| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Jak zmotywować pracowników w czasach dekoniunktury?

Zła sytuacja gospodarcza kraju wpływa na pogarszanie się nastrojów ludzi i powoduje zmniejszenie motywacji do wytężonego wysiłku. A taka motywacja jest teraz szczególnie potrzebna pracownikom wielu przedsiębiorstw. W związku z cięciem kosztów i redukcją zatrudnienia dużo osób traci pracę, a od pozostałych oczekuje się, że przejmą obowiązki wcześniej realizowane przez innych. Jak zatem motywować zatrudnionych do wzmożonej pracy i zapobiec migracjom kadr?

Z badań ARC Rynek i Opinia wykonanych pod koniec 2008 r. na zlecenie Sodexho Pass Polska wynika, że firmy dostrzegają, jak ważne jest dbanie o zadowolenie i dobre samopoczucie swojego personelu. W 2008 r. znaczna liczba przedsiębiorstw (39,8 proc.) planowała utrzymać bądź nieznacznie zwiększyć wydatki na świadczenia pozapłacowe na ten rok.

Świadomość pracodawców związana z potrzebą motywowania pracowników oraz wynikającymi z tego korzyściami zwiększa się każdego roku. Prawie 40 proc. badanych firm i instytucji podwyższyło w 2008 r. wydatki na świadczenia pozapłacowe, a tylko 6 proc. zadeklarowało ich spadek. Firmy z kapitałem zagranicznym oraz małe i duże przedsiębiorstwa z polskim kapitałem zwiększyły swoje wydatki w tym zakresie o średnio 5-6 proc. Budżet ponad połowy przedsiębiorstw utrzymał się na tym samym poziomie co w roku poprzednim.

Łącznie wydatki na świadczenia pozapłacowe wzrosły w 2008 r. średnio o 3,7 proc. Wśród instytucji publicznych prawie połowa zadeklarowała podniesienie wydatków w 2008 r. Nieznacznie mniej, bo 46 proc., firm z kapitałem zagranicznym również zwiększyło wydatki na świadczenia pozapłacowe. Jednocześnie wśród przedsiębiorstw państwowych największy odsetek (ok. 7 proc.) firm zapowiedział cięcia w wydatkach w 2009 r.

Deklaracje dotyczące intensywności pozapłacowego motywowania pracowników w 2008 r. pokazują, że zapowiedzi trudniejszej sytuacji gospodarczej nie wpłynęły na zmianę podejścia pracodawców w tym obszarze wynagradzania.

Pracodawcy różnego rodzaju świadczeniami pozapłacowymi zastępują podwyżki pensji.

Jak motywujemy?

Koszyk świadczeń pracowniczych jest dość duży. Pracodawcy mogą zdecydować się na wykupienie opieki zdrowotnej dla pracowników, dofinansowanie posiłków lub zorganizowanie wyjazdu integracyjnego.

Dopłata do wyjazdów wakacyjnych

Jak wynika z badań, dobór narzędzi pozapłacowych w przedsiębiorstwach w stosunku do lat poprzednich nie zmienia się znacząco. Nadal najczęstszym świadczeniem pozostaje dofinansowanie wypoczynku stosowane w 61 proc. przebadanych firm (w 2007 r. - 58,5 proc.). Największy wzrost popularności zanotowały kupony usługowe - w 2007 r. ich stosowanie zadeklarowało 43 proc. przedsiębiorstw, podczas gdy w 2008 r. było ich już 49 proc. Z kolei znacząco spadło zainteresowanie paczkami świątecznymi (o 6 pkt proc.). W związku ze zbliżającym się kryzysem pracodawcy byli mniej skłonni przekazywać pracownikom pożyczki na warunkach preferencyjnych, dopłacać do nauki dzieci bądź przeznaczać dodatkowe kwoty na wyjazdy integracyjne. Najbardziej popularne stały się te świadczenia, które w bezpośredni sposób wpływają na zadowolenie pracowników, czyli dopłaty do wyjazdów wakacyjnych oraz bony i kupony, które pozostawiają świadczeniobiorcom możliwość wyboru zakupu.

reklama

Autor:

starszy kierownik produktu ds. kategorii Daily Life Sodexho Pass Polska

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Służewska – Woźnicka

adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »