursu fotograficznego dla pracowników, nadaje firmie ludzką twarz, a pracownikom daje możliwość zaistnienia w firmie nie tylko poprzez pryzmat swojego stanowiska pracy.

Dobre relacje z przełożonym

Z dobrą atmosferą w pracy wiąże się także budowanie kultury organizacyjnej firmy opartej na małym dystansie władzy. Dla młodych ludzi, których przełożeni są niewiele starsi od nich albo wcale, jest to bardzo ważne. Liderzy zespołów, często wyłonieni w drodze rekrutacji wewnętrznej, początki w nowej roli mają często trudne. Istnieje pokusa, by z lęku przed brakiem autorytetu wśród dotychczasowych kolegów, obejmując stanowisko kierownicze, pokazać wszystkim, kto tu rządzi. Albo przeciwnie – udawać, że nic się nie zmieniło, by nie stracić z podwładnymi dobrych relacji. Zadaniem firmy jest wesprzeć nowych liderów w ich drodze wewnętrznego rozwoju, zapewniając im szkolenie przygotowujące do zarządzania ludźmi lub indywidualny coaching. Styl kierowania stosowany przez kierownika jest niezwykle istotny, gdyż jest jednym z czynników sprzyjających lub przeciągających w czasie podjęcie decyzji o odejściu z firmy. Dobrze przeprowadzony exit interview (rozmowa końcowa) z odchodzącymi pracownikami pozwala uchwycić niepokojące sygnały o zachowaniach przełożonych.

Rola prestiżu

Nazwa stanowiska pracy często jest bonusem do pensji, podobnie jak służbowa komórka czy laptop. Jeśli tylko nie są przez przełożonych nadużywane, dobrze odgrywają swoją rolę. Prestiżu nadaje także miejsce zajmowane w biurze (przy oknie czy przy drzwiach, osobny pokój czy open space), posiadanie abonamentu na parking, większego pakietu usług medycznych. Pracownik dba także o uznanie w oczach rodziny, która sama może w nim budować przekonanie, że pracuje w dobrej firmie. Warto więc zaangażować także rodzinę w życie firmy i do niej skierować pośrednio działania mające zmotywować pracownika do pracy. Przykładem takich działań może być organizowanie w firmie dni otwartych, w których rodziny odwiedzają pracownika w pracy, mogą zobaczyć, jak i gdzie pracuje, poznać jego kolegów z pracy. Podobnie upominek w postaci nagrania DVD z wyjazdu szkoleniowego czy integracyjnego pozwala bliskim, którzy w nim nie uczestniczyli, poznać współpracowników, menedżerów, zarząd. Podobną funkcję pełni wydawanie gazetki firmowej czy yearbooka, w którym odnotowane są ważne wydarzenia z życia firmy. Foldery czy filmy są pokazywane na spotkaniach rodzinnych, budują poczucie przynależności do firmy, a po kilku latach budzą sentyment i przywiązanie. Publikacje te można wykorzystać także do nagradzania pracowników poprzez uhonorowanie ich indywidualnych osiągnięć notatką w gazetce czy yearbooku.

Wyrazem docenienia pracownika jest także wyjazd do oddziału firmy czy kluczowego klienta, którego celem jest wzajemne poznanie się i nawiązanie współpracy.

Także zaistnienie w firmie w dodatkowych rolach, oprócz niewątpliwego rozwoju, niesie ze sobą prestiż i możliwość wyjścia z anonimowego tłumu. Przykładem takiej aktywności jest uczestnictwo w drużynie sportowej firmy albo przeszkolenie z udzielania pierwszej pomocy.

Jeśli firma wykształci tradycję corocznego konkursu, na który pracownicy czekają cały rok, po to, by wyrażać uznanie, jest to także motywator nie do przecenienia. Bycie pracownikiem roku czy pracownikiem realizującym wartości firmy czy najbardziej kreatywnym pracownikiem – celem konkursu jest wspieranie rozwiązań, które chcemy nagradzać – jest uhonorowaniem całorocznej pracy. Jeśli idzie za tym symboliczna statuetka, będąca wyraźnym znakiem prestiżu, a także nagroda pieniężna, możemy mieć pewność, że pracownicy będą zabiegać o tę nagrodę, a zwycięzcy chętnie chwalić się sukcesem.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Witold Studziński

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »