| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

W jaki sposób motywować pracowników w organizacji typu shared service

Zdobywanie doświadczenia i system szkoleń są istotnym czynnikiem zachęcającym kandydatów do podjęcia pracy w SSC. Jednakże sposób organizacji pracy w takich organizacjach nie sprzyja szybkiemu awansowi i możliwości samorealizacji zawodowej, na których młodym ludziom szczególnie zależy, i jest przyczyną wysokiej fluktuacji personelu. Co można zrobić, by tych osób było jak najmniej, a wysoki odsetek odejść nie zagrażał prowadzeniu działalności biznesowej? Jak zachęcić ich do pozostania w firmie?

Rotacja stanowisk

Rotacja stanowisk jest stosunkowo rzadko stosowanym modelem nabywania kompetencji, gdyż jest procesem tak samo czasochłonnym jak przygotowanie nowego pracownika do pracy, a nieporównywalnie mniej opłacalnym dla firmy. Przede wszystkim wymaga nadwyżek kadrowych, aby nie ucierpiała na tym realizacja codziennych zadań. W biznesie cechującym się dużą sezonowością zleceń proces ten jest łatwiejszy do przeprowadzenia, gdyż można go wdrożyć w okresach mniejszego spiętrzenia prac. Dużym wyzwaniem jest na pewno przekonanie do niego samych pracowników. Często nie widzą oni większego sensu w nabywaniu wiedzy i umiejętności, które przydadzą im się tylko przez jakiś czas. Również opiekunowie rotujących pracowników mają w tym czasie mniejszą wydajność i mogą nie być do końca zmotywowani do przekazywania wiedzy, jeśli nie widzą w tych działaniach większego sensu i korzyści dla siebie. Aby rotacja stanowisk miała szansę powodzenia, powinna służyć większemu celowi (np. budowaniu back-upów w firmie) i być wspierana przez system motywacyjny.

Stanowiska wielofunkcyjne

Tworzenie stanowisk wielofunkcyjnych jest dobrą alternatywą dla pracowników, którzy szybko się uczą i swoją ekspercką wiedzę mogą wykorzystać w wielu procesach. Stanowią wtedy niejako lotną brygadę specjalistyczną, która trafia wszędzie tam, gdzie jest najbardziej potrzebna. Tacy eksperci nie ograniczają się tylko do nabycia wiedzy potrzebnej na jednym stanowisku, ale wykraczają poza jego ramy. Niewątpliwą korzyścią dla firmy jest posiadanie w zespołach specjalistów, którzy mogą i chcą pracować tam, gdzie w danym momencie funkcjonowania firmy jest największe zapotrzebowanie na ich pracę. Korzyść ta jest szczególnie odczuwalna w okresach urlopowych, grypowych czy w czasie dużej rotacji pracowników, gdy realizacja celów jest zagrożona. Oferta ta jest atrakcyjna także ze względu na docenienie eksperckiej wiedzy pracowników i inwestycję w ich rozwój. W przeciwieństwie do rotacji stanowisk czas zainwestowany w nauczenie nowych umiejętności supereksperta nie jest krótkoterminową inwestycją, w której koszty przewyższają zyski.

Niewątpliwym ograniczeniem tego rozwiązania jest bariera językowa, jaką napotykają pracownicy centrów, w których świadczone są usługi dla klientów z różnych krajów. Stanowiska te z oczywistych względów mogą funkcjonować tylko w określonej grupie językowej. Niekiedy grupy te są tak mało liczne, że wprowadzenie stanowiska supereksperta mija się z celem lub jest wręcz niemożliwe. Podobna sytuacja występuje, gdy organizacja pracy wymusza przypisanie klientom na stałe osób do kontaktu. Klienci niechętnie reagują na zmiany swoich kontaktów, należy więc przemyśleć zyski i straty wynikające z wprowadzenia tego rozwiązania. Lotne brygady ekspertów cechuje także mniejsza wydajność. Brak automatyzacji czynności i większy zakres wiedzy do opanowania skutkują potrzebą większej ilości czasu przeznaczonego na wykonanie przydzielonych zadań.

reklama

Autor:

dyrektor personalny w firmie typu shared service

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Sienkiewicz, Jaroszewski, Zamroch – Radcowie Prawni Spółka Partnerska

Kancelaria oferuje kompleksową obsługę prawną przedsiębiorców, jak również pomoc dla klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »