| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Zmierzone wartości czyli co motywuje młodych pracowników

Zmierzone wartości czyli co motywuje młodych pracowników

Wielu autorów zainteresowanych problematyką funkcjonowania człowieka w pracy podkreśla, że takie pojęcia, jak motywy i wartości są sobie bardzo bliskie. Zakłada się, że pełnią one podobne funkcje, organizując i sterując zachowaniem ludzi. Co istotne, wartości są łatwo dostępne w bezpośrednim pomiarze, podczas gdy pomiar motywów jest właściwie niemożliwy. Dlatego też sądzi się, że często jesteśmy zmuszeni wnioskować o motywach pośrednio, właśnie z pomiaru wartości. Czego dzięki takiemu podejściu dowiadujemy się o motywach młodych i przyszłych pracowników?

Zespół psychologów z Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich na Politechnice Wrocławskiej jesienią 2008 r. sprawdził, co motywuje ludzi do pracy. Badanie przeprowadzono na grupie studentów ostatniego roku Zarządzania Politechniki Wrocławskiej.

Badani proszeni byli o wypełnienie kwestionariusza, w którym określali, jak ważne są dla nich w pracy poszczególne wartości, w porównaniu z tym, jak są one ważne dla innych osób (użyto skali pięciostopniowej). Wartości, o których mowa, dotyczą wielu różnych obszarów pełnienia funkcji zawodowej (zobacz listę). Tak zdefiniowane wartości, które mogą być realizowane w pracy, stają się dla potencjalnych i aktualnych pracowników silnymi motywatorami. Warto przyjrzeć się temu, które z nich są szczególnie ważne i czy są jakieś warunki wpływające na zróżnicowanie ich ważności.

Wyniki badania dotyczą młodych osób i trudno uogólniać je na wszystkie grupy wiekowe. Połowa z nich pracuje już od około roku, pozostali jeszcze nie podjęli żadnej pracy. Dobór takiej grupy pozwolił sprawdzić, czy sam fakt podjęcia zatrudnienia wpływa na zmianę wagi poszczególnych wartości. Najpierw jednak warto wspomnieć o wynikach uzyskanych w całej grupie. Okazało się, że:

  • władza, święty spokój i materializm są w ich przekonaniu mniej ważne dla nich niż dla innych (średnie są poniżej 3),
  • uczciwość, godność czy hedonizm są natomiast wskazywane przez badanych jako wyraźnie ważniejsze dla nich w porównaniu z innymi pracującymi osobami (średnie powyżej 4).

Determinująca płeć

Czynnikami, które mogą wyraźnie wpłynąć na zróżnicowanie hierarchii wartości ważnych w pracy, są płeć oraz status zawodowy (brak pracy lub posiadane już doświadczenie zawodowe). W przypadku omawianych badań mamy do czynienia z grupą zróżnicowaną ze względu na oba czynniki. Przyjrzyjmy się wynikom uzyskanym w odrębnych grupach wyróżnionych na podstawie wymienionych kryteriów.

Płeć jest z jednej strony cechą biologiczną, z drugiej społeczno-psychologiczną, definiującą wiele zachowań, także tych w pracy. Dlatego dość oczywiste jest, że badanie wykazało w przypadku ocen kilku wartości istnienie wyraźnych różnic między płciami.

  • Kobiety wyraźnie wyżej cenią sobie takie wartości, jak: rozwój osobisty, estetyka, altruizm i użyteczność dla innych.
  • Mężczyźni bardziej doceniają osiągnięcia, awansowanie i władzę.

Można więc powiedzieć, że kobiety są o wiele bardziej wyczulone na społeczne aspekty pracy. Potrzebują poczucia, że ich praca jest komuś rzeczywiście potrzebna. Dla mężczyzn te aspekty nie są tak bardzo istotne, ale ważniejsze są widoczne wskaźniki efektywności pracy, jak awans czy zdobywanie stanowisk kierowniczych. Z takiego układu różnic między płciami wyłania się dosyć stereotypowy wizerunek kobiet i mężczyzn w pracy. Kobiety są tutaj nastawione na współpracę, a mężczyźni na rywalizację.

reklama

Autor:

doktor psychologii, pracownik naukowy Zakładu Psychologii Zarządzania i Zachowań Konsumenckich w Instytucie Organizacji i Zarządzania Politechniki Wrocławskiej

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Röben

Jeden z czołowych producentów ceramiki budowlanej, w tym dachówek, cegieł i płytek klinkierowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »