| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Sposoby motywowania pozapłacowego

Sposoby motywowania pozapłacowego

Wynagrodzenia są złożoną kategorią nie tylko ekonomiczną, lecz także psychologiczną i społeczno-polityczną. Dlatego, kształtując systemy wynagrodzeń w organizacjach, należy pamiętać o czterech podstawowych funkcjach płac: społecznej, dochodowej, kosztowej i motywacyjnej. Są one niezwykle ważne oraz ściśle ze sobą sprzężone i żadnej z nich nie można ignorować.

Gratyfikacje pozapłacowe

Oprócz płac stałych, zależnych od efektów elementów zmiennych oraz bodźców długoterminowych (odroczonych) istotną rolę w motywowaniu odgrywają różnego rodzaju dodatkowe korzyści uzyskiwane przez pracownika z tytułu zatrudnienia, zwane też gratyfikacjami pozapłacowymi czy też świadczeniami.

Wybór świadczeń należących do tej grupy dochodów z pracy jest bardzo bogaty. Ich rodzaj i skala są zróżnicowane, w zależności od firmy, segmentu działalności oraz stanowiska pracy. Ten element wynagrodzenia całkowitego, silniej niż inne, wyraża specyfikę przedsiębiorstwa, jego kulturę oraz odzwierciedla możliwości finansowe firmy.

Gratyfikacje pozapłacowe pełnią rozmaite funkcje. Przede wszystkim pozwalają na dobór składników wynagrodzeń dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań pracowników, co sprzyja ich przywiązaniu do firmy i wzmaga lojalność wobec niej. Wzmacniają one też indywidualizację stosunków pracy, dzięki czemu rośnie elastyczność zachowań pracowników i firmy pożądana w walce konkurencyjnej. Mogą one zwiększać konkurencyjność pakietu wynagrodzeń netto. Część świadczeń pełni funkcję integracyjną. Wiele z nich kreuje wizerunek atrakcyjnego pracodawcy i prestiżu organizacji czy danego stanowiska pracy. Niektóre zaś w istocie warunkują sprawną realizację zadań na danym stanowisku. W innych wypadkach te same świadczenia pełnią funkcję motywacyjną, służą pozyskaniu i utrzymaniu odpowiednich pracowników w firmie. U podstaw niektórych z nich leży troska o złagodzenie obciążeń podatkowych dochodów pracowniczych, jak również podatku dochodowego obciążającego firmę. Wreszcie niektóre z nich mają charakter socjalny. Szczególne znaczenie mają świadczenia edukacyjne, które wspomagają konkurencyjność firmy, zwiększając jednocześnie szanse pracownika na utrzymanie pracy oraz odpowiedniego wynagrodzenia. Interesujący jest fakt wzrostu udziału w strukturze świadczeń dodatkowych składników sprzyjających poprawie jakości życia pracowników i ich rodzin, w szczególności zdrowia psychicznego (służących redukcji stresu), zwiększających sprawność fizyczną pracowników (zajęcia sportowe) oraz świadczeń zorientowanych na rodzinę.

Komu jakie świadczenia

Jak wynika z badań PSZK, pracodawcy najczęściej oferują swoim pracownikom telefon komórkowy, finansowanie szkoleń lub studiów oraz firmowy laptop, w dalszej kolejności – samochód służbowy, finansowanie zajęć rekreacyjnych (np. basen, siłownia, fitness), finansowanie opieki medycznej oraz inne świadczenia.

Rosnącą popularnością cieszą się w Polsce także różnorodne systemy kuponowe (kupony premiowe, podarunkowe, żywieniowe itp.), oferowane pracownikom głównie z okazji świąt (w tym najczęściej z okazji świąt Bożego Narodzenia). Oprócz korzyści dla pracodawcy (efektywne wykorzystanie zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, korzyści podatkowe, łatwość wdrożenia systemu) kupony takie dają wiele korzyści pracownikom (wzrost wynagrodzeń netto, nieograniczona swoboda miejsca realizacji, długi termin realizacji) i są cenionym przez nich narzędziem motywowania. Dzięki możliwości wyboru celu ich przeznaczenia tworzą one swoistą formę kafeterii, w której pracownik sam decyduje o wykorzystaniu określonej kwoty zgodnie ze swoimi potrzebami i preferencjami.

Wyniki badań wskazują, że świadczenia dodatkowe stają się w Polsce ważnym elementem pakietu wynagrodzeń, dotyczy to jednak głównie kadry kierowniczej wyższego szczebla. Podobnie jak w przypadku wynagrodzenia gotówkowego, tak i tutaj istnieje rozbieżność pomiędzy benefitami przyznawanymi tej grupie (samochód służbowy, karty kredytowe, opieka medyczna, kształcenie itp.) a tymi, które otrzymują osoby zajmujące niższe stanowiska w firmach (ograniczające się w wielu przypadkach jedynie do świadczeń o charakterze socjalnym).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Krysiński

Ekspert Betafence – systemy ogrodzeniowe, bramy, gabiony.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »